LFF skrev 2017-11-17 12:32:43 följande:
Fast ägget kan ju vara befruktat, det kan producera tillräckligt med hormoner för att ge ett utsla. Men eftersom de allra flesta befruktade ägg försvinner ut med mensen så känner sig folk lurade. CB's enda "fel" är att de har tagit fram ett tillräckligt känsligt test för att känna av dessa befruktade ägg som försvinner ut. De vet om att folk vill veta tidigt och har tagit fram en produkt för detta. Att folk inte har koll på hur svårt det faktiskt ÄR att få fram en bebis är en annan sak.
I snitt är det ungefär 1/6 befruktade ägg som leder till en bebis. Av de andra 5/6 så försvinner de allra flesta ut med mensen.
Hur tänkte du att CB ska kunna garantera att det befruktade ägget fäster?
Då är det väl mer rimligt att ta fram ett test som visar positivt först när halterna är så pass höga att ägget faktiskt fäst. Det är ju helt irrelevant om ägget är befruktat eller inte, gravid är man ju först när ägget fäst. Dessutom håller jag inte med om att den mäter låga hcg. Jag har testat hcg-halt med blodprov efter missfall och inte ens testerna på sjukhuset var tillräckligt känsliga för att ge utslag (tror att blodprovet visade <5 vilket är detektionsnivå för hcg i blod) trots att jag fått svagt positivt med CB samma morgon.
Jag tror helt enkelt att den remsa som där färgen sitter på CB har en tendens att bli lite, lite mörkare när den blir blöt, vilket leder till feltolkningar av testerna.