• Anonym (Hjälp)

Vad har min sambo drabbats av?

Min sambo blev sjuk för en månad sedan, han var hemma i fem dagar med huvudvärk och sjukdomskänsla i kroppen, veckan därpå hade han värk i kroppen och efter mycket tjat från mig åkte han till akuten efter fyra dagar med buksmärtor. De tog prover men kunde inte säga varför han hade ont. Han fick svaret att han skulle vila en vecka sedan gå till vårdcentralen om det inte gått över. Eftersom han inte fick sjukintyg sa han till sin chef att han inte kan jobba just nu pga värk och har sedan dess varit hemma. Han var på vc och fick samma svar igen efter ca 10 dagar sedan en gång till på akuten ytterligare en vecka senare och samma svar den gången också. Senaste läkaren sa att han ska ta värktabletter vilket han gör men säger att det inte hjälper. Nu säger han själv att han tror att värken beror på stress, jag undrade då vad som gör honom stressad och han säger att han bara sitter hemma och inte har inkomst så att han kan göra saker som att träffa kompisar. Med andra ord stress över att vara sjuk orsakar smärtan som gör att han inte kan arbeta.. Jag är helt rådvill, ekonomin går redan på knäna och nu har vi inte rätt till förskoleplats...?

• Svar på tråden Vad har min sambo drabbats av?
  • Anonym (Alicia)

Långvarig allmän sjukdomskänsla, huvudvärk och smärta i kroppen. Låter som borrelia och kanske någon annan av de många fästingburna sjukdomar som finns.

• Anonym (....)

Influenca?

Varför har ni inge rätt till förskoleplats längre? Han är ju inte ledig eller arbetslös utan hemma för att han sjuk.

• Anonym (Kvinna37)

Ok, så om till och med de läkare han träffat och de prover som tagits inte kan ge svar så inbillar du dig att någon på FL skulle veta bättre..? lol

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Alicia) skrev 2017-11-10 20:13:23 följande:

Långvarig allmän sjukdomskänsla, huvudvärk och smärta i kroppen. Låter som borrelia och kanske någon annan av de många fästingburna sjukdomar som finns.

Anonym (Alicia) skrev 2017-11-10 20:13:23 följande:

Vi bor i stan och han har inte varit i skog och mark på väldigt länge. Skulle det synas på blodprov?
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (....) skrev 2017-11-10 20:24:58 följande:

Influenca?

Varför har ni inge rätt till förskoleplats längre? Han är ju inte ledig eller arbetslös utan hemma för att han sjuk.

Han är inte sjukskriven...han har inte blivit schemalagd pga att han inte klarar att jobba men läkaren kan inte se ngt fel.
  • Anonym (....)
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-11-10 22:20:03 följande:

Han är inte sjukskriven...han har inte blivit schemalagd pga att han inte klarar att jobba men läkaren kan inte se ngt fel.

Om han inte klarar av att jobba så ska han vara sjukskriven. Läkaren där ordna med sjukskrivningen.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (....) skrev 2017-11-10 22:21:35 följande:

Om han inte klarar av att jobba så ska han vara sjukskriven. Läkaren där ordna med sjukskrivningen.

De ansåg att han kunde återgå till jobbet efter 1 v vilket han säger att han inte klarar.
  • rika

Finns några saker han kan göra: sök läkare igen, gå till vc och begär att få ett andra utlåtande (second opinion) sök en annan läkare/VC, be att få prata med företagshälsovården eller..gå till arbetet fast han mår dåligt.

Hoppas att det ordnar sig för er!

• Anonym (Hjälp)
    rika skrev 2017-11-10 23:13:07 följande:

Finns några saker han kan göra: sök läkare igen, gå till vc och begär att få ett andra utlåtande (second opinion) sök en annan läkare/VC, be att få prata med företagshälsovården eller..gå till arbetet fast han mår dåligt.

Hoppas att det ordnar sig för er!

tack...han ska gå igen på måndag.
  • Emmacecilia

De måste ju utreda honom med blodprov mm tills de kommit på vad det är. Det är nog bra om du följer med till läkaren och ser till att de undersöker buken ordentligt t ex. Jag tänker på testikelcancer...eller något. Men jag hoppas att ha snabbt blir frisk så att allt återgår till det normala i familjen!

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Kvinna37) skrev 2017-11-10 20:33:09 följande:

Ok, så om till och med de läkare han träffat och de prover som tagits inte kan ge svar så inbillar du dig att någon på FL skulle veta bättre..? lol

Ja vad har jag att förlora på det tror du?
Svar på tråden Vad har min sambo drabbats av?