• Äldre 14 Nov 16:49
    2004 visningar
    7 svar
    -1
    7
    2004

    Dricker du alkohol framför barnen i jul? Se viktiga filmen här

    Dricker du alkohol framför barnen i jul? Se viktiga filmen här
    Två glas vin, så mycket alkohol kan du dricka innan barnen ser att du förändras. Barn märker att vuxna druckit alkohol eftersom ”de pratar högre” eller ”beter sig konstigt”. Hur känner man sig som barn då? Här är filmen som alla föräldrar borde se! 

    Denna tråd innehåller kommentarer för ovantående artikel.

    Läs hela artikeln här
  • Svar på tråden Dricker du alkohol framför barnen i jul? Se viktiga filmen här
  • Äldre 14 Nov 16:49
    #1

    Jag tycker att det är bra att en förälder alltid är nykter. Jag har själv växt upp med föräldrar som drack, varav en som hade alkoholproblem, och nä det var inget kul.

    Men jag tycker att budskapet tappar trovärdighet när man hävdar att intervjuer med barn "om vuxna i allmänhet och inte specifika personer" skulle säkerställa att barn märker redan efter 2 glas om en vuxen har druckit. "Undersökningar visar" låter som att faktisk forskning har gjorts på ämnet, vilket är missledande. 

    Det filmen visar är barns idéer kring vad alkoholberusning är. Vi kan hoppas på att den är något bristfällig eftersom barn självklart inte själva ska konsumera alkohol. Visst är det möjligt att barn märker redan efter 1-2 glas, absolut! Men det kan vi bara komma fram till genom ordentlig forskning, inte genom att fråga barn själva om "när kan du märka att en vuxen är påverkad?". Jag tycker att sättet de presenterar intervjuerna på ger mig samma intryck som tidigare års kampanjer - dvs att det handlar mer om moraliserande kring drickandet än att vänja om barnens bästa.

    Med det sagt - budskapet i sig självt är inte dåligt, bara sättet det framförs på.

  • Äldre 14 Nov 17:32
    #2
    +1

    Den som "pratar högre? eller ?beter sig konstigt? efter bara 2 glas ska nog inte dricka.

  • Äldre 14 Nov 17:34
    #3
    Tow2Mater skrev 2017-11-14 17:32:36 följande:
    Den som "pratar högre eller beter sig konstigt efter bara 2 glas ska nog inte dricka.
    Eller hur.
  • Stårsc­han
    Äldre 15 Nov 08:51
    #4
    +2
    Tow2Mater skrev 2017-11-14 17:32:36 följande:

    Den som "pratar högre? eller ?beter sig konstigt? efter bara 2 glas ska nog inte dricka.


    Och den som bara är allmänt egotrippad och grälsjuk även i nyktert tillstånd bör också hållas borta från barn på julafton.
  • Scoops
    Äldre 15 Nov 09:20
    #5
    KaffeOchHybris skrev 2017-11-14 16:49:52 följande:

    Jag tycker att det är bra att en förälder alltid är nykter. Jag har själv växt upp med föräldrar som drack, varav en som hade alkoholproblem, och nä det var inget kul.

    Men jag tycker att budskapet tappar trovärdighet när man hävdar att intervjuer med barn "om vuxna i allmänhet och inte specifika personer" skulle säkerställa att barn märker redan efter 2 glas om en vuxen har druckit. "Undersökningar visar" låter som att faktisk forskning har gjorts på ämnet, vilket är missledande. 

    Det filmen visar är barns idéer kring vad alkoholberusning är. Vi kan hoppas på att den är något bristfällig eftersom barn självklart inte själva ska konsumera alkohol. Visst är det möjligt att barn märker redan efter 1-2 glas, absolut! Men det kan vi bara komma fram till genom ordentlig forskning, inte genom att fråga barn själva om "när kan du märka att en vuxen är påverkad?". Jag tycker att sättet de presenterar intervjuerna på ger mig samma intryck som tidigare års kampanjer - dvs att det handlar mer om moraliserande kring drickandet än att vänja om barnens bästa.

    Med det sagt - budskapet i sig självt är inte dåligt, bara sättet det framförs på.


    I filmen presenterar man fakta från bland annat IOGT-NTO och barnläkaren/decent i barnmedicin Sven Bremberg.

    Jag tycker som dig att en förälder bör vara nykter. Om inte annat för att kunna använda bilen om en nödsituation skulle uppstå. Man ska inte måla fan på väggen alltid, men det är värt att vara säker kan jag tycka. T ex på nyår kan ambulanskön vara 2 h eller mer....
  • Äldre 15 Nov 09:24
    #6

    Alkohol förändrar inte ens personlighet.
    Den släpper fram den och förstärker den.

    Håller emd, blir man högljudd efter två glas vin gör man nog inte dricka alls

  • Äldre 15 Nov 14:21
    #7
    Scoops skrev 2017-11-15 09:20:51 följande:
    I filmen presenterar man fakta från bland annat IOGT-NTO och barnläkaren/decent i barnmedicin Sven Bremberg.

    Jag tycker som dig att en förälder bör vara nykter. Om inte annat för att kunna använda bilen om en nödsituation skulle uppstå. Man ska inte måla fan på väggen alltid, men det är värt att vara säker kan jag tycka. T ex på nyår kan ambulanskön vara 2 h eller mer....
    Nu förstår jag dig inte riktigt - filmen i artikeln visar barn som svarar på frågor om hur de uppfattar vuxna som har druckit. Det finns ingen fakta i filmen? I artikeln  står det också att de blev tillfrågade om vuxna i allmänhet, inte sina egna föräldrar, vilket jag tycker blir något missvisande i sammanhanget men det kanske bara är jag som uppfattar det så.

    Tror det skulle vara mer eller mindre omöjligt att få igenom en ordentligt experiment på hur barn verkligen uppfattar fulla vuxna genom en etikkommitté, om man alltså kunde dubbelblinda så att både vuxna och barn inte visste om den vuxna drack alkohol eller alkoholfritt haha. Men det är ju typ det som skulle krävas för att kunna säga att barn märker redan efter 2 glas... 

    Jag håller med om det du säger att en förälder ska vara nykter utifall det skulle uppstå en nödsituation... sen om det gäller mycket små barn så tycker jag att berusade föräldrar ska undvika att ta hand om barnet alls (och alltså överlåta blöjbyte etc till den nyktra föräldern). Annars tycker jag nog det är OK att dricka (med måtta) runt barn - om vi pratar typ 2 glas som filmen säger så ser jag inga problem med det. 
Svar på tråden Dricker du alkohol framför barnen i jul? Se viktiga filmen här