• Anonym (Rita)

    Skyldigheter boendeförälder

    Jag är boendeförälder till mina barn och barnen har sällan kontakt med sin pappa då han inte vill vara delaktig i deras liv. Kan med en hand räkna ut hur ofta de träffat honom de senaste halvåret och då bara få stunder.

    Vad har jag som skyldighet att berätta angående barnens skola. Ex positiva som negativa saker, om barnet råkar ut för något i skolan ska jag då kontakta han? Eller är det skolans ansvar eller finns de inga skyldigheter för sånt?

  • Svar på tråden Skyldigheter boendeförälder
  • Brumma
    Anonym (Rita) skrev 2017-11-13 19:58:31 följande:

    Jag är boendeförälder till mina barn och barnen har sällan kontakt med sin pappa då han inte vill vara delaktig i deras liv. Kan med en hand räkna ut hur ofta de träffat honom de senaste halvåret och då bara få stunder.

    Vad har jag som skyldighet att berätta angående barnens skola. Ex positiva som negativa saker, om barnet råkar ut för något i skolan ska jag då kontakta han? Eller är det skolans ansvar eller finns de inga skyldigheter för sånt?


    Du är skyldig att informera om sådant som påverkar umgänget. Har de inget umgänge är det alltså inte mycket du behover informera om ;)

    Har ni gemensam vårdnad? Isåfall är skolan skyldig att informera även pappan. Han får då kontakta dem och be dem skicka information om vad som händer i skolan. Har du egen vårdnad har han faktiskt inte rätt att veta allt utan där är det som sagt påverkan på umgänge som gäller.

    Sedan är det väl kanske vanligt common sence" att man meddelar om det sker ngt stort, som att barnet skadar sig :)
  • Anonym (Tänker)

    Jag känner och tänker såhär. Bryr sig inte pappan om sitt barn skiter även jag i och informera också.

Svar på tråden Skyldigheter boendeförälder