• Vichy

    Hur ska man våga "lita" på symptomen?

    Jag är heltidssjukskriven sen två månader tillbaka pga utmattningssyndrom.
    Hade regelbunden mens sen i våras efter att ha slutat med p-piller i november förra året. Förra veckan var mensen sen några dagar vilket jag tolka är för stressen runt sjukskrivningen.

    Den här månaden tror vi att vi prickade ägglossningen (ej testat), och ingen mens på över en vecka efter BIM, men efter att ha (inte aktivt) försökt i snart ett års tid och så många gånger trott att "kanske" jag har grav-symptom vågar jag den här månaden inte lita på dom. tycker inte dom är "tillräckligt" starka för att jag ska våga misstänka att den uteblivna mensen har med annat än stressen att göra.
    Men kan ändå inte släppa det ur huvudet. Alla symptom som en graviditet kan ha kan ju också vara symptom för stress... Vill bara inte ta ett test för tidigt eller i onödan och bli besviken... Kan ni hjälpa mig att antingen lugna ner mig eller tipsa om när man borde kolla upp det?

    Hade senaste mensen den 6/10. Osäker på hur länge min cykel är, mellan 28-36 dagar....

    Symptom:
    - utebliven mens
    - andfådd till och från även utan fysisk aktivitet
    - "fulla" bröst, inte smärtsamma men till och från ömma
    - mensvärk i snart 2 veckor
    - illamåendekänsla till och från, men inga kräkningar
    - halsbränna en 3-4 gånger denna veckan (har det ALDRIG)
    - Ont/öm i ryggen
    - Svårt att somna, svårt att vakna
    - trött/sliten
    - ingen matlust förra veckan och alltid hungrig denna veckan
    - fryser hela tiden
    - tät i näsan
    - väldigt ljus, brunaktik flytning i två dagar
    - känner mig allmänt svullen

    OBS! Har inte kollat upp vilka symptom man "bör ha" för vare sig grav. eller stressyndrom!

  • Svar på tråden Hur ska man våga "lita" på symptomen?
  • UndrandeSökare

    Det är möjlgt att du är gravid, ta ett blodprov och mät hcg så får du veta med 100% säkerhet.

    Kolla på www.werlabs.se under provtagningsorter, om de finns i din närhet kan du beställa graviditetstest (hcgblodprov) genom dom. Man bara bokar och betalar via hemsidan. Nästa vardag går man till labbet man valt och tar blodprovet.

    Sen får man ett sms när provsvaret är klart. Man loggar in och läser provsvaret direkt på skärmen. Hcg 5 och över betyder gravid.

    Använd rabattkoden LCHF så blir det billigare.

    Hcgblodprov är mycket säkrare än urinprov som man tar hemma.

  • Vichy

    Det är nog inte min grej då jag har nålskräck.

    Självklart nått jag kommer gå KBT för men har inte kommit dit än...

Svar på tråden Hur ska man våga "lita" på symptomen?