Kejsarsnitt - När?
Hej allesammans! Jag hoppas kunna bli lite klokare inför mitt läkarbesök nu på fredag och skulle vilja ha lite input från er som har gjort eller ska göra planerat snitt.
Jag är gravid i vecka 37 med mitt första barn och kommer att göra planerat snitt. När jag pratade med läkaren sa han att de gör snitt TIDIGAST vecka 39+0, helst några dagar senare, eftersom barnets lungor ska hinna utvecklas. Alltså ca 4-5 dagar innan BF.
Jag utgick från att läkaren vet vad han pratar om, men jag tyckte ändå det kändes sent, och efter att ha googlat runt lite verkar det som att många andra som gör planerat snitt får det ca 7-14 dagar innan BF. Barnet räknas ju som fullgånget från och med vecka 38+0, eller har jag missuppfattat?
Jag är egentligen inte så jätteorolig för skulle förlossningen dra igång tidigare kommer vi bara att åka in och så görs snittet då, men det känns lugnare om man kan planera och slipper stressen över att mannen kanske är på jobbet och inte har möjlighet att komma direkt och sånt. Dessutom har vi en bit till förlossningen.
Självklart är det viktigaste att barnet mår bra och är "färdigbakat" men det är de väl redan i vecka 38+0?
Ni som gjort planerat snitt, hur många dagar innan BF gjordes det?