• Trohoppkärlek86

    Hormonell obalans - lågt Östradiol

    Jag jag PCO-äggstockar (med ständigt högt LH) och oregelbunden mens. Blodprover visar Östradiolvärden lägre än (eller i vart fall i nederkant av) referensvärdet: nämligen 70 pmol/L tidigt i cykel och 100 någon knapp vecka innan ÄL. FSH-värdet är ganska lågt och jag är 30 år.

    Hur ökar man Östradiol-värdet på egen hand och hur hänger det ihop med övriga hormoner? Kan jag minska något annat värde för att öka Östradiol?

    Slutligen, kan lågt Östradiol vara orsaken till mina oregelbundna och långa cykler? I så fall, på vilket sätt?

    Någon som har någon aning om detta??

  • Svar på tråden Hormonell obalans - lågt Östradiol
  • Hormonkarusellen

    Undrar precis samma sak! Har också lågt östradiol, ingen mens på egen hand och har inte svarat på ägglossningsstimulering. Tydligen kan östradiol vara förklaringen, det krävs för äl. Lagras i fettet, jag ska ska upp i vikt. Kan det vara samma för dig? Att du behöver något kilo extra?

  • Trohoppkärlek86
    Hormonkarusellen skrev 2017-11-26 21:10:55 följande:

    Undrar precis samma sak! Har också lågt östradiol, ingen mens på egen hand och har inte svarat på ägglossningsstimulering. Tydligen kan östradiol vara förklaringen, det krävs för äl. Lagras i fettet, jag ska ska upp i vikt. Kan det vara samma för dig? Att du behöver något kilo extra?


    Då ska jag testa att försöka gå upp lite i vikt och se om det blir skillnad. Är dock inte underviktig (BMI ca 20), men har nog ganska lite fett på kroppen.

    Har du ingen mens alls, eller bara glest? Jag har långa cykler, uppemot 50 dagar. Men får egen blödning, om än sällan då... Sen vet jag inte om det är mens eller sån "teknisk blödning" som kommer utan att man har haft ägglossning.. Enligt min temperaturmätning har jag dock haft ägglossning i vart fall en gång sedan i somras. Men det är ju lite väl glest när man planerar graviditet. Ska börja med Letrozol nu och se om det funkar.

    Vad har du testat som inte fungerat?
Svar på tråden Hormonell obalans - lågt Östradiol