• Anonym (Mitt i skiten)

Deprimerad inga känslor vill separera - frisk ändrat sig?

Hej!
    Ni som har varit deprimerade, tappat känslor för det mesta inklusive er partner och därför velat separera, eller ni som varit anhörig till depimerad som velat lämna: när den deprimerade blivit frisk eller i alla fall friskare, har känslorna för partnern kommit tillbaka då och har viljan att lämna då försvunnit?

Är mitt uppe i det med min deprimerade sambo, det här att han vill separera kom i samband med depressionen, han har svårt att förstå att det allra troligast är depressionen som är orsaken och även om han till viss del förstår det tycker han att känslan är så jobbig inklusive skuldkänslorna mot mig att han tycker att det är separation som är bästa utvägen.

Ni som har fått det att vända och hittat tillbaka berätta om era erfarenheter. När kom vändpunkten? Hur lång tid tog det? osv.

• Svar på tråden Deprimerad inga känslor vill separera - frisk ändrat sig?
  • Anonym (L)

När jag och mitt ex var tillsammans gick jag in i en depression. Höll i sig någon månad. Blev frisk när vi gjorde slut.

• Anonym (Mitt i skiten)
    Anonym (L) skrev 2017-11-21 16:57:25 följande:

När jag och mitt ex var tillsammans gick jag in i en depression. Höll i sig någon månad. Blev frisk när vi gjorde slut.

Skönt att du blev frisk. Uppfattar det som att du fick din depression p g a en dålig relation.

Det jag efterfrågar är de som varit deprimerade och därmed tappat bort varandra-den sjuke velat separera p g a känslokall men allteftersom personen tillfrisknat har känslorna kommit tillbaka och relationen har fortsatt.

• Anonym (L)
    Anonym (Mitt i skiten) skrev 2017-11-21 19:14:16 följande:

Skönt att du blev frisk. Uppfattar det som att du fick din depression p g a en dålig relation.

Det jag efterfrågar är de som varit deprimerade och därmed tappat bort varandra-den sjuke velat separera p g a känslokall men allteftersom personen tillfrisknat har känslorna kommit tillbaka och relationen har fortsatt.

Fast vi hade ingen dålig relation egentligen. Det var bara inte rätt. Men det förstod jag inte då.

Ge det tid - han kanske behöver vara själv ett tag bara.
  • Anonym (separation)

Jag var djupt deprimerad i 3,5 år. I samma stund som jag tog beslutet att separera började jag må bra och kunde sluta med alla antidepressiva. Vårt förhållande var egentligen inte dåligt, därför stannade jag kvar flera år längre än jag borde ha gjort. Vi var inte rätt för varandra och vår kärlek var mer som vänskap/syskon än som ett par. 

• Anonym (En till)

Gör ett försök att väcka liv i den här tråden eftersom jag är i exakt samma situation som TS just nu. Nån som har erfarenheter av att deprimerad och känslokall partner (pga depression/medicin) fått tillbaka känslorna när personen blivit bättre psykiskt igen (efter separationen)?

Svar på tråden Deprimerad inga känslor vill separera - frisk ändrat sig?