Förtal om man försöker skydda någon genom att säga att man tror att personen är ''speciell''?
Om man exempelvis noterat att en person är lite speciell, och märker att andra avskyr honom, och kommenterar hans beteende eller liknade.
Skulle det vara förtal ifrån min sida om jag talade om för personerna att låta människan vara och förklara varför han eventuellt kanske beter sig ''konstig''. Exempelvis om jag förstått/misstänker att personen har autism, eller liknade. Skulle det räknas som förtal, om jag förklarade för dessa grupper att människan har mest troligt autism, är därav är han speciell.
Eller så kanske jag inte säger autism, utan säger bara att människan möjligtvis har funktionsnedsättning, för att omgivningen skall förstå. Så det är egentligen mest för att skydda honom, än att prata illa om honom.
Är det förtal ifrån min sida?
Förövrigt, hur är det med det sociala moralen. Skulle det anses vara onödigt eller dumt om jag berättade om vad jag tror om personen och ger förklaring till omvirningen. Jag menar ju bara väl, med det kanske är inte är accepterat?