• Anonym (Jag)

Sjukligt mörkrädd, vad göra?

Jag är sjukligt ängslig i mörkret, men bara då jag är ensam. Är man två är jag inte ett dugg rädd typ. Är det inte konstigt?

Jag är så rädd i mörkret att det har kommit att bli ett problem i vardagen, det har gått så pass långt att jag blivit less på mig själv och suckat ?men sluta nu!? men det går inte!! Hur ska man bota detta??

Jag jobbar i hemtjänsten, det är världens bästa jobb, enligt mig. Jag stormtrivs. Men problemet är att vi jobbar inte bara dag utan även kvällsskift. Man åker ut till folks hem alltså, på kvällen, det blir mörkt vid 17 och jag slutar 22. Många timmar av rädsla. Jag är så rädd, vet inte varför riktigt, i mörkret tror jag att någon ska ta mig och det är så jobbigt. Jag kan inte gå rakt fram utan att titta runt mig åt alla håll, jag lyssnar till minsta lilla ljud och ser varje skugga. Sen hjälper det inte att vissa personer har bäckmörkt i sina hem då vi kommer, att man måste söka vart dom befinner sig i hemmet. Eller så har dom kanske lagt sig, man vet inte, sekunderna innan man ser personen är outhärdliga då jag går som på nålar.

Jag har försökt fundera på varför jag är så rädd, vad det är jag tror att kommer att hända men jag kommer inte på svaret. Människan har ju vart rädd för det man inte vet/ser i alla tider men jag är en gnutta i överkant...

En sak hände mig i jobbet för en månad sedan ca. Personen jag skulle besöka var död då jag kom. Han låg i sin säng död. Kan den upplevelsen spela roll i min ängslan när jag besöker folk nu? Det var första gången i mitt liv som jag kom som första person fram till en död människa och det har snurrat runt i mitt huvud många gånger sedan dess...

Kanske blev en lite flummig text detta nu, men finns det något botemedel för min ängslan månntro?

• Svar på tråden Sjukligt mörkrädd, vad göra?
  • Anonym (:-))

Mörkret är din vän! Dina offer hinner inte se dig innan det är för sent. 

• Anonym (Jag)
    Anonym ( ) skrev 2017-11-10 22:14:08 följande:

Mörkret är din vän! Dina offer hinner inte se dig innan det är för sent. 

Usch, vet inte om jag förstod din mening korrekt men det lät mörkt och hemskt
  • Anonym (:-))
    Anonym (Jag) skrev 2017-11-10 22:15:47 följande:
    Usch, vet inte om jag förstod din mening korrekt men det lät mörkt och hemskt
    Se mörkret som en fördel helt enkelt. 
  • Molly57

Var du mörkrädd när du var liten eller har det kommit senare? Skulle inte klassa mig som mörkrädd, däremot är jag mer vaksam och försiktig ute i mörkret och känner mig inte lika bekväm. Tror absolut det kan ha påverkat dig att du kom hem till en död person, kan du prata med någon om detta så det kanske lättar något. Kram.

• Anonym (Jag)
    Molly57 skrev 2017-11-10 22:24:15 följande:

Var du mörkrädd när du var liten eller har det kommit senare? Skulle inte klassa mig som mörkrädd, däremot är jag mer vaksam och försiktig ute i mörkret och känner mig inte lika bekväm. Tror absolut det kan ha påverkat dig att du kom hem till en död person, kan du prata med någon om detta så det kanske lättar något. Kram.

Jag minns inte att jag skulle ha varit såhär rädd men jag minns att jag som yngre alltid tittade under sängen innan jag lade mig, det kändes som att jag var tvungen till det. Men det slutade jag med med tiden... Då jag blev äldre och hade fått lås på dörren till mitt rum så kände jag mig mest trygg med låst dörr då jag sov. Var kommer denna oro ifrån?

Och ang det andra, jag har pratat om det en del. Ibland ?glömmer? jag det, men det liksom dyker upp... till att börja med hade jag svårt att sova då jag började tänka på händelsen, men så är det inte längre.
  • Anonym (Mörkerrädsla)

Är du rädd för verkliga personer eller det övernaturliga?

• Anonym (Jag)
    Anonym (Mörkerrädsla) skrev 2017-11-10 23:13:02 följande:

Intressant fråga som jag inte tänkt på, både och skulle jag säga faktiskt.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Mörkerrädsla) skrev 2017-11-10 23:13:02 följande:

Kan tillägga att som barn så spökade det alltid i vårat hus, vi bodde i ett ganska gammalt hus och det har fått mig att vara rädd för onaturliga saker också. Med spökade menade jag onaturliga ljud, ljud från att något gick i trappan, saker som fallit osv...

Sen känner jag mig iakttagen i mörker, känns som att det är något där utanför fönstret som tittar på mig. Drar alltid för gardiner om det finns.
  • Molly57

Jag tror till viss del att rädslan kan vara nedärvd. En del människor är helt enkelt oroligare än andra och rädsla för mörker tog vi nog med oss från "grottstadiet" det kan även vara någon händelse som man varit med om, som man minns eller inte minns. Själv lider jag av allmän oro för det mesta, har GAD en slags ångestsjukdom. Jag tittade också under sängen när jag var liten och ville ha en lampa tänd osv. Jag tror också att speciellt kvinnor känner sig räddare i mörker, att gå själva på kvällen, natten osv, men önskar att det inte hade behövt vara så! En tidning drog igång kampanjen ÄG NATTEN speciellt riktad till kvinnor,

• Anonym (Jag)
    Molly57 skrev 2017-11-10 23:23:32 följande:

Jag tror till viss del att rädslan kan vara nedärvd. En del människor är helt enkelt oroligare än andra och rädsla för mörker tog vi nog med oss från "grottstadiet" det kan även vara någon händelse som man varit med om, som man minns eller inte minns. Själv lider jag av allmän oro för det mesta, har GAD en slags ångestsjukdom. Jag tittade också under sängen när jag var liten och ville ha en lampa tänd osv. Jag tror också att speciellt kvinnor känner sig räddare i mörker, att gå själva på kvällen, natten osv, men önskar att det inte hade behövt vara så! En tidning drog igång kampanjen ÄG NATTEN speciellt riktad till kvinnor,

Jaa, det låter vettigt det du skriver. Kanske ska söka upp den tidningstexten! Låter skönt att kunna äga natten, eller som någon annan skrev, se mörkret som en fördel. Men jag får ju för många troll i huvudet...
Svar på tråden Sjukligt mörkrädd, vad göra?