• Ringblomman80

    Hur får jag min ena kaninunge kelig & orädd?

    Skaffat två kaninungar av rasen dvärgvädur/lejonhuvad dvärgvädur.
    En hona och en hane i samma kull. Dom är nu 8 veckor, vi fick ta dom vid 7 veckor.
    Honan är inte sprattlig, går att ta upp , springer nyfiket omkring o ser sig omkring, kommer fram o slickar lite på en.
    Hanen gömmer sig så fort vi närmar oss, sprattlar, vill bara springa efter sin syster.

    Har ni tips på att få honom mer tillgiven?

    PS: Vi provar att sitta o mata , klappa samtidigt mm. Men än sålänge är det bara då han sitter still.ds

  • Svar på tråden Hur får jag min ena kaninunge kelig & orädd?
  • Zesuas

    Pröva att sätta honom i en hage utan sin syster. Och så har ni mat, när han kommer fram av sig själv så ger ni mat som en belöning men försök inte att klappa. Ignorera honom i början och låt honom komma fram, genom att ni klappar honom så kan det vara så att han känner sig tvingad. Eftersom honan är redan trygg med er men det är inte han.

    Min han kanin var också väldigt rädd i början men jag valde att ha honom i en hage, jag ignorerade honom och lät honom utforska mig i hans tempo medan jag satt o pluggade i hagen, kollade film eller läste bok. Och varje gång han sökte kontakt eller kom nära mig fick han en liten pellets som belöning. Detta är bara för att bygga upp tryggheten och få dem känna sig säkra. Det funkade jättebra för mig, för nu har jag en orädd kanin som inte är rädd för hundar och älskar att hoppa upp i famnen och sova.

Svar på tråden Hur får jag min ena kaninunge kelig & orädd?