• Gideona

Orolig över allt

Hej folket! Min bebisdonna är 4.5 månad och min härliga oro har därmed existerat lika lång tid. Jag oroar mig för minsta lilla pyttegrej och känner att jag håller på att slukas av detta mörker. I skrivande stund har vi kommit hem från akuten, där en läkare undersökt henne i.o.m att hon hade blod i avföringen. Jag har fått veta att det (främst) kan bero på två anledningar: Mjölkproteinkänslighet eller förkylningsvirus i magen. I båda fallen finns det finfina lösningar (och ungen mår ju faktiskt bra i övrigt, med joller, skratt o spring i benen), men jag målar upp vansinniga scenarion och vill bara skrika rakt ut. Det här är en oro som faktiskt kan vara befogad, men jag går i taket över minsta lilla. HUR hanterar jag detta? HUR stänger jag av orostornadon och HUR ska jag lyckas ta utbildade läkare på orden att "allt blir bra"?

Tack, för att ni finns och för att ni kämpar med föräldrarollen var dag!

• Svar på tråden Orolig över allt
  • 98Emelie98

Jag har tyvärr inga tips men kan lugna sig med att säga att du är inte ensam. Jag är precis likadan.

Jag har aldrig suttit på akuten så mycket som jag har gjort under lillemans 10 månader. Jag är orolig för precis allt, även om det ofta är de mest orimliga sakerna.

• Aisk

Hej. Jag är precis likadan då våran son har behövt blodbyte och otaliga blodtransfusioner sen födseln. Han är friskförklarad sen en månad tillbaka, han är nu 6, 5 mån. Men allt har blivit en konstant oro. Mitt enda råd är att fokusera på att din bebis faktiskt mår bra! Och tro mig, jag vet hur svårt det är att lita på läkarna fastän dom kan sina saker. Och känner du en gnagande oro som inte ger med sig så åk in igen. Det är ju alltid värt det men så länge du märker att barnet mår bra, är piggt, glad och äter bra så försök att andas lite. Man måste ge sig själv lite tid också annars blir oron bara värre.

// entilloroligmamma

Svar på tråden Orolig över allt