• Anonym (Snart singel)

    Måste köpa bil - vad kan ni tipsa om?

    Blir singel och har insett att jag måste ha en bil. 

    Jag har aldrig ägt en bil själv och är usel på detta. Känner mig hyfsat orolig för allt...

    Så: jag behöver en bil som är ok, men ingen lyxbil - vilken prisklass hamnar jag i då? Kommer inte köra på landsbygd, bara inom stan - men transporterar barn + hund.

    Vad ska jag tänka på med försäkring osv? Har ni några bra, allmänna tips? Vill inte ruinera mig pga denna bil...

  • Svar på tråden Måste köpa bil - vad kan ni tipsa om?
  • Anonym (Svårt)

    Ska du köpa ny bil så tycker jag Kia Ceed SW ger otroligt mycket bil för pengarna. Bra garantier också.

    Kör du under 1500 mil/år kan du ju leasa en bil också. Lite dyrare men då är risken för oförutsedda utgifter väldigt liten.

  • Anonym (Snart singel)
    Anonym (Svårt) skrev 2017-11-19 17:49:52 följande:

    Ska du köpa ny bil så tycker jag Kia Ceed SW ger otroligt mycket bil för pengarna. Bra garantier också.

    Kör du under 1500 mil/år kan du ju leasa en bil också. Lite dyrare men då är risken för oförutsedda utgifter väldigt liten.


    En begagnad Kia Ceed, skulle det vara vettigt? Vill inte köpa helt ny bil då det känns som kapitalförstöring... 
  • Almina

    Jag tycker att leasing kan vara ett bra alternativ om man inte har så bra koll på bilar. Då behöver man inte oroa sig för försäkring, service osv eftersom det ingår. Även assistansservice brukar ingå, vilket känns tryggt. Och med en ny bil är ju risken mindre att man får problem med den...

    Hur stor bil behöver du? Hur många barn och hur gamla (bilbarnstolar?)?

  • Akira Öken

    En liten hybrid kanske? T ex en Toyota Aygo.

    Beror ju lite på hur stort lastutrymme du behöver. Barnvagn?

    Om du mest kör i stan kan det vara praktiskt med automatisk växellåda. Kan dock kosta några tusenlappar extra.

    Dieselbilar säljs billigt just nu och det finns anledning att läsa på om du tänker dig diesel som drivmedel då jag har förstått det som att vissa dieselbilar kan bli olagliga att köra (rätta mig gärna om jag har fel).

    Gå inte bara efter vilken årsmodell det är, utan titta även på hur långt den här gått, om serviceboken är ifylld enligt plan och om den här gått igenom besiktningarna utan anmärkning. Bra att kolla också om det finns både sommar- och vinterdäck och vilket skick de är i.


  • Anonym (t.ex)

    Nån nyare lågbudgetbil. t.ex Kia, Mazda, Toyota. Ej diesel om du mest tänker köra i stan. En med manuell låda är att föredra i ditt läge.

  • Anonym (Svårt)
    Anonym (Snart singel) skrev 2017-11-19 17:54:02 följande:

    En begagnad Kia Ceed, skulle det vara vettigt? Vill inte köpa helt ny bil då det känns som kapitalförstöring... 


    Personligen vågar jag knappt köpa en begagnad bil då jag kan för lite. Är så mycket fusk och fiffel i den branschen!

    Möjligtvis om jag fick en kanonpris av en släkting som jag verkligen litade på.
  • Akira Öken
    Anonym (Snart singel) skrev 2017-11-19 17:54:02 följande:

    En begagnad Kia Ceed, skulle det vara vettigt? Vill inte köpa helt ny bil då det känns som kapitalförstöring... 


    Instämmer. Att köpa en ny bil är att kasta en massa pengar direkt i sjön.
  • Anonym (Snart singel)
    Almina skrev 2017-11-19 17:56:11 följande:

    Jag tycker att leasing kan vara ett bra alternativ om man inte har så bra koll på bilar. Då behöver man inte oroa sig för försäkring, service osv eftersom det ingår. Även assistansservice brukar ingå, vilket känns tryggt. Och med en ny bil är ju risken mindre att man får problem med den...

    Hur stor bil behöver du? Hur många barn och hur gamla (bilbarnstolar?)?


    Har två tonåringar och en hund som jag behöver få med mig ibland Kostar inte leasingbil flera tusen i månaden? Tveksamt om jag skulle komma upp i det med en köpt bil, skulle inte köra mer än nödvändigt men behöver ändå en lättillgängligt...
  • Anonym (Snart singel)
    Akira Öken skrev 2017-11-19 17:56:49 följande:

    En liten hybrid kanske? T ex en Toyota Aygo.

    Beror ju lite på hur stort lastutrymme du behöver. Barnvagn?

    Om du mest kör i stan kan det vara praktiskt med automatisk växellåda. Kan dock kosta några tusenlappar extra.

    Dieselbilar säljs billigt just nu och det finns anledning att läsa på om du tänker dig diesel som drivmedel då jag har förstått det som att vissa dieselbilar kan bli olagliga att köra (rätta mig gärna om jag har fel).

    Gå inte bara efter vilken årsmodell det är, utan titta även på hur långt den här gått, om serviceboken är ifylld enligt plan och om den här gått igenom besiktningarna utan anmärkning. Bra att kolla också om det finns både sommar- och vinterdäck och vilket skick de är i.


    Ingen barnvagn, matkassar och hund är väl vad som främst skulle vara i bagaget. Och inte så ofta vad gäller hunden
  • Anonym (Snart singel)
    Anonym (t.ex) skrev 2017-11-19 17:59:40 följande:

    Nån nyare lågbudgetbil. t.ex Kia, Mazda, Toyota. Ej diesel om du mest tänker köra i stan. En med manuell låda är att föredra i ditt läge.


    Tack för tips
Svar på tråden Måste köpa bil - vad kan ni tipsa om?