Anonym (TS) skrev 2017-11-22 01:00:10 följande:
Väldigt bra inlägg! Fick faktiskt i uppgift av min terapeut att skriva hur en "normal relation" ska vara och där fick jag en aha-upplevelse, beskrivet på ett väldigt bra sätt! Tack :)
Du har rätt i att hon fortfarande styr mig i mångt och mycket. Men jag tror ändå att det är lite av en kombination av bäggedera. Som sagt så har mitt självförtroende förbättrats avsevärt det senaste året och numera känner jag mig trygg i sociala sammanhang. Därför är jag väl besviken på mig själv att jag inte hade samma självförtroende att våga stå upp för mig själv då som jag känner att jag kan nu. Det är väl ett gott tecken att jag är på rätt väg antar jag. Däremot är jag långt ifrån målet än. Jag når målet den dagen hon inte längre finns i mitt liv, och jag är väl medveten om att det kommer att ta låång tid. Jag önskar såklart att det kunde försvinna igår, men önsketänkande är inget annat än en önskan som aldrig går i uppfyllelse.
Det där du sa om attraktion är också helt rätt. Det var en attraktion mellan oss, minst sagt. Det var som ett inferno av känslor och vi såg verkligen varandra som det bästa och lyckligaste paret i världen. Men anledningen till att vi gjorde det var just för det du säger: vi var två trasiga själar som längtade efter kärlek så mycket att attraktion räckte för att vi skulle bli hela. Det bör dock också nämnas i sammanhanget att en del av borderlineproblematiken är just att de inte kan hantera för mycket närhet. Om det har med äkta kärlek att göra eller inte spelar egentligen ingen roll. Kommer de för nära en annan människa så får de ångest och mår dåligt av det. Det är förklaringen till att det tog slut så fort! Sen om det faktiskt var äkta känslor från hennes sida vet bara hon. Jag kan dock säga att just dina ord om attraktion och lyckan att hitta någon som gjorde en hel stämmer bättre överens med mina känslor än äkta kärlek.
Som sagt, det är min självrespekt, eller snarare avsaknaden av självrespekt som ledde mig in i den här relationen. För jag visste mycket väl vad borderline innebar. Jag hade flera nära och kära som både varit i relationer med människor som hade borderline eller som hade varit närstående till någon med borderline. Jag visste allt det där! Men längtan efter att få bli älskad (eller som du säger "hel") och tanken av att det här var det bästa man kunde få var för stark för att jag skulle bry mig. Sen har jag en grundinställning i mig att jag aldrig kommer att lyckas. Get jag mig in i något så gör jag alltid det med inställningen att det i slutändan kommer gå åt helvete. Så att det för en gångs skull faktiskt lyckades gjorde mig euforisk. Och det är den euforin jag nu så bittert ångrar att jag blev beroende av!
Angående besvikelsen att du inte förstod allt det här innan skadan var skedd som vi alla kan älta över så finns det ett bra citat (bläddrar bland citat-albumen)
"Forgive yourself for knowing now, what you didn't back then"
Vi är inga gudar som kan se framtiden så släpp dig fri från den ånger-känslan och tänk såhär: "Jag vågade ha ett förhållande och det var en erfarenhet jag kan bära med mig för kommande nya saker i livet" gör om det som smärtar till verktyg du kan ta fram på olika platser i livet.
Ge dig själv feedback. Du vågade faktiskt lita blint på en annan person, det är det mest mänskliga vi kan vara med om. Inte många som klarar det.
Du bygger på ditt självförtroende som handlar om vad du visar för andra och ditt värde för att du presterar. Du måste bygga din självkänsla, vad du känner om dig själv för utan den kan du falla i en liknande relation igen, se det som att självkänslan är brandväggen för alla virus som finns på hemsidor du besöker.
Istället för att ha som mål att hon ska försvinna ha som mål vad som ska tillkomma. Dina drömmar! Dina saker du så gärna vill få uppleva. Hon försvinner automatiskt genom att du har andra nya BRA saker som tar upp hela minnet. Och sen kan du lugna dig med att om hon syns i drömmar är det inte hon, det signalerar endast saker om dig själv hon är bara din bildliga version av "låg självrespekt" så ta hjälp av drömmarna. Prova tolka de fler gånger.
Grundinställning att allt kommer gå åt helvete behöver inte vara dålig, så länge du är okej med att allt kan gå skepprätt åt fanders men du kommer se till att ha det bra ändå. Men det är klokt att titta på vad gör mrningsfullt du satt upp på den stora tavlan "Sanningen om mig, om livet, " för du följer de undermedvetet.
För mig t.ex står det
"Sanningen om mitt liv är att det blir bra om jag ser till att känna mig bra"
Sanningen om mig själv är att jag är bäst
Sanningen om kärlek är att det ska smaka mer än det kostar