• Anonym (TänkerNogFörMycket)

När börjar en tjej bli för gammal för att skaffa barn? Jag 32 hon 39

Hej!

Jag har börjat dejta en tjej som är lite äldre än mig, Hon är 39 och jag 32, Hon har barn och det har inte jag, Att hon har barn ser jag inte som ett problem utan snarare tvärtom, Jag vill leva familjelivet nu och det finns mycket roligt man kan hitta på som en familj.
    Jag är aktiv och spelar hockey, Gillar fiske, Snowboard osv, och sånt vore ju jättekul att ta med ungarna på.

Men sen är det ju en fundering som jag har.. Jag vill ju självklart ha egna barn också, så... När är man som tjej för gammal för att få fler? Måste väl vara lite individuellt eller?
    Hon ser väldigt bra ut, Har en kropp som en 25åring haha.. :)
    Mina vänner som träffat henne trodde inte att hon var en dag över 30, Dom blev ganska förvånade när dom fick veta hennes ålder kan jag säga.

Det känns tråkigt att jag ens måste fundera på det här, Ni vet hur det känns när man har hittat den "rätta".. Vi har klickat så väldigt bra på alla plan.
    Jag har ju haft förhållanden tidigare, Men det här känns annorlunda, Som om man har känt varann mycket längre än den tid vi gjort.
    Allt känns bara bra, Det är mycket kärlek från båda håll och hon tar lika mycket initiativ som jag gör för att visa det.

Det skulle kännas fruktansvärt tråkigt om man skulle behöva sluta träffas på grund av det här..

Så.. Vad tror ni?

Sen en annan fråga mest på skoj, Hur många av er kvinnor skulle kunna tänka er en yngre partner? Fördelar/nackdelar?

• Svar på tråden När börjar en tjej bli för gammal för att skaffa barn? Jag 32 hon 39
  • Anonym (Inte för sent)

Runt 40 börjar ju fertiliteten gå ner rejält. Men så länge hon KAN få barn så är det bara att köra på. Det finns kvinnor som fått barn både vid 45 och 50. Även om 50 är ovanligt. Vill hon själv ha barn så börja nu.

• CitronTulo

Har du pratat med henne om att du vill ha barn? Förstår att du vill ha det, inget konstigt med det, men är ju inte säkert att det är lika självklart för henne att skaffa fler barn när hon redan har sedan tidigare.
    Finns väl ökad risk för ex kromosomfel m.m. hos fostret när man är lite äldre (typ passerat 35). Och även om många fortfarande kan bli gravida vid 40 så blir man det inte lika lätt som vid 25 eftersom hormonerna i kroppen förändras (och man tillslut kommer i klimakteriet och mensen/möjligheten att bli gravid upphör helt). Hur länge och hur lätt man har möjlighet att bli gravid är ju väldigt individuellt!

• Anonym (direkt)

Vill hon ha fler barn till att börja med? I så fall ska ni börja igår. Fertiliteten har gått ner rejält när man är 39 år. Det är inte många som lätt får barn vid 45 som det låter ovan, då är det nästan aldrig med egna ägg utan utomlands med äggdonation etc. För vissa kan det gå lätt för andra är det mycket svårt. Det beror helt på äggreserv och äggkvalité och sådant vet man inte innan. Det är även högre risk för missfall och kromosomfel (trisomier) när kvinnan är äldre.

Är själv 39 år och inne i ivf-svängen så vet hur komplicerat det kan vara. 

• Anonym (Vet ej)

Man vet inte när det är försent förrän man provat. Jag kunde inte ens bli gravid vid 37 medans jag har en bekant som fick barn spontant vid dryga 47. Går det absolut inte finns alternativet äggdonation också.

• Anonym (TänkerNogFörMycket)

Jag var ganska snabb på att ta upp det här med henne och hon säger att hon absolut kan tänka sig att skaffa fler barn om det känns rätt, Hon sa precis som ni att tiden börjar rinna ut.

Vi är fortfarande i dejtingfasen så att fort som fan få henne på smällen kanske inte är rätt det heller, men jag förstår ju att ju längre man väntar desto svårare som ni säger.

• Anonym (H)

Känner igen mig i er situation, min numera sambo är 6 år yngre än mig(nästan 7)
    Jag var 35 år när vi träffades och jag var inte ens säker på att jag ville ha fler barn överhuvud taget. Men sen kände jag att jag ville med just honom men vi fick också skynda på:)
    Idag har vi ett fantastiskt barn på ett år och jag ångrar ingenting. När det är rätt så:)

• Anonym (34)

Jag gillar yngre och jag är 34. Men stör mig på att folk med äldre tjejer ska skryta med att deras tjejer har så snygga o ungdomliga kroppar. Det har inte jag o aldrig haft. Däremot gissar de flesta på att jag är runt 27-28 pga "ungt" ansikte o klädstil.

• Anonym (Börja helst igår)

Om du har riktigt seriösa känslor för henne och verkligen kan tänka dig barn med henne.. ja varför inte. Det bästa är ju så klart att lära känna varann mer ordentligt, under något års tid, innan man skaffar barn, för att undvika en separation senare pga att man visaade sig vara för olika egentligen, etc.

Tyvärr så tror jag inte ni har den tiden. När man närmar sig 40 så är kvinnors fertilitet generellt sett oerhört mycket lägre än tidigare. Varje halvår/år räknas i den åldern (efter 35). Det har inte särskilt mkt att göra med om man har en fin kropp eller ej, utan det är att äggreserven börjar bli dålig pga hormonella skäl, åldrandet som äggen utsatta för, etc. Jag är nu 37 (kvinna) och räknar inte med att kunna få några barn. Om det ändå händer för mig så är det en otrolig tur. Kontentan är att om ni ska ha barn, så måste ni nog börja. Nu. Så ta ett seriöst snack och se var ni står.

• Anonym (Sanna)

Spelar ingen roll hur ung hon ser ut att vara ,är hon 39 år ,så är hennes ägg ochså 39 år.Det kan vara svårt att få barn efter 40 och risk för missfall finns ochså.

• Anonym (Fertil)

Träffade en yngre man utan barn. 45 födde jag mitt 3:e barn blev gravid på 3:e försöket inga problem med graviditeten. Så visst kan ni vänta lite till.

Svar på tråden När börjar en tjej bli för gammal för att skaffa barn? Jag 32 hon 39