• Anonym (?)

Vab fusk

Jag fick en blankett från fk skickat till mig där det stod ca 15 olika datum det här året. Jag skulle fylla i hur min anställda hade jobbat dessa dagar. Det är alltså en kontroll av vab som gjorts.

Endast 6 av dessa dagar har personen vabbat, resten har hen jobbat/varit ledig. Jag har fyllt i och skickat in. Är det någon som vet om jag kommer bli kontaktad av fk igen om det är så att personen har fuskat med vab dagarna eller är det något jag får fråga fk själv? Alternativt prata med personen det gäller.

• Svar på tråden Vab fusk
  • Anonym (X)

Försäkringskassan kan ev. kontakta dig för att kolla att det då lämnar in är rätt, eftersom det diffar. Sedan tar Försäkringskassan kontakt med den som fuskat. Du behöver inte ta samtalet med din anställd i det här skedet.

• Anonym (vfdsf)
    Anonym (?) skrev 2017-11-21 12:49:28 följande:

Jag fick en blankett från fk skickat till mig där det stod ca 15 olika datum det här året. Jag skulle fylla i hur min anställda hade jobbat dessa dagar. Det är alltså en kontroll av vab som gjorts.

Endast 6 av dessa dagar har personen vabbat, resten har hen jobbat/varit ledig. Jag har fyllt i och skickat in. Är det någon som vet om jag kommer bli kontaktad av fk igen om det är så att personen har fuskat med vab dagarna eller är det något jag får fråga fk själv? Alternativt prata med personen det gäller.

Säg bara till personen att du fått en kontroll skickad till dig från FK och att du fyllt i dessa uppgifter.
  • Anonym (Kolla)

Dags för dig att kolla upp om din anställda har tagit ut föräldraledighet. Har denna varit föräldraledig så ska du begära in uppgift på att denna har fått ersättning från Fk under föräldraledigheten.

• Dixaza
    Anonym (Kolla) skrev 2017-11-21 15:32:16 följande:

Dags för dig att kolla upp om din anställda har tagit ut föräldraledighet. Har denna varit föräldraledig så ska du begära in uppgift på att denna har fått ersättning från Fk under föräldraledigheten.

Varför då? Det är inget brott att vara föräldraledig utan föräldrapenning.
  • Anonym (Kolla)
    Dixaza skrev 2017-11-21 15:44:44 följande:

Varför då? Det är inget brott att vara föräldraledig utan föräldrapenning.

Det är olovlig frånvaro om det inte är överenskommet med arbetsgivaren. Man har ingen automatisk rättighet att vara ledig bara för att man har barn. Rättigheten är kopplad till att man faktiskt tar ut dagar från Fk.
  • Dixaza
    Anonym (Kolla) skrev 2017-11-21 15:48:15 följande:

Det är olovlig frånvaro om det inte är överenskommet med arbetsgivaren. Man har ingen automatisk rättighet att vara ledig bara för att man har barn. Rättigheten är kopplad till att man faktiskt tar ut dagar från Fk.

Om arbetsgivaren godkänner ledigheten, så är den godkänd. Det åligger arbetsgivaren att fråga om skälen för ledighet.
  • Dixaza
    Anonym (Kolla) skrev 2017-11-21 15:48:15 följande:

Läs gärna Försäkringskassans info här:

www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/foraldraledighet/foraldraledig-medarbetare

Det finns inget krav på att föräldraledighet ska kombineras med föräldrapenning.
  • Anonym (Kolla)
    Dixaza skrev 2017-11-21 16:07:36 följande:

Om arbetsgivaren godkänner ledigheten, så är den godkänd. Det åligger arbetsgivaren att fråga om skälen för ledighet.

Inte riktigt så. Om du begär föräldraledighet och vet att du inte har dagar kvar eller kommer att anmäla föräldraledighet till Fk så fuskar du om det inte är så att din arbetsgivare har sagt att alla får vara lediga när de vill utan att ha föräldradagar kvar. Rättigheten till föräldraledighet är knuten till det antal dagar som varje förälder har från barnets födelse. Man får alltså inte vara föräldraledig fler dagar än vad man får ersättning för. (utom om arbetsgivaren inte tycker att ni inte behöver vara på jobbet)
  • Dixaza
    Anonym (Kolla) skrev 2017-11-21 16:15:38 följande:

Första året får man vara ledig utan ersättning.

Nej, upp till 18 månader.
  • Anonym (Kolla)

Fel av mig. Efter att barnet är 18 månader måste man ta ut ersättning för motsvarande ledig tid.

Svar på tråden Vab fusk