Hur hanterar ni elaka människor?
Hej. Ett problem jag liksom många andra har är det här med människor som har ett dåligt, ibland vidrigt beteende. Sådana människor stöter man på med jämna mellanrum och de finns överallt: på jobbet, i ens kompisgäng, i ens släkt... överallt! Och varenda gång förstör det ens sinnesstämning och man blir på dåligt humör. En del personer har t.o.m. förmågan att få en ur balans och ibland är vissa människor så elaka att man börjar älta deras beteende att de snor energi från en. Tyvärr är såna reaktioner mänskliga och att tro att man bara kan sluta tänka på dem är ett önsketänkande. Man kan inte bara blockera tankar utan de finns där de finns och försvinner inte bara för att man vill.
Men det finns ett knep jag har lärt mig om hur man kan förhålla sig till elaka, dryga och/eller otrevliga människor. Det är att man inte ska ta deras dåliga beteende personligt! Det låter lättare sagt än gjort, men det är faktiskt inte så svårt. För det är nämligen så att om en person är elak mot dig så är det ytterst osannolikt att det bara är du och enbart du som drabbas av deras sätt att vara utan det är ett beteendemönster de har och det drabbar alla i deras omgivning. Ett dåligt beteende är just ett beteende, d.v.s. ett personlighetsdrag man har och ett beteende är oftast oberoende av vilka man har i sin omgivning.
Du ska alltså komma ihåg att hur elak en människa än är mot dig så är du inte den enda som råkar ut för deras beteende. Deras beteende är deras beteende och inte tillgjort enbart för att göra dig illa utan det finns p.g.a. att det är så de är. Därför ska du inte heller ta deras dåliga beteende personligt utan du ska se det som ett beteendemönster den elake har. Visst är det svårt att tänka så i stundens hetta, men det är bra att ha i bakhuvudet så man inte ältar deras oförrätter och tillåter dem att sno din energi.
Det är också värt att komma ihåg att människor som har ett dåligt beteende faktiskt straffas för det. Det är en lögn att elaka människor klarar sig bättre i livet än snälla utan det är precis tvärtom. P.g.a. deras beteende hamnar de i ständiga konflikter, de får svårt att skaffa vänner och framförallt så blir de fruktansvärt ensamma i slutändan. Ingen människa orkar ha en elak person som vän. Ingen! Ytligt bekanta kan de ha, men inga vänner eftersom att ingen orkar med dem. Tänk er ett liv utan vänner. Att inte ha någon som kommit dig nära inpå livet som du kan dela tankar och känslor med och att dessutom veta om att det är ditt beteende som förstör det. Det kan ingen tycka vara ett tilltalande liv. Så det är också viktigt att komma ihåg att elaka människor sällan blir lyckliga och att det är mer värt att ha ett schysst beteende.
Så tänker jag om elaka människor. Hur hanterar ni dem?
PS: Jag pratar om människor som har ett genuint dåligt beteende. Människor som är narcissister eller p.g.a. en störning har ett dåligt beteende inkluderar jag inte här utan det är en annan diskussion, även om det ovanstående självklart också går att applicera på dem. Kom dock ihåg att elaka människor inte nödvändigtvis måste ha en diagnos. Vissa är bara helt enkelt elaka.