• Anonym (Anonym)

Rörliga knölar i underlivet

Igår kväll upptäckte jag två knölar i underlivet av en ren slump. Knölarna befinner sig 1 cm ner under huden på de yttre blygläpparna, de är alltså inte synliga. Den till vänster är ungefär lika stor som en ärta och den till höger är lika stor som en vindruva ungefär. Knölarna gör inte ont men det känns obehagligt att röra dem. Det går dessutom att röra runt på dem, de är alltså rörliga. Har sökt runt lite på nätet och jag blir så rädd över att det ska röra sig om någon cancerform. Kan även tillägga att jag är 19 år. Har någon erfarenheter av rörliga knölar i underlivet?

• Svar på tråden Rörliga knölar i underlivet
  • EpicNurse

Om dom sitter typ på mitten av blygdläpparna så det ska vara så. Det är körtlar/svällkroppar

Om dom sitter nere vid slidöppningen så kan det vara bartolonis körtlar.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Anonym)

De sitter 1 cm under huden på den övre delen av de yttre blyläpparna. Lite svårt att förklara men de sitter inte i mitten iallafall!

• EpicNurse
    Anonym (Anonym) skrev 2017-11-13 20:46:50 följande:

De sitter 1 cm under huden på den övre delen av de yttre blyläpparna. Lite svårt att förklara men de sitter inte i mitten iallafall!

Ja men det låter ändå rimligt. Inser att de faktiskt sitter ovanför mitten. Tror absolut inte att det äe någon fara. Du kan ju prova känna på dom när du är upphetsad. Då kommer dom vara lite större.
  • Anonym (Har också såna.)

Såna har jag med. Som liten flicka var jag livrädd för cancer. Kunde ligga och gråta och känna på dom och övertygad om att jag skulle dö(hypokondrisk)

Dom finns kvar ännu och idag är jag 34 år och inte orolig alls längre för dessa knölar. Dom har har inte vuxit och gör inte ont och dom är exakt som du beskriver. Den ena mindre den andra större och rörliga.

Lite mjuka som testiklar ungefär i konsistensen. Ett tag funderade jag på om det var tillbakabildade testiklar som skapades när jag låg i mammas livmoder. Jag är en "hen" men mest kvinna för 5 barn har jag.

• Anonym (B)

Haha var tvungen att känna efter nu men jag hittar inte mina! Vad beror det på om nu alla kvinnor har såna?

• Anonym (Har också såna.)
    Anonym (normalt) skrev 2017-11-14 13:30:03 följande:

Jag har också sådana. Alla kvinnor har sådana. Helt normalt.

Det är jag övertygad om att alla INTE har.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Har också såna.) skrev 2017-11-14 17:21:43 följande:

Alla ha visst sånna. Det ingår lixom i den kvinnliga anatomin. Precis som att snoppen har körtlar och svällkroppar.

De kvinnor som säger att de inte har såna vet bara inte var de ska känna.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Har också såna.) skrev 2017-11-14 17:21:43 följande:

Alla ha visst sånna. Det ingår lixom i den kvinnliga anatomin. Precis som att snoppen har körtlar och svällkroppar.

• Anonym (Anonym)

Blir lite lugnare av att höra det ni säger! Samtidigt kan jag inte förstå hur  rådgivaren på gynekologmottagningen inte hade någon aning om vad det kunde vara när jag ringde dit.. Jag menar, om det nu är något alla har

• EpicNurse
    Anonym (Anonym) skrev 2017-11-14 17:52:01 följande:

Blir lite lugnare av att höra det ni säger! Samtidigt kan jag inte förstå hur  rådgivaren på gynekologmottagningen inte hade någon aning om vad det kunde vara när jag ringde dit.. Jag menar, om det nu är något alla har

Hon har kanske inte känt på sig själv.
  • Anonym (B)
    Anonym (Jo) skrev 2017-11-14 17:49:07 följande:

Ja, jag hittar verkligen inte. Kanske har att göra hur mkt fett man har också? Jag är lite knubbig, inte tjock men knubbig och det kanske gör att man inte hittar dom lika lätt om man inte vet var man ska leta typ
  • Anonym (mor)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-11-13 20:31:33 följande:

Igår kväll upptäckte jag två knölar i underlivet av en ren slump. Knölarna befinner sig 1 cm ner under huden på de yttre blygläpparna, de är alltså inte synliga. Den till vänster är ungefär lika stor som en ärta och den till höger är lika stor som en vindruva ungefär. Knölarna gör inte ont men det känns obehagligt att röra dem. Det går dessutom att röra runt på dem, de är alltså rörliga. Har sökt runt lite på nätet och jag blir så rädd över att det ska röra sig om någon cancerform. Kan även tillägga att jag är 19 år. Har någon erfarenheter av rörliga knölar i underlivet?

Men gå till en gynekolog så du får klara besked. Jag skulle ALDRIG I LVET nöja mig med FL:s "doktorer"........men det är jag det.
  • Anonym (Isa)

Jag har vid ett flertal tillfällen fått någon knöl i storlek som en ärta typ, dock inte större än så. Men för mig är det svullna körtlar och försvinner av sig själv efter kanske 1-3 veckor! 

Annars, kontakta ungdomsmottagningen eller din vårdcentral för att träffa en gynekolog. Då slipper du ju vara orolig  

• Anonym (B)
    Anonym (mor) skrev 2017-11-15 06:50:44 följande:

Men gå till en gynekolog så du får klara besked. Jag skulle ALDRIG I LVET nöja mig med FL:s "doktorer"........men det är jag det.

Men Herregud hon frågar säkert bara innan besök hos gyn... så onödigt inlägg
  • Anonym (Anonym)

Träffade en gynekolog i fredags. Hon blev helt fashinerad av att man kunde röra runt på knölarna. Eftersom jag inte har ont på dem så sa hon att man inte kan göra så mycket. Hon sa att de är cystor. Ändå läskigt att veta att man har cystor fär nere..

Svar på tråden Rörliga knölar i underlivet