• Viviann

Underfunktion sköldkörteln

Hej

Jag har varit trött under en längre period och orsaken har man av logiska skäl trott vara pga djup depression då jag förlorade min 18 åriga son i våras.

Men jag bad förra veckan att man skulle ta prover då jag känner att det något fysiskt fel med mig.

Fick provsvar genom samtal och min läkare borde ha tagit dessa för längesedan när jag nämnde mina symptomer.

Men hon är en vimsig läkare som inte verkar ha koll.

Nu kanske det inte är någon läkare som kan hjälpa mig att tyda mina provsvar men inget återbesök utan bara

- jag skriver ut Levaxin till dig, du börjar på 25 mg

Ok tänkte jag men jag skulle vilja ha en förklaring av mina prov...men hon sa att du har några förhöjda värden..

Nån som har en underfunktion som kanske har mer koll än mig som kanske kan hjälpa mig på traven

Mina värden

S-fritt T4: 8,0 Pmo/L

S-TSH: 7,37 mE/L

S-Fritt T3: 5,0 pmo/L

S-TPO Ak: 8671 kE/L

B-Leukocyter: 13,9 10E9/L

Nu säger inte ovan mig så mycket men kanske det finns någon som är mer insatt än mig här inne..

Ska nog kanske skaffa en ny läkare som kan förklara...

Trevlig kväll

• Svar på tråden Underfunktion sköldkörteln
  • Anonym (Biomedicinsk analytiker)

Jobbar som legitimerad biomedicinsk analytiker och analyserar de du nämner. Kan vägleda lite kanske.

Tsh - bildas i hypofysen och talar om för sköldkörteln att bilda hormoner. Man ska ha mellan 2-3 som bra värde. Ditt är förhöjt vilket betyder att hypofysen försöker uppmana sköldkörteln att producera mer, mer, mer. Men då sköldkörteln har en underfunktion så svarar den inte rätt, alltså hypotyreos = underfunktion.

Skickade för snabbt.

Fritt t4 och fritt t3 är resultatet av sköldkörteln. Du har värden som tyder på lätt fall av underfunktion, samma med tsh.

Tpo ak är antikroppar som bildas mot sköldkörteln. Orsaken till din underfunktion kan vara TPO antikropparna. Detta behandlas med levaxin.

B-leukocyter är celler i blodet. Värdet är lätt förhöjt. Inget farligt,

Sedan skiljer sig referensvärdena från lab till lab beroende på reagens och analysprincip, men du har iaf enligt värdena en underfunktion av sköldkörteln som antagligen beror på antikroppar som kroppen bildar mot sköldkörteln.

Beklagar förlusten :(

• Viviann
    Anonym (Biomedicinsk analytiker) skrev 2017-11-14 21:14:18 följande:

Skickade för snabbt.

Fritt t4 och fritt t3 är resultatet av sköldkörteln. Du har värden som tyder på lätt fall av underfunktion, samma med tsh.

Tpo ak är antikroppar som bildas mot sköldkörteln. Orsaken till din underfunktion kan vara TPO antikropparna. Detta behandlas med levaxin.

B-leukocyter är celler i blodet. Värdet är lätt förhöjt. Inget farligt,

Sedan skiljer sig referensvärdena från lab till lab beroende på reagens och analysprincip, men du har iaf enligt värdena en underfunktion av sköldkörteln som antagligen beror på antikroppar som kroppen bildar mot sköldkörteln.

Tack snälla ... blev lite klokare
  • Viviann
    Anonym (Biomedicinsk analytiker) skrev 2017-11-14 21:15:13 följande:

Beklagar förlusten :(

Tack snälla för omtanken. Livet blir aldrig sig likt igen. Sorgen och saknaden är enorm.
  • Annelie 76

Du har Hashimoto tyreoidit. Det är en autoimmun reaktion mot din sköldkörtel som sakta förstörs i attacker. Just nu har du en attack iom TPO-antikropparna (de ska normalt vara nära 0).

Just nu har du för lite hormoner och då hypotyreos. Levaxinet ska ersätta de hormoner din kropp inte längre kan tillverka.

Några tips. Se till att alltid ha kopia på dina provresultat med referensvärden. Olika kan och landsting har olika referens.
    Försök se till att läkaren alltid tar minst TSH, fritt T4 och fritt T3. Oftast hoppar de över den sista men den behövs för att se hela bilden.
    Läs på. Det är en komplicerad sjukdom som sjukvården tror är enkel. Det är stor risk att man blir felbehandlad så du måste själv hålla koll och inte lita för mycket på läkarna. De kan nästan ingenting om hormoner, inte ens experterna.

• Molly57

Jag har också Hypotyeros, utbilda dig själv, läs boken Sköldkörtelboken av Eva Sartorius, den har hjälpt mg mycket!

Svar på tråden Underfunktion sköldkörteln