• Thereisthat

Hur hanterar ni elaka människor?

Hej. Ett problem jag liksom många andra har är det här med människor som har ett dåligt, ibland vidrigt beteende. Sådana människor stöter man på med jämna mellanrum och de finns överallt: på jobbet, i ens kompisgäng, i ens släkt... överallt! Och varenda gång förstör det ens sinnesstämning och man blir på dåligt humör. En del personer har t.o.m. förmågan att få en ur balans och ibland är vissa människor så elaka att man börjar älta deras beteende att de snor energi från en. Tyvärr är såna reaktioner mänskliga och att tro att man bara kan sluta tänka på dem är ett önsketänkande. Man kan inte bara blockera tankar utan de finns där de finns och försvinner inte bara för att man vill.

Men det finns ett knep jag har lärt mig om hur man kan förhålla sig till elaka, dryga och/eller otrevliga människor. Det är att man inte ska ta deras dåliga beteende personligt! Det låter lättare sagt än gjort, men det är faktiskt inte så svårt. För det är nämligen så att om en person är elak mot dig så är det ytterst osannolikt att det bara är du och enbart du som drabbas av deras sätt att vara utan det är ett beteendemönster de har och det drabbar alla i deras omgivning. Ett dåligt beteende är just ett beteende, d.v.s. ett personlighetsdrag man har och ett beteende är oftast oberoende av vilka man har i sin omgivning.

Du ska alltså komma ihåg att hur elak en människa än är mot dig så är du inte den enda som råkar ut för deras beteende. Deras beteende är deras beteende och inte tillgjort enbart för att göra dig illa utan det finns p.g.a. att det är så de är. Därför ska du inte heller ta deras dåliga beteende personligt utan du ska se det som ett beteendemönster den elake har. Visst är det svårt att tänka så i stundens hetta, men det är bra att ha i bakhuvudet så man inte ältar deras oförrätter och tillåter dem att sno din energi.

Det är också värt att komma ihåg att människor som har ett dåligt beteende faktiskt straffas för det. Det är en lögn att elaka människor klarar sig bättre i livet än snälla utan det är precis tvärtom. P.g.a. deras beteende hamnar de i ständiga konflikter, de får svårt att skaffa vänner och framförallt så blir de fruktansvärt ensamma i slutändan. Ingen människa orkar ha en elak person som vän. Ingen! Ytligt bekanta kan de ha, men inga vänner eftersom att ingen orkar med dem. Tänk er ett liv utan vänner. Att inte ha någon som kommit dig nära inpå livet som du kan dela tankar och känslor med och att dessutom veta om att det är ditt beteende som förstör det. Det kan ingen tycka vara ett tilltalande liv. Så det är också viktigt att komma ihåg att elaka människor sällan blir lyckliga och att det är mer värt att ha ett schysst beteende.

Så tänker jag om elaka människor. Hur hanterar ni dem?

PS: Jag pratar om människor som har ett genuint dåligt beteende. Människor som är narcissister eller p.g.a. en störning har ett dåligt beteende inkluderar jag inte här utan det är en annan diskussion, även om det ovanstående självklart också går att applicera på dem. Kom dock ihåg att elaka människor inte nödvändigtvis måste ha en diagnos. Vissa är bara helt enkelt elaka.

• Svar på tråden Hur hanterar ni elaka människor?
  • Tecum

Det är bra att du inte försvarar de elaka genom att ge dem en diagnos. Många är bara genuint elaka, det märks inte minst här på FL. Men jag håller inte med om att de onda är elaka mot alla. Tvärtom är de extremt selektiva, de har ett "hov" med vänner som de håller sig väl med och är desto elakare mot andra, i synnerhet såna som de uppfattar som svaga. Även de elaka har behov av bekräftelse och det får de av sin egen flock. Elaka människor är i allmänhet rädda, de slickar uppåt och sparkar nedåt. Därför lyckas de bra i livet.

Jag undviker elaka människor i görligaste mån. Såna kräk är inte värda att slösa energi på. 

• Anonym (E)

Det gäller att undvika dom så mycket det går.Och inte gå på deras fälla och lyssna på

deras elakheter.Bara att gå vidare.

• Thereisthat
    Tecum skrev 2017-11-12 11:37:32 följande:

Det är bra att du inte försvarar de elaka genom att ge dem en diagnos. Många är bara genuint elaka, det märks inte minst här på FL. Men jag håller inte med om att de onda är elaka mot alla. Tvärtom är de extremt selektiva, de har ett "hov" med vänner som de håller sig väl med och är desto elakare mot andra, i synnerhet såna som de uppfattar som svaga. Även de elaka har behov av bekräftelse och det får de av sin egen flock. Elaka människor är i allmänhet rädda, de slickar uppåt och sparkar nedåt. Därför lyckas de bra i livet.

Jag undviker elaka människor i görligaste mån. Såna kräk är inte värda att slösa energi på. 

Jag kanske var otydlig på den punkten men du har rätt att deras beteende inte drabbar alla likvärdigt. Men däremot är det långt ifrån en person som drabbas av dem, utan de hittar alltid nya offer. Det är det jag menade. Jag tror också att du ska byta ut ordet "vänner" till "kompisar" eller som jag sa "ytligt bekanta". För deras destruktiva beteende kommer att i synnerhet märkas för de som kommer dem nära, även deras familjer t.o.m. Så om de får vänner försvinner de också sen som en avlöning (om de har självbevarelsedrift).
  • Pripps Vichy

Håller inte riktigt med. Har själv stor erfarenhet av elaka och skitstövliga människor, och som första svararen var inne på så brukar de i regel vara selektiva. De ger sig på de som är svaga och känsliga och håller sig väl med personer som de ser upp tilll eller personer som är lite grann som de själva. En mobbare t.ex. utser ju ett svagt offer för sina mobbarbehov. Han mobbar sällan någon som är större och starkare.

Mitt tips är att man ska försöka exponera den elaka personens beteende för utomstående eller kompisar/anhöriga till den elake när denne beter sig illa mot dig, så att de kan se hur denne beter sig mot dig, så får de upp ögonen för personens dubbelnatur.

Tyvärr håller jag inte heller med om att elaka människor får sina straff. Det har inte jag sett i mitt liv, förutom något enstaka undantag. Tvärtom går det ofta bra för dem just för att deras okänslighet gör att de har mer driv och gåpåarmentalitet.

Jag blev mobbad i nästan hela grundskolan och en bit in på gymnasiet och det orsakade att jag fick alkoholproblem i tidig ålder och har sedan dess missbrukat alkohol i 17 år. Har varit nykter endast de 3 senaste åren. Och när jag kollar på facebook så har det gått bra för alla de som mobbade mig då. Det känns rätt tungt att de lyckades förstöra halva livet för en annan och inte ens nu, när de blivit så mycket äldre, har det minsta samvetsbetänkligheter att be om ursäkt för vad de ställt till med. Jag har ingen som helst empati med elaka människor längre och skiter i eventuella bakomliggande orsaker till deras skitiga beteende.

Tror helt enkelt att elaka människor är onda av naturen, och ju mer folk uppmuntrar deras ondskefulla beteende, desto mer taggade blir de och blir ännu värre i sina beteenden.

• anonym32928111

Sätt inte diagnos på såna människor. Har oxå hört "de mår dåligt, så det är synd om dem". Nej!!! Det är vidriga, vidriga människor! Allra värst är typen när man "outar" dem och de försöker omvända det till att du ska få ångest. Sedan håller de sig lugnt i ca en månad och sedan kommer allt rusande tillbaka! Jag har oxå haft tänket "ja det är min släkting, min bästa vän, min kära granne" och försökt ursäkta deras beteende. Det ENDA som funkar vad jag har märkt är att ta avstånd!
    Och det här med att inte ta det personligt, visst fan tar jag det personligt när en människa är äcklig genom att få en kick/mår bättre för stunden genom att trycka ner någon annan. Nej, jag har STORBRÅKAT med sambons bror om det här. Vi pratade inte på ett halvår, sedan bad han om ursäkt och helt ärligt, så respekterar jag och uppskattar människan idag! Han håller inte på längre med att överföra sin dåliga energi på mig genom att trycka ner mig och mina kära. Allt jag vill ha är respekt och ge respekt, vilket jag kan göra nu. Säg upp kontakten/ta avstånd är det enda som funkar vad jag har märkt! Gjorde även detta med en vän efter att jag upprepande gånger outade henne om att trycka ner mig med att ge mig äckliga kommentarer och sen det där FULA flinet när de vet att du blev ledsen. Tog avstånd där oxå i ca sex månader och nu är relationen bättre än någonsin! Detta var över fem år sedan

Ingen eller väldigt få människor kommer att stå upp för dig. Låter klyschigt, men du måste stå upp för dig själv! Jag LOVAR att detta är den bästa metoden. Ibland kan det vara så att man umgås för mycket och personen tror sig ha rättigheter att bete sig hursomhelst. Är det en jobbkollega, så ta avstånd så mycket som möjligt. Svara inte på sms, samtal etc. 

• anonym32928111

En sak till. Människor i närheten, som sambon o hans familj, tyckte det var helt normalt beteende eftersom brorsan hade gjort det så länge. Jag skapade visserligen kalabalik, men öppnade även ögonen på dem så att de skulle förstå att en vuxen man spelar offer och trycker ner människor som inte gjort något. Han har fortfarande beteendet mot mamman i familjen, men mot sambon och mig så rör han inte oss.

Du ska helt enkelt skita i omgivningen, folk får tro att du är psykopat. Det hände mig med ovanstående personer, men allvarligt, no fucks given. Gud så skönt det kändes att vara "den elaka" för att jag stod upp för mig själv. Fick så mycket skit, men det var "bättre" skit än att bli nedtryckt av brorsan. Nu i efterhand så tycker familjen att det som hände var bra och att brorsan mognade efter det. Vill inte gå igenom allt som han sa, men det var oerhört äckliga saker (ej sexuellt) allt för o få ner min självkänsla, då hans egna var åt helvete. 

Men det där flinet är det värsta. Men det är så skönt o klippa bandet. Att göra det första gången kan vara svårt, men sen när du inser hur jävla bra det går i efterhand så blir det enklare att göra det med andra människor.

• Thereisthat
    anonym32928111 skrev 2017-11-12 12:23:29 följande:

Sätt inte diagnos på såna människor. Har oxå hört "de mår dåligt, så det är synd om dem". Nej!!! Det är vidriga, vidriga människor! Allra värst är typen när man "outar" dem och de försöker omvända det till att du ska få ångest. Sedan håller de sig lugnt i ca en månad och sedan kommer allt rusande tillbaka! Jag har oxå haft tänket "ja det är min släkting, min bästa vän, min kära granne" och försökt ursäkta deras beteende. Det ENDA som funkar vad jag har märkt är att ta avstånd!

Och det här med att inte ta det personligt, visst fan tar jag det personligt när en människa är äcklig genom att få en kick/mår bättre för stunden genom att trycka ner någon annan. Nej, jag har STORBRÅKAT med sambons bror om det här. Vi pratade inte på ett halvår, sedan bad han om ursäkt och helt ärligt, så respekterar jag och uppskattar människan idag! Han håller inte på längre med att överföra sin dåliga energi på mig genom att trycka ner mig och mina kära. Allt jag vill ha är respekt och ge respekt, vilket jag kan göra nu. Säg upp kontakten/ta avstånd är det enda som funkar vad jag har märkt! Gjorde även detta med en vän efter att jag upprepande gånger outade henne om att trycka ner mig med att ge mig äckliga kommentarer och sen det där FULA flinet när de vet att du blev ledsen. Tog avstånd där oxå i ca sex månader och nu är relationen bättre än någonsin! Detta var över fem år sedan

Ingen eller väldigt få människor kommer att stå upp för dig. Låter klyschigt, men du måste stå upp för dig själv! Jag LOVAR att detta är den bästa metoden. Ibland kan det vara så att man umgås för mycket och personen tror sig ha rättigheter att bete sig hursomhelst. Är det en jobbkollega, så ta avstånd så mycket som möjligt. Svara inte på sms, samtal etc. 

Visst är det så! Jag har också märkt att avståndstagande är det bästa sättet om det är en utomstående person som har ett vidrigt beteende. Är det en familjemedlem så är det dock bättre att bli riktigt förbannad på personen så att personen fattar att hen gått över gränsen. Oftast är det så med elaka människor att de har väldigt låg självkänsla vilket gör att de ar en väldigt dålig självinsikt och då hjälper det inte att prata med dem. Därför MÅSTE man sätta gränser så hårt det bara går!

Men nu pratar du egentligen om hur man ska AGERA mot elaka människor. Jag pratar om hur man ska FÖRHÅLLA SIG till dem. Det är egentligen två olika saker där det ena inte måste utesluta det andra.
    Pripps Vichy skrev 2017-11-12 12:13:23 följande:

Håller inte riktigt med. Har själv stor erfarenhet av elaka och skitstövliga människor, och som första svararen var inne på så brukar de i regel vara selektiva. De ger sig på de som är svaga och känsliga och håller sig väl med personer som de ser upp tilll eller personer som är lite grann som de själva. En mobbare t.ex. utser ju ett svagt offer för sina mobbarbehov. Han mobbar sällan någon som är större och starkare.

Mitt tips är att man ska försöka exponera den elaka personens beteende för utomstående eller kompisar/anhöriga till den elake när denne beter sig illa mot dig, så att de kan se hur denne beter sig mot dig, så får de upp ögonen för personens dubbelnatur.

Tyvärr håller jag inte heller med om att elaka människor får sina straff. Det har inte jag sett i mitt liv, förutom något enstaka undantag. Tvärtom går det ofta bra för dem just för att deras okänslighet gör att de har mer driv och gåpåarmentalitet.

Jag blev mobbad i nästan hela grundskolan och en bit in på gymnasiet och det orsakade att jag fick alkoholproblem i tidig ålder och har sedan dess missbrukat alkohol i 17 år. Har varit nykter endast de 3 senaste åren. Och när jag kollar på facebook så har det gått bra för alla de som mobbade mig då. Det känns rätt tungt att de lyckades förstöra halva livet för en annan och inte ens nu, när de blivit så mycket äldre, har det minsta samvetsbetänkligheter att be om ursäkt för vad de ställt till med. Jag har ingen som helst empati med elaka människor längre och skiter i eventuella bakomliggande orsaker till deras skitiga beteende.

Tror helt enkelt att elaka människor är onda av naturen, och ju mer folk uppmuntrar deras ondskefulla beteende, desto mer taggade blir de och blir ännu värre i sina beteenden.

Först vill jag beklaga det du varit med om. Det är fullständigt vidrigt hur människor kan förstöra för andra!

Men dock måste du komma ihåg en sak:

Du säger att de klarat sig bra i livet. Även om det känns vidrigt att de klarat sig så tror inte jag att det är TACK VARE deras beteende som de klarat sig utan snarare TROTS ATT de haft det beteendet du beskriver. Sen kan de ju också ha ändrat sig. De flesta växer ifrån mobbningsbeteendet så småningom och det jag har märkt är att det oftast är då de börjar få ett välfungerande liv. Men OM de nu fortfarande skulle ha samma vidriga beteende som innan kan jag lova dig att deras familjeliv är dysfunktionellt. Har man ett sånt beteende som förälder så är man inkapabel att skapa harmoni i sin familj. Det är faktiskt värt för dig att tänka på! Som jag sa, deras beteende straffar sig alltid förr eller senare, och gör det inte det så beror det på att de ändrat sitt beteende.
  • Yoggin

Visst de häller ofta ut besin på elden osv men so what? Låt dem brinna i sin egen eld, skydda dig själv. Kliv undan.

• Thereisthat
    Yoggin skrev 2017-11-12 13:21:53 följande:

Visst de häller ofta ut besin på elden osv men so what? Låt dem brinna i sin egen eld, skydda dig själv. Kliv undan.

Touché! Det finns också som tidigare nämnts en poäng att bara ta avstånd från dem. Att tro att man genom rationella samtal ska få dem att bättra sig är naivt. Som jag sa i början av tråden så handlar det om ett beteendemönster och det enda sättet att ändra på det är om de själva vill det, inte för att alla andra vill det. Därför kan man aldrig vinna över dem och då är det bättre att bara ta avstånd. Kan man inte ta avstånd rent fysiskt p.g.a. att det är en kollega så kan man ta så att säga "mentalt" avstånd genom att ge dem så lite av din tid som möjligt.

Så gjorde jag mot en kollega en gång. Jag slutade vara social mot honom och började istället att vara kortfattad, rak och pratade enbart jobb och det som behövde sägas. Inget mer! Det intressanta var att han då började ringa och försöka få kontakt med mig, men varje gång var jag avvisande och visade inget intresse alls. Och tro mig, det fungerade.
Svar på tråden Hur hanterar ni elaka människor?