• Anonym (Rädd)

Förlossningsdepression kejsarsnitt vs normal förlossning?

Hej ! Är det någon som vet om man kan få förlossningsdepression om man väljer kejsarsnitt ? Jag födde mitt första barn vaginalt . Hade en hemsk förlossning ... vårt barn var efterlöngtat men jag hamnade i en depression som blev så illa att jag inte ens tyckte om mitt barn ! Jag får tårar när jag kollar på bilderna från sjukhust . Jag älskar mitt barn oerhört mycket idag men vår relation är fortfarande lite konstig och kall speciellt från barnets sida ... barnet älskar sin pappa mycket mer vilket får mig och bli ledsen och så har det varit från början. Mitt misstag var att låta pappan ta över alldeles för mycket då jag inte ?orkade? med min bebis. Det blir bättre och bättre och jag jobbar på vår relation varje dag. Vi vill gärna ha en till snart men jag vill inte att det som har varit ska upprepas. Funderar på kejsarsnitt nästa gång. Kan man få depression efter en kejsarsnitt ? Jag är säker på att min depression hade och göra med förlossningen kände mig så utsatt och på många sätt så kändes det som att det var mitt barns fel som fick mig att genomlida den smärtan (krystade i 3 timmar utan resultat ) . Jag vill inte känna så igen aldrig mer . När jag ser mitt barns bilder som nyfödd vill jag bara gråta för hur kunde jag inte älska denna lilla människan och idag älskar inte mitt barn mig känns det som då barnet alltid har varit mestadels med pappan . Oavsett vad jag gör så är det pappan som är favoriten. Vi är en familj som älskar varandra och som är stabil om man säger så. Jag har en underbar man som förstår mina känslor. Barnet är 2 år fyllda och det blir bara bättre för varje månad som går , skulle inte kunna se ett liv utan mitt barn gråter nästan varke dag för att det blev som det blev.

• Svar på tråden Förlossningsdepression kejsarsnitt vs normal förlossning?
  • Anonym (Ii)

Man kan få depression även efter kejsarsnitt. Ibland är det hormonerna som utlöser och ibland är det upplevelsen före/under/efter förlossningen. Båda typerna kan triggas av båda typerna av förlossning. Däremot är du ju mer förberedd denna gången, oavsett förlossningssätt. Det kan minska risken att det händer igen alt ge dig en förståelse som gör det lättare att häva den om depressionen ändå kommer.

Svar på tråden Förlossningsdepression kejsarsnitt vs normal förlossning?