• Anonym (TS - snart dags för snitt!)

Kejsarsnitt - När?

Hej allesammans! Jag hoppas kunna bli lite klokare inför mitt läkarbesök nu på fredag och skulle vilja ha lite input från er som har gjort eller ska göra planerat snitt.

Jag är gravid i vecka 37 med mitt första barn och kommer att göra planerat snitt. När jag pratade med läkaren sa han att de gör snitt TIDIGAST vecka 39+0, helst några dagar senare, eftersom barnets lungor ska hinna utvecklas. Alltså ca 4-5 dagar innan BF.

Jag utgick från att läkaren vet vad han pratar om, men jag tyckte ändå det kändes sent, och efter att ha googlat runt lite verkar det som att många andra som gör planerat snitt får det ca 7-14 dagar innan BF. Barnet räknas ju som fullgånget från och med vecka 38+0, eller har jag missuppfattat?

Jag är egentligen inte så jätteorolig för skulle förlossningen dra igång tidigare kommer vi bara att åka in och så görs snittet då, men det känns lugnare om man kan planera och slipper stressen över att mannen kanske är på jobbet och inte har möjlighet att komma direkt och sånt. Dessutom har vi en bit till förlossningen.

Självklart är det viktigaste att barnet mår bra och är "färdigbakat" men det är de väl redan i vecka 38+0?

Ni som gjort planerat snitt, hur många dagar innan BF gjordes det? 

• Svar på tråden Kejsarsnitt - När?
  • Anonym (39)

Gjorde det i v.38+4. Självklart går det göra före v.40, barnets lungor är fullt utvecklade ett bra tag innan dess.

• Anonym (Mi)

Nej man brukar göra det runt bf. Det är Absolut inte standard att göra det 2 veckor innan.

Anonym (39) skrev 2017-11-21 20:55:41 följande:

Gjorde det i v.38+4. Självklart går det göra före v.40, barnets lungor är fullt utvecklade ett bra tag innan dess.

Tack för input!

Ja, min tanke var också att man gör snitt någon gång mellan 38+0 och 39+0 och att barnet då är färdigutvecklat med ganska god marginal.

Ska ta upp det med läkaren vid nästa besök, men vill absolut inte att de ska få känslan av att jag inte litar på dem. 39+0 infaller på en lördag så jag var rätt inställd på att de skulle föreslå en av vardagarna veckan innan, annars hinner man ju gå till 39+2 innan det blir måndag och då är man rätt nära BF... 
    Anonym (Mi) skrev 2017-11-21 21:03:16 följande:

Nej man brukar göra det runt bf. Det är Absolut inte standard att göra det 2 veckor innan.

Nej två veckor innan är tidigt, det håller jag med om, men runt 7-10 dagar verkar vara standard. Fyra dagar innan känns lite tight, särskilt när man har lång restid in till sjukhuset...

Undrar lite vad ditt svar grundar sig på, jobbar du på förlossningen? Vore intressant att veta dina erfarenheter iså fall.
  • Anonym (Anna)

Tror inte att du ska nämna att du vill ha snitt tidigare pga att mannen kan vara på jobbet och kanske inte kunna gå ifrån direkt. Det är nämligen något alla blivande föräldrar måste förhålla sig till. Det går inte att kontrollera allt. Du kommer att märka det när barnet är fött om inte annat.

• Anonym (Mi)
    Anonym (TS - snart dags för snitt!) skrev 2017-11-21 21:14:34 följande:

Nej två veckor innan är tidigt, det håller jag med om, men runt 7-10 dagar verkar vara standard. Fyra dagar innan känns lite tight, särskilt när man har lång restid in till sjukhuset...

Undrar lite vad ditt svar grundar sig på, jobbar du på förlossningen? Vore intressant att veta dina erfarenheter iså fall.

Inte förlossningen men väl kvinnokliniken :)
    Anonym (Anna) skrev 2017-11-21 21:17:28 följande:

Tror inte att du ska nämna att du vill ha snitt tidigare pga att mannen kan vara på jobbet och kanske inte kunna gå ifrån direkt. Det är nämligen något alla blivande föräldrar måste förhålla sig till. Det går inte att kontrollera allt. Du kommer att märka det när barnet är fött om inte annat.

Nej det är ju inte huvudorsaken, det jag menar är att om man ändå ska göra ett snitt måste det ju vara bättre att genomföra det under lugna och planerade former. Dessutom finns ju medicinska orsaker till att läkarna rekommenderar snitt och inte vaginal förlossning och just av den anledningen vill man ju undvika att en vaginal förlossning startar av sig själv och att man kanske inte hinner in i tid, vilket är osannolikt men inte omöjligt...

Min egentliga fråga var ju hur mycket det skiljer i mognad hos ett barn som föds i vecka 38+ och ett barn som föds i vecka 39+. Jag har sökt på en hel del vetenskapliga studier och det jag hittat verkar tyda på att efter vecka 38+0 finns inget samband mellan komplikationer och graviditetslängd, men jag kanske har missat något.
    Anonym (Mi) skrev 2017-11-21 21:17:43 följande:
    Inte förlossningen men väl kvinnokliniken :)
    Ok, intressant. Vet du exakt hur många dagar innan BF som är "standard" för planerat snitt.
  • Fosse

Mitt planerade snitt var 5 dagar innan bf. Min läkare sa samma sak som din, man vill vänta så länge som möjligt för att lungorna ska hinna utvecklas så mycket som möjligt.

• Anonym (D)

Mitt första snitt gjordes 7 dagar före bf, och mitt andra gjordes 10 dagar före bf.

• Anonym (D)

Här där jag bor görs det 4-10 dagar före beräknad förlossning.

• Anonym (BM)

Fullgången är man i v 37+0. Kejsarsnitt görs efter v. 39+0 i de flesta fall, för barnets skull. Skulle förlossningen starta gör man ett akut kejsarsnitt istället (alla snitt efter förlossningsstart kallas akuta). Det behöver inte göras bums, utan man kan få värkhämmande läkemedel och sedan görs det när det finns utrymme på operation. Helt odramatiskt, det sker hela tiden. 

Man kan inte kontrollera allt. Är din man på jobbet kommer han ju hinna till förlossningen, det gör ju alla andras partners. Man snittar ju inte bums om barnet mår bra!

• Anonym (BM)
    Anonym (TS - snart dags för snitt!) skrev 2017-11-21 21:12:01 följande:

Tack för input!

Ja, min tanke var också att man gör snitt någon gång mellan 38+0 och 39+0 och att barnet då är färdigutvecklat med ganska god marginal.

Ska ta upp det med läkaren vid nästa besök, men vill absolut inte att de ska få känslan av att jag inte litar på dem. 39+0 infaller på en lördag så jag var rätt inställd på att de skulle föreslå en av vardagarna veckan innan, annars hinner man ju gå till 39+2 innan det blir måndag och då är man rätt nära BF... 
    Haka inte upp dig på "BF". Bara 4 % föder på beräknad dag! Och över tiden går man efter 42 v. 37-41+6 är normalspann för förlossningsstart. Att föda före "BF" betyder inte att man föder för tidigt eller att "den kom tidigare", utan i fullgången tid! Elektiva snitt görs vardagar. 
  • 10oktober

Nu var mitt snitt visserligen inte planerat, vattnet gick och när vi kom in på kontroll 12 timmar senare så visade det sig att barnet låg i säte, så de ville inte låta mig försöka föda vanligt. Men trots vattenavgång och sammandragningar sedan några timmar tillbaka så gick det hela väldigt lugnt och odramatiskt till. Så även om det skulle hinna dra igång av sig självt så behöver det inte bli panik ändå :) men du kan ju säga till din läkare att det är nått du funderar på.å

• Anonym (X)

Jag fick planerat snitt pga tvillingar som båda låg på tvären. Där jag bodde gjorde de snitt på måndagar, så vi fick inbokat 38+0.

• Millanb1989

Första barnet låg i säte så fick tid för ett planerat snitt 6 dagar före bf. Läkaren sa då till mig att man gärna ville ha så nära bf som möjligt. Vattnet gick dock veckan innan så blev ett ?akut? snitt. Men som någon annan skrev så gick allt väldigt lugnt till och vi blev inklämda mellan två andra planerade snitt.

Svar på tråden Kejsarsnitt - När?