• Anonym (T)

Ni som haft tandställning

Ska försöka formulera mig förståeligt då jag inte minns vad dessa "pluppar" heter. Behöver ingen svensklektion angående det.

Iallafall så fick jag en tandställning insatt idag i överkäken, och i fyra av mina tänder i underkäken (två på varje sida där bak) så har de lagt "pluppar" så jag inte kan bita helt, för det skulle innebära att jag biter sönder tandställningen då.

"Problemet" är att jag knappt kan äta, det går inte att tugga normalt. Försökte med pizza idag och fick äta små små bitar och ändå var det inte färdigtuggat när jag svalde.. pizzasalladen fick jag svälja direkt. Det är alltså dessa "pluppar" som störde.

Jag vet inte om alla med tandställning får dessa pluppar, men min fråga är om det kommer fortsätta såhär ända tills tandställningen ska ut? Jag kommer ju svälta isåfall eller leva på soppor.

Eller blir det kanske bättre med tiden? Tänkte att någon med erfarenhet kanske kunde dela med sig lite.

• Svar på tråden Ni som haft tandställning
  • BahHumbug

Att du inte kan äta beror på att du helt enkelt är ovan. Vet inte vad för typ av tandställning du har, är det räls? Men hur som haver, det tar tid innan man lär sig att äta och det kommer att spänna och vara obehagligt den närmaste veckan. När jag hade räls så hade jag svårt att äta och dricka den tredje dagen då det spände i tänderna.

Man får lära sig att äta och skulle råda dig att äta lätt tuggad mat den närmaste veckan. Spänner det jätte mycket så råder jag dig att äta glass eller ta en Alvedon.
    Hade en flaska flytande barnalvedon i skåpet när jag hade spänt rälsen som jag tog en klunk av då och då. Skrattande

• Anonym (Hm)

Men berättade de inte det? Såklart du har ont första dagen och inte kan äta pizza. Du kommer vänja dig.

• Anonym (T)

Jag vet att det ska vara ömt första veckan.

Men det är inte det problemet är och jag får heller inte ont när jag äter.

Jag kan liksom inte tugga maten med tänderna normalt, eftersom plupparna är mellan dem. Alltså är det inte tand mot tand när jag tuggar utan tand mot plupp. Pluppen är inte rak så det är jättesvårt att tugga.

Svårt att förklara tydligt hehe

Men tack för svaren iaf

• BahHumbug
    Anonym (T) skrev 2017-11-20 20:37:57 följande:

Jag vet att det ska vara ömt första veckan.

Men det är inte det problemet är och jag får heller inte ont när jag äter.

Jag kan liksom inte tugga maten med tänderna normalt, eftersom plupparna är mellan dem. Alltså är det inte tand mot tand när jag tuggar utan tand mot plupp. Pluppen är inte rak så det är jättesvårt att tugga.

Svårt att förklara tydligt hehe

Men tack för svaren iaf

Det är en omställning och man får ett helt nytt bett. Man får öva in att äta när det är nya saker i munnen.
Svar på tråden Ni som haft tandställning