• Fluffigtrosamoln

    Glömde skriva artikelnamn!

    Hej!

    Jag skrev nationella provet i svenska 3 igår och man skulle skriva ett PM. Grejen är den att jag googlade på gamla elevlösningar idag för en annan sak och såg att de skriver artikelnamn (!!) i löpande text. Jag gjorde inte det. Leder detta till F? Någon som vet?

    Exempel:
    Jag skrev tillexempel
    "Andersson uttrycker i en artikel i DN (2012) att ..."
    istället för
    "Andersson uttrycker i artikeln "Fluffigtrosamoln" (2012) att ..."

    Snälla hjälp! Får panik. Kan man fortfarande få godkänt?

  • Svar på tråden Glömde skriva artikelnamn!
  • Carambolan

    Ditt sätt att skriva skulle vara helt korrekt på universitetet i alla fall. Att skriva ut artikelnamnet i löptext är visserligen inte fel, men det räcker att göra det i referenslistan.

  • Fluffigtrosamoln
    Carambolan skrev 2017-11-17 07:34:59 följande:

    Ditt sätt att skriva skulle vara helt korrekt på universitetet i alla fall. Att skriva ut artikelnamnet i löptext är visserligen inte fel, men det räcker att göra det i referenslistan.


    Åh, tack för ditt svar! Puh :)
  • HannaA11

    Hm, första gången en källa nämns i text bör ju dock titeln tas upp och sen räcker det vid efterföljande hänvisningar att hänvisa till författaren och gärna eventuellt årtal. Det är möjligt att ditt sätt att källhänvisa når kriterierna för "E" rörande citat- och referatteknik, men det finns en risk att det inte anses följa kriterierna för vetenskapligt skrivande tillräckligt väl (om du har med en referenslista så kan ju det dock hjälpa då du sett till att källan är spårbar).

    Det är tyvärr svårt att uttala sig här om huruvida du riskerar att bli underkänd då man överlag behöver läsa texten i sin helhet och jämföra med Skolverkets bedömningsanvisningar för att kunna avgöra vilka kriterier en text inom NP når.

    /Svenskläraren som detta år inte undervisar i kursen Svenska 3.

  • snedtak
    HannaA11 skrev 2017-11-17 08:30:03 följande:
    Hm, första gången en källa nämns i text bör ju dock titeln tas upp och sen räcker det vid efterföljande hänvisningar att hänvisa till författaren och gärna eventuellt årtal. Det är möjligt att ditt sätt att källhänvisa når kriterierna för "E" rörande citat- och referatteknik, men det finns en risk att det inte anses följa kriterierna för vetenskapligt skrivande tillräckligt väl (om du har med en referenslista så kan ju det dock hjälpa då du sett till att källan är spårbar).

    Det är tyvärr svårt att uttala sig här om huruvida du riskerar att bli underkänd då man överlag behöver läsa texten i sin helhet och jämföra med Skolverkets bedömningsanvisningar för att kunna avgöra vilka kriterier en text inom NP når.

    /Svenskläraren som detta år inte undervisar i kursen Svenska 3.
    Oj, är det för att standarden i vetenskapligt skrivande i ämnet "svenska" är att man anger artikelnamn i löpande text första gången?

    Jag är aktivt inom ett naturvetenskapligt fält, och jag har i princip aldrig sett vetenskapliga rapporter eller artiklar som anger artikelnamn mer än i referenslistan. Så jag skulle uppenbarligen riskera ett lågt betyg i vetenskapligt skrivande på gymnasienivå.

    Frågar av nyfikenhet, det är alltid kul att lära sig nåt nytt
  • HannaA11
    snedtak skrev 2017-11-18 13:34:04 följande:

    Oj, är det för att standarden i vetenskapligt skrivande i ämnet "svenska" är att man anger artikelnamn i löpande text första gången?

    Jag är aktivt inom ett naturvetenskapligt fält, och jag har i princip aldrig sett vetenskapliga rapporter eller artiklar som anger artikelnamn mer än i referenslistan. Så jag skulle uppenbarligen riskera ett lågt betyg i vetenskapligt skrivande på gymnasienivå.

    Frågar av nyfikenhet, det är alltid kul att lära sig nåt nytt


    Nej, alltså det beror ju på vilket referatsystem man använder sig av och huruvida man är konsekvent i användandet av detta. Det verkar även skilja sig en del mellan hur man ska referera på olika institutioner på högre nivå, när jag skrev uppsatser inom litteraturvetenskap så ville examinatorn att det skulle se ut på ett visst sätt och när jag skrev på samhällsvetenskapligainstitutionen så skulle det se ut på ett annat sätt (inte bra då det bör finna samsyn rörande detta). Det viktigaste är ju dock att källan skall vara tydligt presenterad och lätt att spåra samt att man använder sig av källan/källorna på ett godtagbart sätt.

    Skolverket ger ju dock bedömningsanvisningar inför nationella prov och där framgår vad som är citat- och referatteknik på "E", "C" och "A"-nivå, men just nu har jag inga elever som läser Svenska 3 så jag är inte hundra på hur dessa ser ut i år.
Svar på tråden Glömde skriva artikelnamn!