• Anonym (Ts)

Barn som alltid ska hävda sig

Har ingen erfarenhet, så därför frågar jag er.

3-åring som ofta ska påpeka att hen är större/längre/äldre/ än vissa andra barn (i de fall det faktiskt är sant), eller om någon spiller eller tappar en gaffel ska påpeka att "jag tappade inte min gaffel", "jag spillde inte". Som för att hävda sig eller vad det nu kan vara.

Är det typiskt barnbeteende, som försvinner av sig självt, eller behöver man aktivt resonera kring detta. Vad beror det på? Än så länge inget nån verkar reagera på men om några år lär det ju vara odrägligt om det fortsätter.

• Svar på tråden Barn som alltid ska hävda sig
  • Påven Johanna II
    Anonym (Ts) skrev 2017-11-18 16:06:42 följande:

Har ingen erfarenhet, så därför frågar jag er.

3-åring som ofta ska påpeka att hen är större/längre/äldre/ än vissa andra barn (i de fall det faktiskt är sant), eller om någon spiller eller tappar en gaffel ska påpeka att "jag tappade inte min gaffel", "jag spillde inte". Som för att hävda sig eller vad det nu kan vara.

Är det typiskt barnbeteende, som försvinner av sig självt, eller behöver man aktivt resonera kring detta. Vad beror det på? Än så länge inget nån verkar reagera på men om några år lär det ju vara odrägligt om det fortsätter.

Treåringar hävdar sig inte, de gör observationer och berättar om dem för att säkerställa sina egna slutsatser. 
  • Anonym (Ts)
    Påven Johanna II skrev 2017-11-18 16:16:43 följande:

Treåringar hävdar sig inte, de gör observationer och berättar om dem för att säkerställa sina egna slutsatser. 

Logiskt! Så det handlar inte om att de anser/tror att de är duktiga för att de inte spillde, eller är äldre eller vad det nu är? I förlängningen tänkte jag om att handlar om att barn får för mycket beröm för prestationer, "du är så duktig" istället för "så glad jag blir när du hjälper mig".
  • Påven Johanna II
    Anonym (Ts) skrev 2017-11-18 16:21:07 följande:
    Logiskt! Så det handlar inte om att de anser/tror att de är duktiga för att de inte spillde, eller är äldre eller vad det nu är? I förlängningen tänkte jag om att handlar om att barn får för mycket beröm för prestationer, "du är så duktig" istället för "så glad jag blir när du hjälper mig".
    De kan och bör förstås också få känna sig duktiga, men det är inte av den anledningen de säger sådant som du reagerat på. De ser sig omkring och berättar om det de lagt märke till och om sina upplevelser av vad som hänt, vad de gjort, hur de och andra ser ut. De lägger mestadels inte alls någon värdering i det - som att någon eller de själva är mycket bättre än någon annan - utan prövar bara sin bild av världen mot den du, förälder, kompisen, farfar, grannen, eller någon annan har. 

De måste givetvis bli sedda och pratade med och bra bemötta för att komma vidare från ett stadie till nästa varför det är viktigt att bekräfta vad de säger och dessutom gärna lägga till något själv som bidrar till utvecklingen.
Svar på tråden Barn som alltid ska hävda sig