• Anonym (?)

Hinderbanelopp i v. 0-8

I födelsedagspresent fick jag av en kompis biljett till Color Obstacle Rush nästa sommar, vilket i sig är jätteroligt då vi pratat om att testa något sådant i flera år.

Jag och min man har dock tänkt börja försöka skaffa barn i vår (vi väntar ut en större släktresa med fokus på vinprovnignar) och om det skulle ta sig på första försöket skulle jag vara i omkring v.8 när hinderbaneloppet går. Kan man sprigna ett sådant lopp då eller är det väldigt dumt?

Jag vet såklart att chansen inte är så stor att det tar sig direkt och kommer inte avboka något i nuläget, men vill gärna veta vad förutsättnignarna kan bli så tidigt som möjligt så jag slipper fundera på det (ja, extrem planeringsmänniska här, jag vet).

• Svar på tråden Hinderbanelopp i v. 0-8
  • Carambolan

Ja, så tidigt i graviditeten kan du träna precis som vanligt. Att springa hinderbana är inga problem. Risken är däremot är du ligger och kräks eller att du är trött som en klubbad säl och då kanske du inte är så pepp ändå.

• EpicNurse

Inga problem alls. Du kan inte påverka graviditeten genom någon fyskisk aktivitet så tidigt! Jag sprang color Run när jag var tidigt gravid. Och gick sån hinderbana i luften med sele när jag vara i v 18-ish. Kanske i senaste laget med det var inget som påverkade i och med att selen inte klämde på magen. Men eftersom livmodern är jätteliten fortfarande i första trimestern så kan du göra vad du vill i princip :) den kommer inte upp i magen förrän ca v 12 och kan inte förrän då påverkas av något yttre.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (?)

Tack för era svar! Hur jag mår får jag se såklart, men man kan ju åka på matförgiftning elller världens förkylning också (ta i trä!). Skönt att veta att jag inte behöver tänka på annat än om jag känner för att sprigna :)

• Emmsi25

Jag sprang det loppet när jag var i vecka 5. Det gick jättebra. Det är ett väldigt lätt lopp på bara 5 km ju. Varje fall det jag sprang, så det fixar du ????

• Anonym (?)
    Emmsi25 skrev 2017-11-24 21:19:13 följande:

Jag sprang det loppet när jag var i vecka 5. Det gick jättebra. Det är ett väldigt lätt lopp på bara 5 km ju. Varje fall det jag sprang, så det fixar du ????

Själva springandet lär inte vara några problem och man kan ju gå också, jag tänkte mer på att man klättrar/hoppar/åker/ramlar runt massa hinder. Jag har inte testat själv tidigare så vet inte hur mycket man "slängs runt" i dem, hur upplevde du det?

• Anonym (Lugnt)
    Anonym (?) skrev 2017-11-27 10:40:23 följande:

Själva springandet lär inte vara några problem och man kan ju gå också, jag tänkte mer på att man klättrar/hoppar/åker/ramlar runt massa hinder. Jag har inte testat själv tidigare så vet inte hur mycket man "slängs runt" i dem, hur upplevde du det?

Det kvittar nästan ändå. Så tidigt kan man till och med vara med i en bilolycka eller boxnings/brottningsmatch utan att det påverkar graviditeten.
  • Anonym (sannolikt)
    Anonym (?) skrev 2017-11-22 16:51:41 följande:

I födelsedagspresent fick jag av en kompis biljett till Color Obstacle Rush nästa sommar, vilket i sig är jätteroligt då vi pratat om att testa något sådant i flera år.

Jag och min man har dock tänkt börja försöka skaffa barn i vår (vi väntar ut en större släktresa med fokus på vinprovnignar) och om det skulle ta sig på första försöket skulle jag vara i omkring v.8 när hinderbaneloppet går. Kan man sprigna ett sådant lopp då eller är det väldigt dumt?

Jag vet såklart att chansen inte är så stor att det tar sig direkt och kommer inte avboka något i nuläget, men vill gärna veta vad förutsättnignarna kan bli så tidigt som möjligt så jag slipper fundera på det (ja, extrem planeringsmänniska här, jag vet).

Dels är det rätt osannolikt att det skulle ta sig på första försöket. Men om det gör det:

Ja, du kan träna precis som vanligt, det är inte farligt för fostret eller ökar risken för tex missfall. Så ingen fara att springa ett sånt lopp. Och du behöver ju inte ta i så himla mycket om du inte vill, utan lagom tempo.

Men, du kanske mår räv-illa, är trött som en zombie och känner dig konstig i kroppen så att du inte vill eller orkar anstränga dig på det sättet. De fösta veckorna och fram till omkring vecka 12 är ofta jobbiga i graviditeten, och sen de sista månaderna när magen är tung.
  • Anonym (S)
    Anonym (sannolikt) skrev 2017-11-27 11:33:16 följande:

Dels är det rätt osannolikt att det skulle ta sig på första försöket. Men om det gör det:

Ja, du kan träna precis som vanligt, det är inte farligt för fostret eller ökar risken för tex missfall. Så ingen fara att springa ett sånt lopp. Och du behöver ju inte ta i så himla mycket om du inte vill, utan lagom tempo.

Men, du kanske mår räv-illa, är trött som en zombie och känner dig konstig i kroppen så att du inte vill eller orkar anstränga dig på det sättet. De fösta veckorna och fram till omkring vecka 12 är ofta jobbiga i graviditeten, och sen de sista månaderna när magen är tung.

Varför skulle det vara osannolikt att det tar sig på första försöket? Det är ju inte direkt ovanligt att det gör det.
  • Anonym (Lugnt)
    Anonym (S) skrev 2017-11-27 11:58:29 följande:

Varför skulle det vara osannolikt att det tar sig på första försöket? Det är ju inte direkt ovanligt att det gör det.

Om man utgår ifrån statistik, vilket man gör när man beräknar hur sannolikt något är, så är det osannolikt. Ca 1/3 av unga kvinnor som aktivt försöker bli gravida blir det på första försöket. Allltså är det mer sannolikt att inte bli gravid på första försöket.
  • Anonym (sannolikt)
    Anonym (S) skrev 2017-11-27 11:58:29 följande:
    Jo, det är rätt ovanligt att det tar sig på första försöket.
Svar på tråden Hinderbanelopp i v. 0-8