Hej igen. Har nu jobbat en vecka på nya stället och är väldigt nöjd.
+ Våra brukare är inte så jätteutvecklingstörda, om man kan säga så. De sköter alla toalett och hygien själva, samt klär på sig osv. Det är ju skönt. Inga byten och tvätt och sånt. Men det finns ju boenden som har svårare och då är det ju mer krävande.
+ Vi börjar jobba på vardagarna oftast 12 tiden, och då är de på sina "jobb", dvs deras dagliga verksamheter. De kommer hem efter mellan 15-16 nångång. Fram till dess är åtminstone jag ensam på plats, städar lite, handlar, förbereder middag, så man måste kunna laga mat, skriver rapporter och annat kanslijobb. Man får vara i lugn och ro. Sen kommer de hem med sina taxin, och går ofta till sina rum och chillar där. Vid 16 tiden så äter vi tillsammans.
+ Där jag är så har vi också nätter. Man kommer till 20.00, delar kanske ut mediciner, brukarna tar kvällsmål själva ur kylen. Tittar kanske på tv i gemensamma vardagsrummet. Vi är kanske där och sällskapar lite, men 21.30 lämnar vårdaren boendet för natten och är på kansliet och gör vissa uppgifter tills det man själv går och sover i sovalkoven bakom kansliet. Då övervakar man samtidigt gruppboendet och de som bor i stödbostäder i samma hus. Vi har ett alarm som alarmerar om någons dörr öppnar. Sen sover man till 7-8 beroende om det är helg eller vardag, medicinutdelning och kollar att alla stigit upp och är färdiga när taxina kommer. När man jobbar natt så går man hem 10 tiden på morgonen.
+ I och med att många skift är långa så får du lätt ihop dina arbetstimmar och har mycket lediga dagar. Plus att man får rejält med OB tillägg för helgdagar och nätter. Har nu 5 dagar ledigt efter varann. Helt super!
- Många av brukarna är deprimerade och har psykiska problem. Någon kan vara utagerande och få raseriutbrott. Helgerna kan vara tunga om du jobbar lördag söndag dag, eftersom de då är hemma hela dagarna och kan vara tjatiga......
Det är väl det ändå dåliga jag har att säga om det. Ja och att du hamnar och städa deras rum och toaletter med dem kanske. Och alla gemensamma utrymmen också ibland för vi har ingen städfirma.