Jag har varit med när de gjorde en ECT behandling. ECT används framför allt vid sjupa depressioner, vid maniskt uppvarvade tillstånd, snabba humörsvängningar, vid parkinsons sjukdom och vissa förvirringstillstånd.
Först gör de en vanlig kroppunderslkning, provtagning och ibland EKG och lungröntgen. Inför narkosen ska magsäcken vara tom, och man måste ha fastat från kvällen innan behandlingen. Före narkosen ska pat gå på toaletten.
I början av behandlingen sätter en sjuksköterska eller narkosläkaren en nål i ett blodkärl. Genom nålen ges ett kortverkande sömnmedel och ett muskelavslappnande medel. När du sover och muskelaturen är helt avslappnad ges den elektriska stimuleringen. Hela behandlingen tar någon minut.. När du vaknar, efter 10-30 minuter kan du känna dig lite förvirrad, men ligger kvar i sängen till du känner dig helt klar.
Jag har ju aldrig varit med om att det gjorts på mig, bara sett, så det är inte lätt för mig att säga hur det känns. Däremot verkar inte pat ha mått dåligt efter. Det ger ingen skada på hjärnan.. Du kan få yrsel och känna dig vimsig under behandlingsdagen. Det kan bli en störning av närminnet och glömska för sådant som inträffat före behandlingen. Men den försvinner senare.
Tyckte inte heller det såg så otäckt ut som det framstår i vissa filmer. Det går snabbt och det står hela tiden personal runt som kollar dig.
Personligen hade jag, om jag haft dessa problem, kunnat gå igenom en ECT behandling efter att ha varit med och sett den..