Mitt minne har fallererat TOTALT
Så, jag undrar - hur mycket kan stress och dåligt välmående påverka ens minne?
Allt började för cirka 1.5 år sedan, jag förlorade min dåvarande flickvän sedan 5 år tillbaks pga att hon var otrogen. Där började en ond spiral av dålig självkänsla, oroade mig över det mesta här i livet och hjärnan gick konstant på högvarv.
Sen för 8 månader sedan träffade jag en ny. Hon var väldigt känslomässigt komplex och hade absolut ingen aning vad hon kände för mig. Så jag gick runt och mådde skit över detta under hela förhållandet och kände att jag skulle förlora henne. Nu för 2 veckor sedan förlorade jag henne - här kom faktiskt en vändpunkt i mitt liv. Jag börjar faktiskt må bättre nu. Att faktiskt förlora henne var som en lättnad.
Sen utöver detta jobbar jag skift med mycket nätter. Är väldigt ung förövrigt och alltid haft ett bra minne men nuförtiden känns det som jag förlorat en massa minnen från förr samtidigt som mitt kortsiktiga minne är betydligt sämre. Så känns som både mitt långtid- och korttidsminne har blivit rejält påverkat.
Stötte på en lärare från gymnasiet häromdagen (ca 10 år sedan) jag kände igen henne. Men jag kan ändå inte med säkerhet säga vilka ämnen hon undervisade mig i. Det skrämde mig totalt. Jag kan inte med säkerhet säga färg på tapeten jag hade i mitt pojkrum jag bodde i när jag var 18 (har inte vart där på ca 8-9 år men klart man ska komma ihåg det)
Har väldigt svårt att komma ihåg människors ansikten nuförtiden. Har jag träffat någon vid ett tillfälle så är det inte säkert att jag kommer komma ihåg den vid nästa tillfälle utan jag kanske hälsar en gång till.
Hur ska jag hantera detta? Kommer minnet bli bättre när jag får tbx mitt välmående?