• Krullet89

Gravid v 23 Smärtor..

Hej!

Behöver lite stöd o råd från er..

Jag har senaste 5 åren behandlats för kronisk plantar fasciit, vilket senaste året innebärt massa kortison, kryckor med stövel på foten i 8 v o efter det 10 stötvågsbehandligar. Har haft mkt besvär men det har ändå känts ok när alla behandlingarna var klara.

Nu är jag gravid i v 23. Som alla andra gravida så har jag gått upp i vikt o detta ha lett till en ökad belastning på foten och mina besvär är tillbaka på ruta 1. När man är gravid kan man inte få ngn behandling för foten och okej de kan ja förstå.

Men mitt problem e nu att står ja för mkt på jobbet så får ja ont i foten sitter ja för mkt så får ja FRUKTANSVÄRT ont i svanskotan o korsryggen.

Jag jobbar i vården så det är mkt varierande kroppsställningar. Tyvärr tkr inte min chef (som är dum i huvudet) att vårat jobb är fysiskt påfrestande så jag är livrädd för att bli nekad havandeskapspenning... ja känner vissa dagar redan nu att ja orkar inte. Hur ska det bli sen?! Har ngn tips på vad ja ska göra? Kan man bli sjukskriver för detta?

Som tur är har ja inga måsten o göra när jag Kmr hem, men samtidigt är det inte kul o åka hem från jobbet o gråta i 20 min för man sitter o ba tänker på hur ont de gör där bak... vet inte vad ja ska ta mig till...

• Svar på tråden Gravid v 23 Smärtor..
  • Jeeeempan

Hej,

Jag tycker att du ska uppsöka en sjukgymnast/fysioterapeut för dina besvär. Du kan få tips om korrekt sittställning samt få övningar som kan lindra besvär både från bäckenet/ländryggen samt plantarfascian (excentriska tåhävningar samt töjning).

Har du mycket besvär tror jag inte att det är något problem att få en sjukskrivning av en läkare, men det kan nog vara till hjälp att du har träffat en fysioterapeut innan.

Har för mig att personal inom vården sällan blir nekade havandeskapspenning. 

Lycka till!

• Krullet89

Tack för svar!

Ja väntar på att få komma te en sjukgymnast för ryggen. Med foten kan de tyvärr inte hjälpa mig har de sagt, tro mig jag har testat allt! Från medicin till tejpning till övningar 5 kortison injektioner kryckor ja du ser allt... de enda som hjälpte va kortison och stötvågsbehandling o de kan ja inte få just nu.

Ja hoppas verkligen på att få gå tidigare. Men min chef är som hon är o Kmr ev skriva att ja kan göra kontorsjobb eftersom ja har vissa special uppg på avd. Men saken e den att ja e klar med alla mina sådana uppg... ja ha planerat detta o gjort klart de mesta för att kunna lämna över i mitten av januari. Så förstår intr vad jag skulle kunna göra mer...

Men vi får väl se hur detta slutar. Hoppet e de sista som dör som de säger haha

Svar på tråden Gravid v 23 Smärtor..