• Mariawall

    9 1/2 månad snuttar hela nätterna. Hjälp!

    Min dotter var sedan födseln väldigt ?lätt? att ha å göra med. Hon har vaknat på natten och ätit och sedan somnat om i sin egna säng. Vi har tidigare inte samsovit med henne. Rund 6 månader började hon sova mellan 6-8 timmar i streck. Hon har tidigare aldrig ammats till sömn utan ville ha sitt space när hon somnade. Rena drömmen som förälder såklart.

    Sedan vid 7 1/2 månad ändrades allt. Tänkte såklart på separationsfasen och fortsatte att följa hennes behov som nu ändrades till att hon ville sova i vår säng och skulle ammas stora delar av natten. Sedan har det eskalerat och bara blivit värre. Hon har också varit sjuk mycket på senaste tiden vilket gjort att jag lyssnat på hennes närhetsbehov.

    Nu börjar jag bli väldigt trött. Hon sover högst 2 timmar från det att jag lagt henne i sin säng på kvällen vid 19. Så från ca 22 ligger jag med henne i sängen och hon snuttar och snuttar, vaknar så fort hon tappar bröstet. På dagarna tar hon napp men tokvägrar på natten. Jag vill gärna fortsätta amma henne ett bra tag till men inte hela nätterna. Jag vill kunna få avlastning av pappan men som det är nu skriker hon så mycket att jag inte orkar mer än någon minut innan jag ger upp och ger henne bröstet. Hon tar inte flaska.

    Har någon något råd? Kan jag komma att bli tvungen att sluta amma henne helt för att få bort det här beteendet på natten? Börjar bli desperat och känner mig deprimerad då jag sover otroligt dåligt och har gjort de senaste 2 månaderna vilket gör mig till en inte lika aktiv mamma på dagarna som jag vill vara.

  • Svar på tråden 9 1/2 månad snuttar hela nätterna. Hjälp!
  • Ellie

    Kan du få någon som tar henne en stund på dagen så att du får sova några extra timmar? Det gör underverk.

    Svårt att minska amningen bara på natten och utan skrik. Det går naturligtvis med tvång och brukar bli bättre på några nätter, men det är du själv som avgör. Äter hon bra på kvällen? Gröt? Välling? Ersättning? Det låter ju dock mest som om det handlar om närhet, inte hunger.

    När man är mitt inne i de värsta faserna känns det som en livstidsdom som aldrig kommer bli bättre, men det BLIR bättre. Sannolikt inom de närmsta veckorna. Även om det skulle ta två månader till så handlar det om en mycket begränsad period. Snart nog kommer hon snutta mindre.

    Det är bara du som kan avgöra om du står ut eller behöver göra en drastisk förändring. Som sagt, att få sova lite extra på dagen kan vara en bra början.

  • fjanten

    Jag tänker utvecklingsfas? Min dotter var likadan för en månad sedan (hon är 10,5 månader nu) och det gick över till nattamning 1-2 gånger/natt som vanligt sedan. Där och då var jag redo att lägga ner amning, men nu går det som sagt bra igen

  • Mariawall
    fjanten skrev 2017-11-13 12:10:11 följande:

    Jag tänker utvecklingsfas? Min dotter var likadan för en månad sedan (hon är 10,5 månader nu) och det gick över till nattamning 1-2 gånger/natt som vanligt sedan. Där och då var jag redo att lägga ner amning, men nu går det som sagt bra igen


    När började det för henne? Jo jag är medvetenhet utvecklingsfaser men jag börjar tappa hoppet om det är så då hon har varit såhär i 2 månader nu. :/
  • Mariawall
    Ellie skrev 2017-11-13 12:07:15 följande:

    Kan du få någon som tar henne en stund på dagen så att du får sova några extra timmar? Det gör underverk.

    Svårt att minska amningen bara på natten och utan skrik. Det går naturligtvis med tvång och brukar bli bättre på några nätter, men det är du själv som avgör. Äter hon bra på kvällen? Gröt? Välling? Ersättning? Det låter ju dock mest som om det handlar om närhet, inte hunger.

    När man är mitt inne i de värsta faserna känns det som en livstidsdom som aldrig kommer bli bättre, men det BLIR bättre. Sannolikt inom de närmsta veckorna. Även om det skulle ta två månader till så handlar det om en mycket begränsad period. Snart nog kommer hon snutta mindre.

    Det är bara du som kan avgöra om du står ut eller behöver göra en drastisk förändring. Som sagt, att få sova lite extra på dagen kan vara en bra början.


    Jag är själv med henne hela dagarna, får dock sova ut på helgen vilket är super! Nej jag tror inte det är av hunger, hon äter en portion gröt innan läggdags.
  • fjanten
    Mariawall skrev 2017-11-13 12:41:55 följande:

    När började det för henne? Jo jag är medvetenhet utvecklingsfaser men jag börjar tappa hoppet om det är så då hon har varit såhär i 2 månader nu. :/


    Det började nog inte redan vid 7,5 månader som för din tös, utan vid 8,5 månader ungefär. Eskalerade vid 9,5 månader... Har dessutom jobbat heltid sedan hon var 4 månader OCH hon har en 12,5 månader äldre bror - så jag vet hur seg man blir om dagarna! :-/
Svar på tråden 9 1/2 månad snuttar hela nätterna. Hjälp!