• Anonym (xa)

Mitt minne har fallererat TOTALT

Så, jag undrar - hur mycket kan stress och dåligt välmående påverka ens minne?
    Allt började för cirka 1.5 år sedan, jag förlorade min dåvarande flickvän sedan 5 år tillbaks pga att hon var otrogen. Där började en ond spiral av dålig självkänsla, oroade mig över det mesta här i livet och hjärnan gick konstant på högvarv.

Sen för 8 månader sedan träffade jag en ny. Hon var väldigt känslomässigt komplex och hade absolut ingen aning vad hon kände för mig. Så jag gick runt och mådde skit över detta under hela förhållandet och kände att jag skulle förlora henne. Nu för 2 veckor sedan förlorade jag henne - här kom faktiskt en vändpunkt i mitt liv. Jag börjar faktiskt må bättre nu. Att faktiskt förlora henne var som en lättnad.

Sen utöver detta jobbar jag skift med mycket nätter. Är väldigt ung förövrigt och alltid haft ett bra minne men nuförtiden känns det som jag förlorat en massa minnen från förr samtidigt som mitt kortsiktiga minne är betydligt sämre. Så känns som både mitt långtid- och korttidsminne har blivit rejält påverkat.

Stötte på en lärare från gymnasiet häromdagen (ca 10 år sedan) jag kände igen henne. Men jag kan ändå inte med säkerhet säga vilka ämnen hon undervisade mig i. Det skrämde mig totalt. Jag kan inte med säkerhet säga färg på tapeten jag hade i mitt pojkrum jag bodde i när jag var 18 (har inte vart där på ca 8-9 år men klart man ska komma ihåg det)

Har väldigt svårt att komma ihåg människors ansikten nuförtiden. Har jag träffat någon vid ett tillfälle så är det inte säkert att jag kommer komma ihåg den vid nästa tillfälle utan jag kanske hälsar en gång till.

Hur ska jag hantera detta? Kommer minnet bli bättre när jag får tbx mitt välmående?

• Svar på tråden Mitt minne har fallererat TOTALT
  • Anonym (Linn)

Hej,
    jag har tyvärr inget svar på dina frågor men kan säga att du inte är ensam om detta iaf. Jag är visserligen strax under 40, men levde i en riktigt dålig relation mellan 25 och 35 som fullständigt krossade mig. Numera är det som sagt slut, men den relationen i kombination med två dödsfall i familjen har gjort mitt minne riktigt kasst - såväl korttids- som långtidsminnet. Det är som att jag skulle ha fått en hjärnskada (känner en med en hjärnskada som har exakt samma svårigheter som jag och på samma nivå). Så, ja, sånt här kan vara förödande för minnet. :(

Tack och lov har det blivit något bättre sedan det tog slut med exet. Jag har fortfarande enorma problem, men några av långtidsminnena har iaf återvänt.

• Scoops

Jodå! Det är jättevanligt att hjärnan "checkar ut" när man är stressad. En  av de vanligaste symptomen på utbrändhet är minnesluckor/dåligt minne.
    Det du beskriver låter normalt. Trist, men sant.

• Anonym (El)
    Anonym (xa) skrev 2017-11-16 20:13:39 följande:

Så, jag undrar - hur mycket kan stress och dåligt välmående påverka ens minne?

Allt började för cirka 1.5 år sedan, jag förlorade min dåvarande flickvän sedan 5 år tillbaks pga att hon var otrogen. Där började en ond spiral av dålig självkänsla, oroade mig över det mesta här i livet och hjärnan gick konstant på högvarv.

Sen för 8 månader sedan träffade jag en ny. Hon var väldigt känslomässigt komplex och hade absolut ingen aning vad hon kände för mig. Så jag gick runt och mådde skit över detta under hela förhållandet och kände att jag skulle förlora henne. Nu för 2 veckor sedan förlorade jag henne - här kom faktiskt en vändpunkt i mitt liv. Jag börjar faktiskt må bättre nu. Att faktiskt förlora henne var som en lättnad.

Sen utöver detta jobbar jag skift med mycket nätter. Är väldigt ung förövrigt och alltid haft ett bra minne men nuförtiden känns det som jag förlorat en massa minnen från förr samtidigt som mitt kortsiktiga minne är betydligt sämre. Så känns som både mitt långtid- och korttidsminne har blivit rejält påverkat.

Stötte på en lärare från gymnasiet häromdagen (ca 10 år sedan) jag kände igen henne. Men jag kan ändå inte med säkerhet säga vilka ämnen hon undervisade mig i. Det skrämde mig totalt. Jag kan inte med säkerhet säga färg på tapeten jag hade i mitt pojkrum jag bodde i när jag var 18 (har inte vart där på ca 8-9 år men klart man ska komma ihåg det)

Har väldigt svårt att komma ihåg människors ansikten nuförtiden. Har jag träffat någon vid ett tillfälle så är det inte säkert att jag kommer komma ihåg den vid nästa tillfälle utan jag kanske hälsar en gång till.

Hur ska jag hantera detta? Kommer minnet bli bättre när jag får tbx mitt välmående?

Att vi använder för mycket hjärnaktivitet till bortträngning av känslomässigt trauma är ingenting ovanligt och det påverkar vårt minnescentra. Jag känner som dig och hade panik över det länge innan jag förstod att mitt psyke var så tungt belastat från allt möjligt traumatiskt att minnet tillslut blev drabbat. Det plus stress i livet och hur saker vände så fort att jag inte hunnit anpassa mig eller ta in det hela.

Sånt som kan påverka minnet är intensiva plötsliga förändringar, för lite motion och friskluft, för mycket socker och snask, för rubbad dygnsrytm, för lite dagsljus, för mycket tid framför mobil och datorskärmar, men den vanligaste av alla. Stress.

Stress - att du inte har något lugn i själen, att du alltid tänker i dåtid eller framtid och missar att kunna vara i nutid och ge dig tid att känna ro. Att hjärnan aldrig får vara tom.

Att du inte slappnar av och ständigt måste underhållas.

Allt eftersom du åldras kommer du glömma saker du trodde du skulle minnas hela livet, tapeten på pojkrummet t.ex och det du "borde" minnas i nutid är många saker raderat. Det hör till.

Hur du hanterar detta bäst är väl acceptans och att du försöker varva ner oftare. Oro-stress är aldrig bra. Gå ut och gå en lugn promenad varje dag, var i stunden, kolla runt där du är. Andningen. Andas djupt.

Har du pratat med någon kring det känslomässiga du gått igenom? Det kan vara i kläm för ditt minne om det inte känns helt bearbetat.
Svar på tråden Mitt minne har fallererat TOTALT