• Anonym (:()

    Blöder heeela tiden :(. Börjar klimakteriet så? Har inga andra symtom..

    Nån som vart där och kan berätta hur det började för er? Jag blödde i nästan två veckor, inte mkt men tillräckligt för att ha en tampong inne. Trodde det var mensen men igår satte det igång och jag blöder rejält nu så är inne på tredje veckan. Är 49 år och har inga vallningar eller svettningar. Jag trodde det skulle dra ut på mensen när det började så det blev glesare och mindre. Har mkt smärtor i höfter och bäcken och funderar på om det kan höra ihop? Haft cystor på äggstockar men de skulle försvinna av sig själv enl läkaren. Nån som vet?

    Ska som sagt kolla upp det men u drar så länge.

  • Svar på tråden Blöder heeela tiden :(. Börjar klimakteriet så? Har inga andra symtom..
  • Anonym (Imse)

    Verkar vara väldigt individuellt hur det blir när man kommer in i klimakteriet!
    Jag är några år yngre än dig, men för mig började det för något år sedan med att jag fick oregelbundna (tätare) menstruationer. Oftast blöder jag minst en vecka varje gång mot ca 4 dagar tidigare, brukar börja med att småblöda under 2-3 dagar innan det kommer gång på riktigt. Tänkte som du, att det verkar ju mer logiskt att man blöder mindre, men tydligen är det lika vanligt att man blöder mer än vanligt.

  • kaleidoskop88

    Oförklarliga blödningar från underlivet skall alltid kollas upp snarast. Har du gjort dina cellprovtagningar som du ska? Kontakta sjukvården! Lycka till

  • Anonym (:()

    Tack för era svar! Ok då är det kanske olika..

    Ska till gyn om två veckor och ja, jag gör alltid kontrollerna och det har aldrig varit något avvikande.

    Som sagt, tycker det inte känns helt bra men tänker att det kanske kan va då när man närmar sig 50 :)

  • Anonym (Zz)

    För mig började det med blödningsstörningar strax efter 40. De sa då att det skulle ta 3-5 år innan det "riktiga" klimakteriet startade. Nu, 5 år senare, medicinerar jag då vallningarna som kom från ingenstans blev outhärdliga. Mår toppen i övrigt!

  • Anonym (Samma  här)

    Det började på precis samma sätt för mig, helt utan förvarning s a s. En dag bara slutade jag aldrig blöda, mensen fortsatte i 4-6 veckor tills jag fick komma till gynekologen. Som tog cellprov  o lite annat, o gav mig Primolut Nor som reglerar upp blödningarna.

    Har aldrig haft svettningar o bara ett par vallningar sen det här började för 4 år sen.

  • Emmacecilia

    Sådana där blödningar, speciellt om de konstaterat cystor innan, måste du kolla upp lite snabbare än den tid du fått om några veckor. Har du svullen buk? Jag tycker att du ska ringa imorgon bitti och nämna alla symtomen du tog upp här, och så får de bedöma om du ska komma in tidigare. Kram och lycka till!

  • Anonym (:()
    Emmacecilia skrev 2017-11-22 03:38:32 följande:

    Sådana där blödningar, speciellt om de konstaterat cystor innan, måste du kolla upp lite snabbare än den tid du fått om några veckor. Har du svullen buk? Jag tycker att du ska ringa imorgon bitti och nämna alla symtomen du tog upp här, och så får de bedöma om du ska komma in tidigare. Kram och lycka till!


    Men åh nu blir jag lite nojig :(. Nu kommer jag börja googla.

    Det var i mars förra året så inte två år sen som det konstaterades men de sa på gyn att de skulle försvinna så småningom. Ja.. jag är ständigt lite svullen om buken. Vart ett bra tag men har tänkt att jag är dålig på att motionera. Tack för svar <3 Tack ni andra med!
  • Anonym (p-piller?)

    Jag undrar om någon ätit p-piller tills de kommit i klimakteriet och i så fall om de ändå märkte av förändringar i blödningarna eller om de kom som vanligt under "uppehållsveckan"?

  • Anonym (gwser)
    Anonym (:() skrev 2017-11-21 15:24:11 följande:

    Nån som vart där och kan berätta hur det började för er? Jag blödde i nästan två veckor, inte mkt men tillräckligt för att ha en tampong inne. Trodde det var mensen men igår satte det igång och jag blöder rejält nu så är inne på tredje veckan. Är 49 år och har inga vallningar eller svettningar. Jag trodde det skulle dra ut på mensen när det började så det blev glesare och mindre. Har mkt smärtor i höfter och bäcken och funderar på om det kan höra ihop? Haft cystor på äggstockar men de skulle försvinna av sig själv enl läkaren. Nån som vet?

    Ska som sagt kolla upp det men u drar så länge.


    Du får komma fram på stjärten!
  • Anonym (J)

    Kolla upp blödningar och smärtor, det kan bero på cancer i livmoder, livmoderhals eller äggstockar. Särskilt när man kommer upp i åldern.

  • Anonym (:()
    Anonym (J) skrev 2017-11-22 21:20:07 följande:

    Kolla upp blödningar och smärtor, det kan bero på cancer i livmoder, livmoderhals eller äggstockar. Särskilt när man kommer upp i åldern.


    Ja, jag ska ev få en tid i början på nästa vecka.

    Känns faktiskt olustigt. Tack för svar!
  • Emmacecilia

    Så bra att du får komma tidigare. De utredde mig för svullen buk och blödningar då de trodde äggstockcancer, men det var ?bara? en cysta. De gjorde biopsi på livmodern också så jag var helt ok. Cystan försvann innan de hann planera operation. De tog prover på hormonnivåerna, och det kan vara intressant för dig att få veta hur de ser ut. För mig var det skönt att bli ordentligt kollad och att de faktiskt tar såna här symtom på allvar. Du kan väl skriva och berätta hur det går. (Jag är lika gammal som du).

  • Anonym (tant agda)

    För mig började det med långvariga blödningar som var väldigt obehagliga. Liksom, ursäkta det brutala äckliga uttrycket, det var ofta levrat blod som kom ut. NJÄÄÄK. Jag fick äta järntabletter. Mellanrummen mellan blödningarna blev också längre och efter *typ* ett par år så var det slut. Inga svettningar eller andra besvär.

  • Anonym (Pepp)
    Anonym (:() skrev 2017-11-21 15:24:11 följande:

    Nån som vart där och kan berätta hur det började för er? Jag blödde i nästan två veckor, inte mkt men tillräckligt för att ha en tampong inne. Trodde det var mensen men igår satte det igång och jag blöder rejält nu så är inne på tredje veckan. Är 49 år och har inga vallningar eller svettningar. Jag trodde det skulle dra ut på mensen när det började så det blev glesare och mindre. Har mkt smärtor i höfter och bäcken och funderar på om det kan höra ihop? Haft cystor på äggstockar men de skulle försvinna av sig själv enl läkaren. Nån som vet?

    Ska som sagt kolla upp det men u drar så länge.


    Klimakteriet började så för mig. Blödde jättemycket i två veckor, sen ringde jag Kvinnokliniken. Blev tipsad om Cykli-F. Det stoppar blödningen. Sedan skrev de ut Provera.
  • Anonym (Pepp)

    Cyklo-F ska det vara. Funkade jättebra! Jag blödde igenom största tampongen på mindre än en timme så det behövdes verkligen. När jag tog Cyklo-F minskade blödningen och sedan försvann den. Provera hjälper till att få jämnare menscykel och inte längre blödning än man ska ha. Eftersom jag tidigare opererat bort en cysta kollade jag mig också på Kvinnokliniken, men det fanns inget.

  • Anonym (123)

    Jag fick den typen av symptom något år yngre din ålder. Jag undrade också över tidigt (för släkten) klimakterium men i mitt fall visade det sig vara endometriumhyperplasi. Detta såg gynekologen vid ultraljud och jag fick, efter biopsi för att utesluta något elakartat,  tablettbehandling. (Hyperplasin i sig innebär att slemhinnan inte stöts ut vilket verkar ologiskt med tanke på de myckna blödningarna - i mitt fall månader snarare än veckor) men hjälpte gjorde det i alla fall. I den vevan togs prover som visade tecken på något påbörjat klimakterium. Nu en fyra-fem år senare tror jag att det är på gång dock.

    Fullt möjligt att det är klimakteriet som spökar i ditt fall men du bör oavsett få andra orsaker uteslutna hos gynekolog. När jag själv ringde min gynekolog för tid försökte en sköterska tala om klimakterium i telefon; tur att jag inte lyssnade på henne. (Lämpligt svar då "Det är förstås möjligt, men man bör ju utesluta andra anledningar först.")

  • Anonym (:()
    Emmacecilia skrev 2017-11-23 01:39:34 följande:

    Så bra att du får komma tidigare. De utredde mig för svullen buk och blödningar då de trodde äggstockcancer, men det var ?bara? en cysta. De gjorde biopsi på livmodern också så jag var helt ok. Cystan försvann innan de hann planera operation. De tog prover på hormonnivåerna, och det kan vara intressant för dig att få veta hur de ser ut. För mig var det skönt att bli ordentligt kollad och att de faktiskt tar såna här symtom på allvar. Du kan väl skriva och berätta hur det går. (Jag är lika gammal som du).


    Va skönt att det inte var något farligt. Så på bara svullen buk och långvarig blödning så misstänkte de äggstockscancer? Eller hade du fler symtom?
    Anonym (J) skrev 2017-11-22 21:20:07 följande:

    Kolla upp blödningar och smärtor, det kan bero på cancer i livmoder, livmoderhals eller äggstockar. Särskilt när man kommer upp i åldern.


    Ja det är ju dumt att bara ta för givet att det är klimakteriet som är på gång..
    Anonym (123) skrev 2017-11-23 16:53:14 följande:

    Jag fick den typen av symptom något år yngre din ålder. Jag undrade också över tidigt (för släkten) klimakterium men i mitt fall visade det sig vara endometriumhyperplasi. Detta såg gynekologen vid ultraljud och jag fick, efter biopsi för att utesluta något elakartat,  tablettbehandling. (Hyperplasin i sig innebär att slemhinnan inte stöts ut vilket verkar ologiskt med tanke på de myckna blödningarna - i mitt fall månader snarare än veckor) men hjälpte gjorde det i alla fall. I den vevan togs prover som visade tecken på något påbörjat klimakterium. Nu en fyra-fem år senare tror jag att det är på gång dock.

    Fullt möjligt att det är klimakteriet som spökar i ditt fall men du bör oavsett få andra orsaker uteslutna hos gynekolog. När jag själv ringde min gynekolog för tid försökte en sköterska tala om klimakterium i telefon; tur att jag inte lyssnade på henne. (Lämpligt svar då "Det är förstås möjligt, men man bör ju utesluta andra anledningar först.")


    Vilket bra svar! Så ska man ju svara om de inte vill undersöka med ultraljud tex :)

    Gjorde det för mindre än två år sen och då såg de några cystor ( på båda äggstockarna ) som dock tydligen skulle ge sig av spontant men slemhinnan såg väldigt tjock o fin ut och prover sa att jag inte var i klimakteriet än iaf. Så det känns bra att kolla upp det :/

    Tack övriga för svar! Känns bra att man kan få tablettbehandling om det verkligen bara handlar om blödningar inför klimakteriet.
  • Emmacecilia
    Anonym (:() skrev 2017-11-27 07:53:06 följande:
    Va skönt att det inte var något farligt. Så på bara svullen buk och långvarig blödning så misstänkte de äggstockscancer? Eller hade du fler symtom?
    Anonym (J) skrev 2017-11-22 21:20:07 följande:

    Kolla upp blödningar och smärtor, det kan bero på cancer i livmoder, livmoderhals eller äggstockar. Särskilt när man kommer upp i åldern.


    Ja det är ju dumt att bara ta för givet att det är klimakteriet som är på gång..Vilket bra svar! Så ska man ju svara om de inte vill undersöka med ultraljud tex :)
     
    Jag fick komma in snabbt med symtomen svullen buk och blödningar. När jag kom in upptäcktes en cysta på ultraljudet, som inte såg ut som en normal cysta, utan det såg misstänkt ut som äggstockscancer. Och de vill inte operera förrän de vet om det är cancer eller ej. Nu var det inte äggstockcancer som tur var och inte heller livmodercancer (de gjorde biopsi på livmodern under utredningen). Och jag slapp operation då den helt vanliga cystan försvann av sig själv. 
Svar på tråden Blöder heeela tiden :(. Börjar klimakteriet så? Har inga andra symtom..