• Anonym (L)

    Akut jourhem/familjehem?

    Behöver hjälp akut. Av olika anledningar så funkar det inte alls med mitt äldsta barn (11 år) just nu. Jag får inte sova på nätterna och jag har en liten snart 2-åring också som jag är ensam med som jag måste kunna ta hand om.

    11-åringen har en pappa som hon ska vara hos också men han har bara h*** ibland när det passar. Andra släktingar finns men ingen som kan ha på heltid. Jag känner att jag inte klarar det här mer. Jag klarar mig inte utan sömn när jag har en liten också och måste jobba.

    Har haft kontakt med soc förut men är helt ny på just det här. Finns det akuta jourhem eller familjehem eller hur funkar det? Hur går sånt till isåfall?

    Den här situationen är verkligen ohållbar. Jag vill inte att h*n ska flytta permanent men just nu den närmaste tiden klarar jag inte det här.

  • Svar på tråden Akut jourhem/familjehem?
  • Anonym (L)

    Vill förtydliga att det är ingen fara för något av barnen , jag tar inga droger eller dricker eller är psykiskt sjuk eller något sånt men äldsta håller mig vaken på nätterna och det är konflikter och det funkar inte nu närmaste tiden om det ska vara så här och om jag ska orka.

    Det bästa skulle vara om h*n kan vara några veckor hos sin pappa så jag och h*n får en "paus" men han är inte riktigt att räkna med, så undrar om det finns något alternativ nu ganska akut.

  • Anonym (Anonyymm)

    Du kan kontakta socialen om att du behöver avlastning. Det finns något som heter stödfamilj.
    Min mamma var ensamstående med 3barn och hade mig och min syster varannan helg hos en stödfamilj (ibland oftare då vi gillade att va där) för att just få avlastning elr kunna jobba helger ibland.

  • Anonym (Soc)

    Akut jourhem är för barn som far illa. Familjehem blir nog svårt också. Stöd eller kontaktfamilj är nog det du söker isåfall. Kontakta soc.

  • Anonym (L)
    Anonym (Anonyymm) skrev 2017-11-20 07:10:01 följande:

    Du kan kontakta socialen om att du behöver avlastning. Det finns något som heter stödfamilj.

    Min mamma var ensamstående med 3barn och hade mig och min syster varannan helg hos en stödfamilj (ibland oftare då vi gillade att va där) för att just få avlastning elr kunna jobba helger ibland.


    Tack för svaret!

    Ja det låter ju bra , ska kolla upp det. Jobbar också kvällar och helger en del, har fått hjälp av familjen nu men skulle ju egentligen behöva jobba mer.

    Och framförallt behöva sova.
  • Anonym (L)
    Anonym (Soc) skrev 2017-11-20 07:16:24 följande:

    Akut jourhem är för barn som far illa. Familjehem blir nog svårt också. Stöd eller kontaktfamilj är nog det du söker isåfall. Kontakta soc.


    Tack för svaret! Ska kolla det. Ska kolla med hennes pappa också. Men problemet är att han aldrig hämtar när han ska och han lämnar till mig så fort han känner för det så det går absolut inte att räkna med.
Svar på tråden Akut jourhem/familjehem?