• Sussielull

Nässelutslag

Jag fick för 6 dagar sedan nässelutslag, var till hc och träffade en distriktssköterska som sa att det var nässelutslag och att jag skulle gå och köpa Loratadin på apoteket. Jag köpte det och gick hem, men senare på em blev det värre det brände på armarna och det var hemskt! Ringde hc igen och krävde mer hjälp, jag fick då kortison i 3 dagar och nu är det slut på dem och i kväll började det igen på fötterna. Jag förstår inte vad det här är för jag har aldrig haft allergi mot något och detta är så konstigt. Vet någon något om det här och vad ska jag göra?

• Svar på tråden Nässelutslag
  • Jonaaas

Kortison hjälper inte!

Kolla upp vilka olika former av urticaria som finns.

Kronisk/akut

Sen kan den utlösas av olika faktorer; köld, värme, rörelse.

Undvik dessa faktorer.

Antihistaminer har dålig effekt.

Har du kronisk urticaria kan du få dras med den i 3-5 år, been there.

• Molly57

Jag har haft nässelutslag. Det kan vara något tillfälligt men det kan också hålla i sig längre. Jag åt allergitabletten Clarityn en om dagen, och det hjälpte sådär, fick utslag ändå. Sedan gjordes en allergiutredning med pricktest på ryggen osv men det visade inget. Hade även utslag i ansiktet, ögonlock och läppar, fick kortison för detta. Hoppas det ger med sig! Skitjobbigt är det.

• Sussielull

Kortisonet har hjälpt mig nu i 3 dagar ( utslagen helt borta) men så fort det tog slut så kommer det igen. Loratadin som är receptfritt hjälper mot klådan lite, men utslagen försvinner inte av det. Jag har inga allergier men vet att det kan utlösas av infektion speciellt luftvägsinfektioner, men jag är inte sjuk nu alls men var sjuk för en och en halv vecka sedan med feber och kroppsvärk. Kan det vara immunförsvaret som är dåligt just nu som hör att det kommer?

• Jonaaas

När jag fick det var under en mycket stressig period så det kan nog ha med det att göra som du säger.. att allt inte är som det brukar. Mig veterligen finns ingen vetenskap inom området vad som utlöser just den kroniska varianten..

• Sussielull

Kortisonet har hjälpt mig nu i 3 dagar ( utslagen helt borta) men så fort det tog slut så kommer det igen. Loratadin som är receptfritt hjälper mot klådan lite, men utslagen försvinner inte av det. Jag har inga allergier men vet att det kan utlösas av infektion speciellt luftvägsinfektioner, men jag är inte sjuk nu alls men var sjuk för en och en halv vecka sedan med feber och kroppsvärk. Kan det vara immunförsvaret som är dåligt just nu som hör att det kommer?

• Anonym (Mila)

Jag har haft utslagen sen jag var 9 år (längre tillbaka minns jag inte, först nu när jag är 31 de börjat klia konstant och gett svullnader. så har sökt vård och även skickat egenremiss till hud, men inte hunnit fått någon tid ännu. Det kan bero på en stressig period men en läkare hänvisade mig till att det oftast var en kemisk reaktion, vilket är vanligare att man kan reagera på vid stress enligt honom. Med kemiskt menade han inte bara dofter utan framförallt färgämnen och konserveringsmedel i mat. För mig har inte heller något läkemedel hjälpt något vidare. Skicka en egen vårdbegäran till hud, hinner du bli frisk innan du får tiden är det bara tipptopp, men annars brukar det ta ett tag innan man får hjälpen men då från en kunnig inom området och inte en allmänläkare på någon hc.

• Sussielull

Tack för tipset, visste inte att man kunde skicka egen remiss. Hade 6 st kortisontabletter kvar som jag tog ikväll och nu är det borta igen men dom kommer säkert återkomma i morgon igen. Jag har vart stressad av många olika anledningar de senaste 2 veckorna men har aldrig tidigare upplevt detta. Jag har ätit allt som jag normalt äter, ingen ny parfym eller tvättmedel. Jag tycker bara det här är så märkligt. Men jag hoppas att det ger med sig snart. Tack för tips!

• Anonym (JH)

Samma här, hur har det gått?

Svar på tråden Nässelutslag