• Anonym (Tvillingönskan)

Vill ha tvillingar?!

Ända sen första barnet kom har jag fått en överväldigande önskan om att få tvillingar..

Fler som känner så? Någon som prövat något av alla de sakerna man kan göra för att öka chanserna, som att äta cassavarot?

Ni som har tvillingar, hur har det varit och gjorde ni något speciellt tror ni, för att få just tvillingar?

• Svar på tråden Vill ha tvillingar?!
  • tvillingmammaVastmanland

Jag åt b-vitamin som innehåller folsyra, enligt studier ökar det visst risken för tvillingar. Det skall man börja med innan man blir gravid.

• LFF

Har tvillingar, nyss fyllda 4 år. Gjorde inget speciellt för att få tvillingar. Hade inte en tanke på att det skulle kunna vara tvillingar. Fick efteråt veta att min farmors syster hade tvillingar men det är det närmaste jag vet i släkten. 

Hur har det varit att få tvillingar? Kaotiskt, fullt upp, galet. Och då har jag ändå haft en otroligt bra tvillinggraviditet och väldigt snälla tvillingar utan kolik och andra problem. 

• tvillingmammaVastmanland
    LFF skrev 2017-11-13 14:10:10 följande:

Har tvillingar, nyss fyllda 4 år. Gjorde inget speciellt för att få tvillingar. Hade inte en tanke på att det skulle kunna vara tvillingar. Fick efteråt veta att min farmors syster hade tvillingar men det är det närmaste jag vet i släkten. 

Hur har det varit att få tvillingar? Kaotiskt, fullt upp, galet. Och då har jag ändå haft en otroligt bra tvillinggraviditet och väldigt snälla tvillingar utan kolik och andra problem. 

Ja, ett annat sätt att få tvillingar är att det är till viss del ärftligt.
    Ett annat är att bli gravid som 35-åring då är det störst sannolikhet.
    När man i Sverige valt att inte berika mjöl med folsyra var just en av anledningarna att det ökar risken för tvillingar. Man vill helst inte öka antalet tvillingar eftersom det ger en ökad risk för komplikationer i samband med graviditet och förlossning.
  • Anonym (Teke)

Kände redan i 14-års åldern att "hoppas jag får tvillingar i framtiden". Det är inget jag tänker särskilt mycket på eller har försökt specifikt för, men det hade varit kul om det hände (och graviditet osv. gick bra). 

Jag har testat soja isoflavoner (inte specifikt för att försöka få tvillingar dock), vilket tydligen ska öka chansen för tvillingar men jag blev inte gravid ens med 1. Har även tagit massa vitaminer, bland annat folsyra vilket precis som nån sa ökar chansen för tvillingar (det har dock inte lett till något för mig). Har även testat IVF och då satt tillbaka 3 stycken blastocyster (embryon), som såg perfekta ut, samtidigt två gånger (mycket höga chanser för tvillingar eller trillingar, särskilt då jag är relativt ung) men blev ÄNDÅ "bara" gravid med 1 båda gånger (och fick även tidigt missfall båda gånger).

• Anonym (Vrf)

Varför? Känns som en sån där grej man tänkte i tonåren.

• Anonym (milla)

Jag har tre tvillingpar och några enlingar. Två av tvillingparen är tvåäggs och ett enäggs. Jag gjorde inget annat än att ha det genetiska på min sida med tväggisarna.

• Anonym (Signe)
    Anonym (milla) skrev 2017-11-13 20:37:23 följande:

Jag har tre tvillingpar och några enlingar. Två av tvillingparen är tvåäggs och ett enäggs. Jag gjorde inget annat än att ha det genetiska på min sida med tväggisarna.

Förlåt att jag frågar, men hur många barn har du totalt? Det måste ju bli minst åtta barn? Måste ju vara fullt upp hemma hos er?
  • Anonym (milla)
    Anonym (Signe) skrev 2017-11-13 20:51:32 följande:

Förlåt att jag frågar, men hur många barn har du totalt? Det måste ju bli minst åtta barn? Måste ju vara fullt upp hemma hos er?

Ingen fara:) Vi har elva barn.
  • Anonym (M)
    Anonym (Vrf) skrev 2017-11-13 20:01:09 följande:

Jag har tänkt det, är extremt extremt förlossningsrädd, så har någon gång tänkt "hoppas jag får tvillingar" så jag får två för priset av en förlossning liksom, haha...
  • Anonym (Tvillingönskan)

Tack för alla svar! . Morfar är tvilling så det finns i släkten i alla fall. Övervikt och "hög" ålder är rätt uteslutet, men folsyra tänkte jag prova på!

Anonym (Vrf) skrev 2017-11-13 20:01:09 följande:

Det är nog ganska enkelt förklarat egentligen. Jag skulle vilja ha 3 barn, men tror inte min kropp klarar av mer än en graviditet till. Då skulle det ju vara bra att lösa problemet med tvillingar, känns det som
Svar på tråden Vill ha tvillingar?!