• Mini2015

    Problem att vara ledig inför förlossningen med barn nr 2

    Jag behöver verkligen vara hemma två veckor innan förlossningen med barn nr 2 men vet inte hur jag ska få ihop det. Vid graviditet nr 1 var jag hemma 2 veckor före förlossningen och då sov jag i princip konstant dessa två veckor. Hade en jobbig graviditet där barnet låg djupt i bäckenet, vilket gjorde att det strålade ner som knivar mellan benen vid varje steg jag tog + att jag hade foglossning och var stel som ett kylskåp med svullna fötter och ben. Det enda som hjälpte då var att ligga ner för att avlasta de nedre regionerna. Nu känner jag sedan en vecka tillbaka samma symtom, så den här graviditeten blir troligtvis likadan.

    Vi har en energisk och nu extremt trotsig tvååring som slänger sig på golvet, skriker och sparkar/slår vid varje vardagligt moment vi ska genomföra (äta mat, byta blöja, klä på ytterkläder, gå in från att ha varit ute, osv). Inget annat funkar än att resolut lyfta upp den skrikande och sparkande ungen och bära honom till vad som nu ska göras. Redan nu (är i vecka 29) känner jag att jag inte klarar av att hantera honom mer än ett par timmar ensam på grund av detta. Skälvklart klarar jag att ta hand om honom annars, men inte nu när jag mår så här i graviditeten (hade jag vetat att han skulle bli så trotsig hade jag definitivt väntat med barn nr 2). Sonen älskar förskolan och springer in varje gång utan att säga hejdå. Man får dock bära honom skrikandes och sparkandes därifrån på eftermiddagarna, han vill absolut inte gå hem.

    I vår kommun får man endast ha barn nr 1 på förskolan 15 timmar om man tar föräldraledigt två veckor innan förlossningen för barn nr 2. Att ha hand om sonen så mycket de sista två veckorna innan förlossningen kommer inte fungera. Jag kommer behöva ha honom på förskolan de ordinare 6 timmarna om dagen, 5 dagar i veckan som han brukar vara där. Det gör ju att jag även kan utesluta att ta semester de sista två veckorna, för då får jag ju inte ha honom alls på förskolan. Det som återstår är ju i så fall sjukskrivning, vilket väl egentligen vore mest logiskt. Problemet är ju bara det att jag inte kan planera in sjukskrivning redan nu. Jag vet ju inte att jag verkligen kommer få bli sjukskriven av läkaren då i januari, de brukar ju vara kinkiga med sjukskrivningar vid graviditet har jag hört? Dessutom har jag en tjurig chef som ifrågasätter att jag ska vara hemma innan förlossningen överhuvudtaget (trots att hon såg hur illa det var med mig sist). Sjukskriver jag mig nu när hon vet att jag vill gå hem tidigare så tror jag att hon kommer göra allt i sin makt för att jävlas med mig och få den ogiltigförklarad på något sätt. Hon kommer åtminstone ifrågasätta att jag är sjuk på riktigt. Jag måste dessutom lägga in ansökan om föräldraledigt eller semester redan nu för att den ska bli godkänd. Blir jag inte sjukskriven sedan och ansöker om semester/föräldraledigt då så kommer hon avslå den med motivering att den kom in för sent enligt reglerna.

    Hur ska man göra? Kollar Försäkringskassan upp om barnet har varit på förskolan mer än den godkända 15 timmarna om man skulle välja att vara FL ändå? Och vad blir straffet om de upptäcker det?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-13 16:24
    Alternativen som jag kan välja mellan är alltså att ta semester och ha 2-åringen på förskolan ändå, att ta föräldraledigt och ha 2-åringen på förskolan ändå (kollar F-kassan detta och vad blir det i så fall för påföljd?), eller att chansa på att få bli sjukskriven (känns för osäkert).

  • Svar på tråden Problem att vara ledig inför förlossningen med barn nr 2
  • Carambolan

    Är du säker på att 15 timmar börjar gälla omedelbart? I båda de två kommuner jag bott i med barn har den regeln börjat gälla fyra veckor efter födseln, innan dess har man kunnat ha sina vanliga tider (om man vill).

  • Mini2015

    Jag kontaktade kommunen/förskolechefen och hon hänvisade mig vidare till deras administratör som gav mig den informationen. På kommunens webbplats står det bara att 15 timmar gäller när man är föräldraledig, mer information finns inte. Så det verkar tyvärr vara 15 timmar som gäller, oavsett.


    Carambolan skrev 2017-11-13 13:37:46 följande:

    Är du säker på att 15 timmar börjar gälla omedelbart? I båda de två kommuner jag bott i med barn har den regeln börjat gälla fyra veckor efter födseln, innan dess har man kunnat ha sina vanliga tider (om man vill).


  • Lynxsa

    Pappan ta ut två föräldradagar och ha honom på förskolan tre och du ta ut föräldradagar för nya barnet?

  • Mini2015

    Fast då får vi ju bara ha 2-åringen 15 timmar på förskolan om vi gör så. Det spelar ingen roll vem som tar föräldraledigt eller för vilket barn vi tar föräldraledigt. Jag måste ju också ha sysselsättning 5 dagar i veckan för att skydda min SGI och då behöver jag jobba de två dagarna som pappan är hemma, men det motverkar ju hela syftet, jag vill ju vara ledig de två veckorna.


    Lynxsa skrev 2017-11-13 15:37:39 följande:

    Pappan ta ut två föräldradagar och ha honom på förskolan tre och du ta ut föräldradagar för nya barnet?


  • Mini2015

    Nu när jag läste igen så ser jag att jag missuppfattade dig. Tyvärr har vi inte möjlighet att vara föräldralediga båda två samtidigt då, varken ekonomiskt eller min sambo jobbmässigt.


    Lynxsa skrev 2017-11-13 15:37:39 följande:

    Pappan ta ut två föräldradagar och ha honom på förskolan tre och du ta ut föräldradagar för nya barnet?


  • Rsvsvd

    Herre Gud, du är gravid! Dessutom har inte försäkringskassan något över huvud taget med förskolan att göra i ditt avseende. Utan det är förskolechefen (kommunen) som har bestämt 15 h regeln, dom KAN ringa din arbetsgivare för att stämma av och då kan de neka dig att lämna. Sannorlekheten är inte stor, men den finns så klart. Som du säger tar du semester så gar du ingen rätt att Ha sonen alls på förskolan, och vid föräldraledighet råder jag dig att ta ut för det nya barnet. För annars lurar du ytterligare ett system, och kan göra dig skyldig till försäkringsbedrägeri.

    Mitt råd är boka barnvakt (farmor, mormor eller varför inte något syskon till dig eller killen för avlastning) alternativt ansöker du om sjukskrivning/graviditetspenning. Lycka till!

  • Mini2015

    Jag hade i så fall tänk ta föräldraledigt för barn nummer två. Finns det en risk att Försäkringskassan ringer och kollar med dagis om barn nr 1 är där mer än 15 timmar de två veckorna? Jag tror inte att kommunen ringer och kollar med min arbetsgivare, den risken är i princip obefintlig känns det som, då är det större risk att Försäkringskassan ringer dagis.

    Sjukskrivning är det ju inte säkert att jag får och då vågar jag inte riskera att stå utan något då jag måste ansöka om semester/föräldraledigt redan nu.

    Vi bor 35 mil från familj så vi har tyvärr ingen möjlighet att få hjälp av dem.


    Rsvsvd skrev 2017-11-13 16:41:03 följande:

    Herre Gud, du är gravid! Dessutom har inte försäkringskassan något över huvud taget med förskolan att göra i ditt avseende. Utan det är förskolechefen (kommunen) som har bestämt 15 h regeln, dom KAN ringa din arbetsgivare för att stämma av och då kan de neka dig att lämna. Sannorlekheten är inte stor, men den finns så klart. Som du säger tar du semester så gar du ingen rätt att Ha sonen alls på förskolan, och vid föräldraledighet råder jag dig att ta ut för det nya barnet. För annars lurar du ytterligare ett system, och kan göra dig skyldig till försäkringsbedrägeri.

    Mitt råd är boka barnvakt (farmor, mormor eller varför inte något syskon till dig eller killen för avlastning) alternativt ansöker du om sjukskrivning/graviditetspenning. Lycka till!


  • LejonSa

    Sitter i ungefär samma sits. Men kanske ändå inte.

    Här gäller också 15 h vid FL. Men när jag talade med sonens fsk så sa de att han kunde gå sina vanliga tider (5h per dag) de två veckorna jag är hemma FL för bebis två som beräknas komma 21 dec. Så från 4 dec till iaf lucia tänker jag att han får gå sina 5 h per dag.

    Tänker att försäkringskassan inte kollar sånt. De har inget med det att göra. Alls. Inte vad jag vet iaf.

    Förskolan styr själv om de ger dig utökad tid under de veckorna eller ej. Eller de kan styra det själv, om de vill. Inget som de behöver ta med varken din chef eller Fk.

    Däremot undrar jag, måste man verkligen ta ut FL de veckor innan bebisen kommer? Full FL då eller? Under barnets 1 år behöver man ju inte det, men det kanske är annorlunda när man går hemma innan bebis kommit?

  • Mälaröbo

    Försäkringskassan kollar ingenting. De bryr sig inte om vart ditt barn är när du har fp eller semester. Däremot kan ju förskolan välja att kolla om du arbetar eller inte. Tror däremot att det är väldigt ovanligt. Om jag vore du skulle jag kolla upp reglerna vid fp en gång till. Fråga DIN förskolechef och om du får samma besked så beskriv dina problem och fråga hur du ansöker om dispens. Det vanligaste är att "vanliga" tider gäller innan bf och en månad efter om man så önskar. En annan lösning är ju att du söker fp i god tid så arbetsgivaren inte kan krångla och sen när det är dags för fp så går du till läkare, beskriver läget, och ser då om du kan bli sjukskriven fram till bf istället.

  • Mini2015

    LejonSa och Mäkaröbo, tack för svar! Det blir nog föräldraledigt då. Vår förskola är inte så flexibel när det gäller andra saker så jag tvivlar tyvärr på att de är schyssta när det gäller detta och jag vill inte ligga på om detta mer nu så att de börjar kolla mig. De har också uppmuntrat att vi som ska ha barn ska gå hem så fort som möjligt och sagt ?ska du inte gå hem lite tidigare ändå??, som att de vill bli av med lite barn.

    Efter förlossningen ska sonen så klart vara hemma de 10 dagarna som både jag och sambon är hemma och sedan gå 15 timmar/vecka.

Svar på tråden Problem att vara ledig inför förlossningen med barn nr 2