• Anonym (???)

Någon som har prövat ECT-behandling?

Finns det någon som har prövat/vill pröva ECT-behandling?

*Får vem som helst göra en sådan behandling (om man har diagnosen depression, vill säga)?
    *Hur mådde du innan behandlingen?
    *Vad hade du haft för behandling tidigare?
    *Hur resonerade du i ditt beslut att genomgå behandlingen: fördelar, nackdelar?
    *Hur gick det till?
    *Hur kändes det direkt efteråt?
    *Vilken effekt hade behandlingen på dig?
    *Skulle du rekommendera detta till andra?
    *Behöver du någon behandling idag?

• Svar på tråden Någon som har prövat ECT-behandling?
  • Anonym (undrar)

Vad är de för behandling????

• Anonym (undrar)

Jaha ok....

Funderar du på att gör de eller???

Mår du så dåligt???

• Anonym

Jag har varit med när de gjorde en ECT behandling. ECT används framför allt vid sjupa depressioner, vid maniskt uppvarvade tillstånd, snabba humörsvängningar, vid parkinsons sjukdom och vissa förvirringstillstånd.

Först gör de en vanlig kroppunderslkning, provtagning och ibland EKG och lungröntgen. Inför narkosen ska magsäcken vara tom, och man måste ha fastat från kvällen innan behandlingen. Före narkosen ska pat gå på toaletten.

I början av behandlingen sätter en sjuksköterska eller narkosläkaren en nål i ett blodkärl. Genom nålen ges ett kortverkande sömnmedel och ett muskelavslappnande medel. När du sover och muskelaturen är helt avslappnad ges den elektriska stimuleringen. Hela behandlingen tar någon minut.. När du vaknar, efter 10-30 minuter kan du känna dig lite förvirrad, men ligger kvar i sängen till du känner dig helt klar.

Jag har ju aldrig varit med om att det gjorts på mig, bara sett, så det är inte lätt för mig att säga hur det känns. Däremot verkar inte pat ha mått dåligt efter. Det ger ingen skada på hjärnan.. Du kan få yrsel och känna dig vimsig under behandlingsdagen. Det kan bli en störning av närminnet och glömska för sådant som inträffat före behandlingen. Men den försvinner senare.
    Tyckte inte heller det såg så otäckt ut som det framstår i vissa filmer. Det går snabbt och det står hela tiden personal runt som kollar dig.

Personligen hade jag, om jag haft dessa problem, kunnat gå igenom en ECT behandling efter att ha varit med och sett den..

• Anonym (Ect-pat)

Jag har fått Ect vid flera olika tillfällen. Första gången mådda jag så dåligt att jag inte ville äta, dricka eller prata, låg bara i sängen typ. Jag fick nog ca 10 st beandlingar och mådde snabbt mycket bättre! Var rädd första gången men det var inte så farligt. Man sov och när jag vaknade igen så låg jag i min säng på avd. Kände inget konstigt då alls. Vissa får h-värk men inte jag. Det jag minns var jobbigt var minnesstörningarna. Korttidsminnet påverkas och sägs ju komma tillbaka. Jo, mytcket kommer tillbaka men inte allt, kan säga att jag fortfarande har luckor även om doktorn inte tror det beror på Ect, vilket jag e övertygad om. Har fått Ect ettfertal gånger efter den gången också eftersom jag har återkommande depressioner och minnet blir rubbat. Nu är det över 2 årsedan sist och vissa saker är fortfarande borta från minnet vilket har varit lite jobbigt. Men när jag mått som sämst så spelade det inget roll för Ect hjälpte mig upp en bit så jag kunde leva vidare. Idag äter jag inte medicin längre och mår jättebra, väntar barn och lever mitt liv!!! Skulle abslolut rekomendera att prova i fall doktorn tror det skulle hjälpa dig. Känns det för hemskt så kan du ju avbrytra behandlingen. Lycka till!

Svar på tråden Någon som har prövat ECT-behandling?