• Loud

Hjälp, chefen läser privata medelanden på facebook

Jeg har för någon dag sedan upptäckt att min chef har varit inne på min facebook (jag har tydligen glömt att logga ut en gång för länge sedan, dumt.. ja) men han har då inte loggat ut mig när han har sett detta och istället gått in och kollat då och då misstänker jag, för det förklarar en god del av alla hans möten och hans attityd. Jag kom på honom i lördags för han sa så mycket specifika saker jag vet jag bara sagt till en person (min bästaveninna är min kollega) , så först trodde han hade någon slags övervakning i butiken men sen när jag tänkt ett tag ochgick in och kollade inloggningar på facebook förstod jag stt han varit inloggad samma dag.. 30min före jag började på jobbet. Är inte detta olaga dataintrång och integritets kränkande? Det känns förjävligt och jag vet att han kommer försöka använda detta emot mig för han hatar att jag är sjukskriven 50% pga graviditetsbesvär.

• Svar på tråden Hjälp, chefen läser privata medelanden på facebook
  • EpicNurse

Men om du lämnar din fb-profil inloggad på en dator så är det ju bara ditt eget fel och fritt fram för vem som helst att titta runt där.

Sen är det märkligt beteende av en chef att göra så men kan inte riktigt se att det är lagmässigt fel.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Långbenopluto

Jag hade ringt facket omgående och även kontaktat hans chef.

Sedan hade jag aldrig mer glömt logga ut på nån dator....

• K med lilla E

Fasta jag fattar inte... har du inte varit utloggad, hur kan du då se någon inloggningstid? Dessutom ska man väl inte facebooka på jobbdatorn?

• zdudmwml
    Har du loggat in via jobbdatorn är det troligast så att han inte gjort något fel utan att du har det.
    Det många inte tänker på är att det brukar finnas den policyn att man inte får använda jobbdatorn för privata ärenden annat än på raster och lunch.

För i slutänden äger arbetsgivaren datorn och då även all data som ligger på datorn. Det är därför man inte ska använda sin privata mail och diverse olika privata konton på jobbet.

En kompis råkade för några år sedan ut för ungefär samma sak. Han gick upprört till chefens chef och framlade klagomål om intrång. Kompisen klarade sig med knapp nöd från att bli uppsagd, efter diverse fackliga förhandlingar nöjde sig den arbetsgivaren med skriftlig varning.
    Vet att det var skriverier för några år sedan då någon fick sparken från Astra av ungefär samma anledning.

Så det enda du kan göra är att bita i det sura äpplet och ta lärdom av det inträffade. Privat surfande hör helt enkelt inte ihop med jobb.
  • Loud
    zdudmwml skrev 2017-11-20 12:29:15 följande:

Har du loggat in via jobbdatorn är det troligast så att han inte gjort något fel utan att du har det.

Det många inte tänker på är att det brukar finnas den policyn att man inte får använda jobbdatorn för privata ärenden annat än på raster och lunch.

För i slutänden äger arbetsgivaren datorn och då även all data som ligger på datorn. Det är därför man inte ska använda sin privata mail och diverse olika privata konton på jobbet.

En kompis råkade för några år sedan ut för ungefär samma sak. Han gick upprört till chefens chef och framlade klagomål om intrång. Kompisen klarade sig med knapp nöd från att bli uppsagd, efter diverse fackliga förhandlingar nöjde sig den arbetsgivaren med skriftlig varning.

Vet att det var skriverier för några år sedan då någon fick sparken från Astra av ungefär samma anledning.

Så det enda du kan göra är att bita i det sura äpplet och ta lärdom av det inträffade. Privat surfande hör helt enkelt inte ihop med jobb.

Jodå jag förstår att det är jävligt dumt att logga ut.. vi har dock fått lov att använda datorn privat på rassterna och vi använder sociala medier väldigtmycket på jobbet, både i marknadsföring, reklam, personal information och dyligt så facebook och instagram används nästan vare dag av både oss och chefen själv.
  • Loud
    K med lilla E skrev 2017-11-20 12:25:07 följande:

Fasta jag fattar inte... har du inte varit utloggad, hur kan du då se någon inloggningstid? Dessutom ska man väl inte facebooka på jobbdatorn?

Man kan gå in och se om din facebook profil varit inloggad på andra enheter, och var ifrån.

Vi har aldrig haft policy att inte vara på socialamedier på rassterna på jobbdatorn.
  • Loud
    Tofflans skrev 2017-11-20 12:20:32 följande:

Jag hade ringt facket omgående och även kontaktat hans chef.

Sedan hade jag aldrig mer glömt logga ut på nån dator....

Jag vet att det är olaga dataintrång oavsett ifall man är inloggad eller inte för man kan bli fälld för facerape så då måste väl samma regler gälla tänker jag.. men därför jag ber om hjälp också för det finns säkert någon som har mer koll på det

Ska nog tänka på det där med att logga ut i framtiden ????
  • zdudmwml
    Loud skrev 2017-11-20 13:04:56 följande:
    Jag vet att det är olaga dataintrång oavsett ifall man är inloggad eller inte för man kan bli fälld för facerape så då måste väl samma regler gälla tänker jag.. men därför jag ber om hjälp också för det finns säkert någon som har mer koll på det
    Ska nog tänka på det där med att logga ut i framtiden ????
    Jag HAR koll, jag jobbar med bla sånt här.
    Det är och kommer aldrig att vara olaga dataintrång.

Vid facerape loggar man medvetet in på andras konton. Då ni använder sociala media i jobbet kan det vara så att din chef trodde att han automatiskt var inloggad på jobbkontot, att det tog tid för honom att inse att det inte var det. Sen är det ord mot ord och bevisa att din chef verkligen läst och inte bara råkat hamna bland dina meddelande för att du glömt att logga ut.

Sen är det såhär att för varje konto, även det på familjeliv, förbinder du dig att förvara inloggningsuppgifter på ett sånt sätt att obehöriga inte kommer åt det. Glömmer man att logga ut räknas det som att man brustit i sitt eget ansvar och man kan bli avstängd från kontot om man nu försöker den vägen.

Så visst, man kanske får tillstånd av arbetsgivaren att använda privata konton på men baksidan är att de äger det data som hamnar på datorn vilket kan göra att man kan kollas upp via historik och cookies, eller som det blivit för dig och min kompis: ett intrång är inte ett intrång utan du som brustit i ansvaret och insikten om vad privat urfande på jobbdatorer eg innebär.
  • Loud
    zdudmwml skrev 2017-11-20 14:45:03 följande:

Jag HAR koll, jag jobbar med bla sånt här.

Det är och kommer aldrig att vara olaga dataintrång.

Vid facerape loggar man medvetet in på andras konton. Då ni använder sociala media i jobbet kan det vara så att din chef trodde att han automatiskt var inloggad på jobbkontot, att det tog tid för honom att inse att det inte var det. Sen är det ord mot ord och bevisa att din chef verkligen läst och inte bara råkat hamna bland dina meddelande för att du glömt att logga ut.

Sen är det såhär att för varje konto, även det på familjeliv, förbinder du dig att förvara inloggningsuppgifter på ett sånt sätt att obehöriga inte kommer åt det. Glömmer man att logga ut räknas det som att man brustit i sitt eget ansvar och man kan bli avstängd från kontot om man nu försöker den vägen.

Så visst, man kanske får tillstånd av arbetsgivaren att använda privata konton på men baksidan är att de äger det data som hamnar på datorn vilket kan göra att man kan kollas upp via historik och cookies, eller som det blivit för dig och min kompis: ett intrång är inte ett intrång utan du som brustit i ansvaret och insikten om vad privat urfande på jobbdatorer eg innebär.

Ah okey det är ju synd för mig.. nu säger han nämligen att jag har brutit mot tystnadsplikten på jobbet, (vi jobbar inte inom vården utan i blomsterbranchen) och menar att jag gjort ett lagbrott för jag har pratat med en annan kollega om jobbsituationen, men skitsnack privat kan inte räknas som bryten tystnadsplikt väl? Det har ingenting med företagets hemligheter att göra tycker jag.. men ja nu vill han ta mig på det så det är synd jag då inte kan påpeka att han inte har lov att läsa mina medelanden.. buuhu men tack för svar
  • zdudmwml
    Loud skrev 2017-11-20 15:34:26 följande:
    Ah okey det är ju synd för mig.. nu säger han nämligen att jag har brutit mot tystnadsplikten på jobbet, (vi jobbar inte inom vården utan i blomsterbranchen) och menar att jag gjort ett lagbrott för jag har pratat med en annan kollega om jobbsituationen, men skitsnack privat kan inte räknas som bryten tystnadsplikt väl? Det har ingenting med företagets hemligheter att göra tycker jag.. men ja nu vill han ta mig på det så det är synd jag då inte kan påpeka att han inte har lov att läsa mina medelanden.. buuhu men tack för svar
    Det beror på hur tystnadsavtalet ser ut, vad som sagts och till vem, inte när på dygnet.

Du bör kontakta facket per omgående då din arbetssituation verkar vara minst sagt konfliktfylld.

Lycka till.
  • tobbe01
    Loud skrev 2017-11-20 15:34:26 följande:
    Tystnadsplikt inom blomsterbranschen! Har aldrig hört talas om ngt så konstigt OCH man måste väl få dryfta jobbsituationen med sina jobbarkompisar? Det gör väl ALLA. T om dom som GARANTERAT har tystnadsplikt för att de jobbar inom vården. Det är väl bra för trivseln och måendet på arbetsplatsen om man kan resonera sinsemellan om det som är dåligt OCH bra?
  • TeresB

Men byt lösen och var noggrann att logga ut i fortsättningen. Och prata med ditt fack...

• Themis

Din arbetsgivare får kolla i allt du har på din dator eftersom de äger den. Enda möjliga undantaget är en mailfolder som du skrivit "privat" på men utgå från att de (eller IT-avd,) kollar på allt.

Sätt regler för dig själv på arbetstid, kör fb på telefonen om du nödvändigtvis måste och håll den låst med knapplås.

Ska du vara på facebook i jobbet så ska du ha ett separat företagskonto för det, och ja, att skriva om sin arbetsgivare på sociala medier eller internetforum (ibland oavsett om det är positivt eller negativt) uppskattas ofta inte av arbetsgivare och kan resultera i en varning.

Att skitsnacka skriftligt när man kan ringa är inte heller särskilt smart, finns rätt många som åkt ut på den. Har du ditt fb-flöde öppet "för allmänheten" så fixa det typ igår. 

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • bullen1984

Det din chef gjort är integritetskränkande och etiskt fel! Man "hamnar" inte bara i någons mail och börjar läsa. Om man skulle "hamna" där av misstag, så gör man ändå ett aktivt val att fortsätta läsa. Ser man om någon är inloggad så loggar man ut! Ge dig inte i detta. Idiotjävelchef.

• Palestrina
    Loud skrev 2017-11-20 12:00:48 följande:

Jeg har för någon dag sedan upptäckt att min chef har varit inne på min facebook (jag har tydligen glömt att logga ut en gång för länge sedan, dumt.. ja) men han har då inte loggat ut mig när han har sett detta och istället gått in och kollat då och då misstänker jag, för det förklarar en god del av alla hans möten och hans attityd. Jag kom på honom i lördags för han sa så mycket specifika saker jag vet jag bara sagt till en person (min bästaveninna är min kollega) , så först trodde han hade någon slags övervakning i butiken men sen när jag tänkt ett tag ochgick in och kollade inloggningar på facebook förstod jag stt han varit inloggad samma dag.. 30min före jag började på jobbet. Är inte detta olaga dataintrång och integritets kränkande? Det känns förjävligt och jag vet att han kommer försöka använda detta emot mig för han hatar att jag är sjukskriven 50% pga graviditetsbesvär.

Kan det inte lika gärna vara så att din bästa väninna inte är så lojal mot dig som du tror att hon är? Jag skulle konfrontera honom och fråga hur han kan veta saker jag bara sagt i förtroende till en annan.
Svar på tråden Hjälp, chefen läser privata medelanden på facebook