• Anonym (Smärta)

Mycket kraftig smärta i benet

Hej. Jag fick i går kväll mycket kraftig smärta i ena benet. Det är svårt att lokalisera varifrån det kommer men smärtan är värst när jag böjer höften, eller ens rör benet. Det känns som om benet domnar lite, sticker i det ibland.

Jag har haft en typ sjukdoms-/trötthetskänsla i benen (båda) under några dagar trots att jag inget gjort. Trodde jag skulle få influensa men det slapp jag iaf hoppas jag.

Efter en dag på kontoret/sittande vid datorn kom smärtan plötsligt när jag under kvällen skulle köra bil, satte mig i den och allt kändes bara fel i benen, klev ur och då försvann det, satte mig igen och det kom igen, kraftigare. Därefter gick det inte ens att sitta på yttersta kanten, så snart jag sitter får jag mkt kraftig smärta som nästan gör mig illamående. (Hur går man på toa utan att sitta? Önskar jag vore karl just nu)

Att ligga platt på mage eller rygg fungerar -ger en hanterbar smärta- men att sitta gör att jag snart vrålar rakt ut. Stå eller gå fungerar någorlunda, inte sitta.

Jag har absolut inte tid med detta, jag har ett barn som är handikappat och som ska till läkare idag, hur nu det ska gå till när jag inte ens kunde sitta i bilen i går kväll.

Några tips på vad jag kan göra för att minska smärtan? Känner mig som världens fjompigaste som inte klarar av smärtan.

• Svar på tråden Mycket kraftig smärta i benet
  • Denlillatitanen

Shit. Det låtet precis som det jag har haft sen i mitten av juli. Har jättesvårt att lokalisera smärtan men det är nånstans i vänster sida av höften och strålar ner i baksidan benet/låret. Kan inte köra bil för länge eller sitta på hårda ytor och det försvinner när jag går och står, tills jag behöver böja mig efter något eller höja vänsterbenet. Jag kan inte ens ta på mig strumpor utan att drabbas av olidlig smärta! Min doktor och sjukgymnast trodde att det berodde på ett diskbråck som bråkat med mig sen förra december. Var på MR-röntgen i torsdags och hoppas på svar nu i veckan. Naproxen och Voltaren-T hjälpte i början men nu biter det inte längre tyvärr...

• Anonym (Smärta)
    Denlillatitanen skrev 2017-11-14 04:06:48 följande:

Shit. Det låtet precis som det jag har haft sen i mitten av juli. Har jättesvårt att lokalisera smärtan men det är nånstans i vänster sida av höften och strålar ner i baksidan benet/låret. Kan inte köra bil för länge eller sitta på hårda ytor och det försvinner när jag går och står, tills jag behöver böja mig efter något eller höja vänsterbenet. Jag kan inte ens ta på mig strumpor utan att drabbas av olidlig smärta! Min doktor och sjukgymnast trodde att det berodde på ett diskbråck som bråkat med mig sen förra december. Var på MR-röntgen i torsdags och hoppas på svar nu i veckan. Naproxen och Voltaren-T hjälpte i början men nu biter det inte längre tyvärr...

Domnar dina ben bort också?

Igår hade jag bara stickningar i benen, nu när jag vaknade har höger ben domnat bort från höft ända ner i foten, smärtan släpper iaf lite.

Vänster ben har domnat lite även det, lite i låret och även lite i vaden och ner i tårna, dock inte alls lika mycket som höger som är helt borta just nu. Svårt att gå när man inte känner golvet under foten, satte ner foten snett nyss men hann korrigera innan jag la på vikt som tur var.
  • sjuksjuksyter

Tänker spontant ischias eller nerv i kläm i ryggen när jag läser.... men går ju inte att diagnosticera så enkelt:(

Tycker att du ska gå till sjukgymnast (eller husläkare) och kolla upp det

• Queennr1

Låter som diskbråck. Vidrig nervsmärta som inget biter på. Kommer från ryggen men känns i benet.

• mamaleona

Gissar det är diskbråck. Hade för 4år sen o det var värre än att föda barn. 17nätter sov jag knappt alls. Kan ge symtom med domningar, ter sig lite olika. Sök läkare o kräv magnetröntgen. Jag var 6veckor sjukledig....

• Anonym (Smärta)
    mamaleona skrev 2017-11-14 11:49:12 följande:

Gissar det är diskbråck. Hade för 4år sen o det var värre än att föda barn. 17nätter sov jag knappt alls. Kan ge symtom med domningar, ter sig lite olika. Sök läkare o kräv magnetröntgen. Jag var 6veckor sjukledig....

Exakt så, detta kändes värre än att föda barn, tänkte jag innan jag ringde 1177 som hänvisade mig till 112 som skickades bil att hämta mig.

Dr trodde det var diskbråck, slätröntgen gjordes, visade inget sa de.

Fick en massa smärtlindring och muskelavslappnande, därefter fick jag åka hem (tog hela dagen att komma så långt)

Snart en vecka senare har jag fortfarande ont i höger ben, inte fullt lika som då i tisdags. Vänster ben samma där, lite smärta.

Vad värre är är att hela höger ben är mer eller mindre bortdomnat liksom att vänster fot och vad känns lite konstigt de också. När jag reser mig upp och går domnar fötterna/benen fortfarande.
  • Queennr1
    Anonym (Smärta) skrev 2017-11-19 23:30:42 följande:

Exakt så, detta kändes värre än att föda barn, tänkte jag innan jag ringde 1177 som hänvisade mig till 112 som skickades bil att hämta mig.

Fick en massa smärtlindring och muskelavslappnande, därefter fick jag åka hem (tog hela dagen att komma så långt)

Snart en vecka senare har jag fortfarande ont i höger ben, inte fullt lika som då i tisdags. Vänster ben samma där, lite smärta.

Vad värre är är att hela höger ben är mer eller mindre bortdomnat liksom att vänster fot och vad känns lite konstigt de också. När jag reser mig upp och går domnar fötterna/benen fortfarande.

Fast slätröntgen? Diskbråck ser man ju med magnetröntgen.
  • Anonym (Ah)
    Queennr1 skrev 2017-11-14 09:51:53 följande:
    Låter som diskbråck. Vidrig nervsmärta som inget biter på. Kommer från ryggen men känns i benet.
    Håller med
  • Queennr1
    Anonym (Smärta) skrev 2017-11-19 23:30:42 följande:

Gå tillbaks och säg att du har svårt att hålla urin och avföring så lär du få en ordentlig röntgen.
Svar på tråden Mycket kraftig smärta i benet