• Loffi

Näringsdrycker gravid

Är gravid i v26 och har de senaste två veckorna haft svårt att få i mig mat. Blir mätt snabbt men framför allt äcklas jag av synen och lukten på mat. Smoothies på vissa frukter/grönsaker slinker ner men det räcker inte så långt. Känner mig trött och orkeslös. Har provat att komplettera smoothies med näringsdrycker men det är inte billigt. Ska till barnmorskan på fredag och tänkte kolla om jag kunde få det på recept. Har någon annan gravid fått det eller är det lönlöst?

• Svar på tråden Näringsdrycker gravid
  • CrazyTown

Dom smakar VIDRIGT! Du kommer inte lyckas få ner det ens om du får det av läkaren

• Loffi

Som du kan läsa i inlägget så har jag redan druckit näringsdrycker (fortimel) och har inga problem med att dricka det????, dock så blir det rätt så dyrt i längden. Frågan är om det är möjligt att få det på recept "bara" för att en är gravid och har svårt att äta vanlig mat ????

• Annelie 76

Tillsätt äggula i smoothien så behöver du ingen näringsdryck. Äggula innehåller allt vi behöver förutom C-vitamin och det får du ju från det andra. Äggulan smakar ingenting och ger en svagt gul färg.

• Loffi

Tack snälla för tipset! Sambon kör ägg på jobbet ibland så det blir väldigt billigt nu istället ;)

Hoppas nu bara verkligen att jag inte känner av smaken :/

• Annelie 76
    Loffi skrev 2017-11-21 17:37:00 följande:

Tack snälla för tipset! Sambon kör ägg på jobbet ibland så det blir väldigt billigt nu istället ;)

Jag gör smoothie ibland med yoghurt, bär, lite grädde och (rå) äggula. Smakar ingenting av äggulan. En går definitivt, två tror jag också om man gör 3-4 dl smoothie. Tre blir väl lite överkurs men det kan kanske funka. Max 33ägg om dagen, sen börjar det bli för mycket nyttigheter.
  • CinnamonGirl
    Loffi skrev 2017-11-21 17:37:00 följande:

Smaksätt med sånt du vet att du tål smaken av nu.
Svar på tråden Näringsdrycker gravid