• Dahlia02

    Gravid m. tvillingar vecka 18, orolig

    Är i v 18 snart 19 med tvillingar och är orolig dels för att jag inte ser nån mage. Hade lite mage innan graviditeten så det är ju omöjligt att veta om det är nåt där under? Ibland tycke jag det känns som en bula under men den kanske var där innan, jag vet inte.

    Känner inte heller en enda rörelse, inget fladder ingenting. Vet att det är normalt för förstföderskor att det kommer mkt senare men jag har ju två, ska jag inte känna då? Allt såg jättebra ut för några veckor sen på kub. sannolikheten att nåt har hänt är väl inte så stor? Tänker positivt för det mesta men det är ju såklart lite oroligt och man jämför sig med andra, särskilt tvillinggravida... Nån som också varit lite "sen" med både mage och rörelser trots tvillingar?

  • Svar på tråden Gravid m. tvillingar vecka 18, orolig
  • Happy87

    tycker att du kan kontakta din barnmorska och förklara din oro så att du kan komma in o kolla så kommer de kännas bättre efteråt, bättre att kolla en extra gång än att vänta

  • LFF

    Nu fick jag visserligen mage tidigt men rörelser kände jag inte förrän jag var i typ 7e månaden. Jag hade en moderkaka i framvägg och en i bakvägg som dämpade. Till det så låg mina grabbar i allmänhet mot varandra och busade.

    Så det kan mycket väl var så för dig vad gäller rörelser. Har du då dessutom en livmoder som lutar lite bakåt och en bra magmuskulatur så kan även det hålla emot. 

    När har du tid för RUL?

  • Marrelita85

    Har du haft någon blödning eller liknande som gjort att du borde vara orolig att allt inte står rätt till?

    Nu är inte jag gravid med tvillingar, men alla får ju mage olika tidigt/sent. Barnen kan ju ligga på ett sådant sätt att de inte syns ännu och behöver ju absolut inte vara något att oroa sig för. Sedan som de andra redan skrivit har man livmoderkakan i framvägg kan det ta lång tid innan man känner några fosterrörelser utan att något är fel. Jag är förstföderska och tyckte jag kände något i v.17, men var dock osäker. Inte förren v.21 började jag bli säker på att de jag tidigare känt verkligen var fostret. Sedan blir det väldigt tydligt ju längre tiden går! 

    Ta det lugnt och invänta RUL så ska du se att allt ser bra ut. 

Svar på tråden Gravid m. tvillingar vecka 18, orolig