• blindwalk

    42 år och gravid. Bästa tipsen om hur man tar hand om sig i min ålder?

    Nyligen plussat här och är väldigt glad då graviditeten är efterlängtad! Har en fyraårig son sen tidigare, så det här är min andra graviditet. Det jag undrar är hur jag på bästa sätt kan hjälpa min 42-åriga kropp att orka graviditeten, förlossningen och första året på bästa sätt. Jag är inte purung och det oroar mig att kroppen kommer ta rätt mycket stryk den här gången eftersom jag är i påtagligt sämre form med småbarnsföräldersömn den här gången????

    Så, alla hälsointresserade och kunniga, vad är era bästa hälsotips för oss äldre mammor? Jag är en normalviktig vegeterian som tränar ibland. Lågt blodvärde, så ska käka Hemofer tänkte jag, utöver folsyra å d-vitamin, men vill ha inspiration från er som tänker kring detta! Hur stärker jag upp denna trogna gamla kropp?????

    Varma tack på förhand!

  • Svar på tråden 42 år och gravid. Bästa tipsen om hur man tar hand om sig i min ålder?
  • beso

    Hej ag undrar d samma! :)

    Fyller snart 40år men till skillnad från dig är jag överviktig. Precis innan graviditet hade jag lyckats gå ner över 10kg..men nu fläskar jag snabbt uppåt igen.

    Funderar på simning som e skonsamt. Lite orolig få uvi dock..får lätt det. Men måste bygga muskler som min sjukgymnast sagt o hon rekommenderar oxå vardags träning. Att gå istället för ta bussen tex o använda trappor istället för hissen dom gånger jag inte har barnvagnen med. Tänkte börja utnyttja mitt träningskort o gå på gåbandet några går i veckan. Samt strecha o töja o sprattla runt lite på mattan hemma dagligen. Har ingen större lust..men e i grymt dålig form så annars får väl min man börja dra runt mig i rullstol snart om en bebismage ska på också..! ;)

    Hoppas nån kan komma med bra inspirerande tips! :)

    Lycka till! :)

  • ALM82

    Hej!

    Kan nog inte kalla mig för expert, men jag är intresserad av hälsa och hur man bäst sköter om sig själv.  
    Jag är själv gravid för första gången och är 35 år gammal! Nu är jag i vecka 16 och tröttheten började äntligen försvinna för typ 2 veckor sen! :)

    Jag har kollat runt lite och hört mig för och jag känner att det bästa för mig är lugn motion och att äta rätt. Min gynekolog (bor i Frankrike därav ingen barnmorska) rekommenderar att röra på sig minst en halvtimme om dagen. Alltså typ promenader, simning m.m. Skulle du ha jättebra kondition och tränade på typ crosstrainern 2 tim om dagen så kan du fortsätta med det men ta inte ut dig mer än nödvändigtvis! 
    Sen tror jag även på vila, låter kanske lite motsägelsefullt, men jag tror att det är viktigt att sätta/lägga sig en stund när man är trött, man behöver inte ligga hela dagen, men en stund för att samla krafterna lite. Kanske extra viktigt när man är en lite äldre blivande mamma. 
    Stretcha inte för mycket då lederna mjukas upp inför förlossningen. 

    Angående järn och vitaminer så är det ju viktigt att bebisen får i sig tillräckligt med järn och min gynekolog skrev ut vitaminer med järn i åt mig! Suvéal heter dom men jag tror inte att det finns i Sverige. Men det är nog alla vitaminer som finns i den lilla tabletten ;) Inklusive folsyra, Omega 3 och d-vitamin och järn då förstås!

  • Proppen75

    Hej!

    Jag är 42 (fyller 43 i år) och är gravid i vecka 35. Har en pojke född 2007 och en flicka 2008.

    Jag måste säga att detta var den bästa graviditeten, inte alls mkt krämpor.

    Tror skillnaden bl.a. ligger i att få sova ordentligt och vila när det behövs.

    Kan du få avlastning med sömnen?

  • beso
    Proppen75 skrev 2018-01-25 09:28:32 följande:

    Hej!

    Jag är 42 (fyller 43 i år) och är gravid i vecka 35. Har en pojke född 2007 och en flicka 2008.

    Jag måste säga att detta var den bästa graviditeten, inte alls mkt krämpor.

    Tror skillnaden bl.a. ligger i att få sova ordentligt och vila när det behövs.

    Kan du få avlastning med sömnen?


    Vad skönt o höra! :) Jag e 40 o det här är mitt 4e. Mår hittills bättre än tidigare. Men nu i v9 börjar illamåendet komma oftare o tröttheten är förlamande. Är orolig för hur min otränade nu äldre kropp ska fixa graviditeten. Kul o höra att det kan gå så bra! :)
Svar på tråden 42 år och gravid. Bästa tipsen om hur man tar hand om sig i min ålder?