• DoulanElin

    Föda med Doula

    Hej alla fina blivande föräldrar. Jag är en nyutbildad doula bosatt i Stockholm. Jag är specialutbildad i metoden Föda Utan Rädsla. Som doula är jag med som ett emotionellt stöd under hela förlossningen oavsett om man vill föda vaginalt, med kejsarsnitt, med medicinsk smärtlindring eller utan.

    ???? Det är vetenskapligt bevisat att föda med doula ger färre kejsarsnitt, mindre behov av medicinsk smärtlindring och ryggbedövning, kortare förlossningsförlopp och ger paren en bättre förlossningsupplevelse då de känt sig mer delaktiga med en doula.

    ???? Jag undrar nu om det är någon i/kring Stockholmsområdet som är intresserad av att veta mer om vad det innebär att föda med en doula?

    Jag vill gärna komma i kontakt med blivande föräldrar som vill veta mer. Ensamstående eller par spelar ingen roll. Fråga här i tråden om det något ni vill veta direkt eller maila mig på anderssonelin1982@gmail.com

    Det kan förändra SÅ otroligt mycket att ha en doula så jag vill så gärna nå ut med information om detta till alla som kan vara intresserade :)

    ????????

  • Svar på tråden Föda med Doula
  • DoulanElin

    Ja absolut det går att boka mig som doula. Man jag finns även tillgänglig för frågor om man undrar och bara vill veta mer om vad det innebär att föda med doula. :)

  • DoulanElin

    En doula träffar man först innan förslossningen och pratar om förväntningar, önskemål och kanske får igenom förlossningsbrev mm

    Sedan är doulan på jour, och det brukar vara ca 2 v innan bf och fram till dess att barnet är fött. Så kan man ringa vilken tid som helst på dygnet så fort man tror att förlossningen är igång eller om man behöver stöd på annat sätt eller har frågor. Doulan kommer sedan hem till den födande eller direkt till sjukhuset, det bestämmer man då tillsammans hur paret/kvinnan vill ha det. Man är med under hela förlossningen och hjälper kvinnan att känna sig trygg och lugn. Hjälper till med andning, massage, ställningar och hjälper kvinnan att hantera sina värkar. Man är med och stöttar partnern, kanske visar vart man kan trycka, hur hon ska andas mm. Finns det en partner är hen alltid viktigast man tar aldrig partners plats. Men drar förlossningen ut på tiden kan partnern gå på toa, äta mm utan att kvinnan nånsin blir själv. Efter förlossningen lämnar doulan när allt känns bra och sen har man ett eftersamtal ca 1 vecka senare.

    En doula kan oxå hjälpa till med amning, anknytning mm.

  • DoulanElin

    Haha ja det håller jag med om :)

    Alla jag känner gör detta vid sidan om sina vanliga jobb eller studier så det är verkligen med kärlek :)

Svar på tråden Föda med Doula