• Anonym (mami)

    Någon som fått hjälp av sos mot återkrav?

    Jag undrar hur det gått till om ni fått hjälp av sos mot återkrav, hur det gått till osv. berätta allt!

  • Svar på tråden Någon som fått hjälp av sos mot återkrav?
  • Anonym (va??)

    Sos?? Vad får du för hjälpa av sos alarm?? Skickar inte dom bara ambulanser eller polis och annat?

  • Anonym (mami)
    Anonym (va??) skrev 2017-11-23 07:54:20 följande:

    Sos?? Vad får du för hjälpa av sos alarm?? Skickar inte dom bara ambulanser eller polis och annat?


    Socialtjänsten
  • Anonym (va??)
    Anonym (mami) skrev 2017-11-23 10:07:02 följande:
    Socialtjänsten
    Jaha, du menar soc.......
  • Anonym (Orka)
    Anonym (va??) skrev 2017-11-23 18:42:07 följande:

    Jaha, du menar soc.......


    Något en normalbegåvad människa fattar.
  • Anonym (Fyll i anonym signatur.)
    Anonym (mami) skrev 2017-11-22 20:34:31 följande:

    Jag undrar hur det gått till om ni fått hjälp av sos mot återkrav, hur det gått till osv. berätta allt!


    Kallas förskott av tjänst. Kan beviljas om du hamnar i trångmål ekonomiskt men har pengar på väg in. Exempelvis om du blivit sjukskriven men sjukpeningen dröjer. Då får du pengarna så du kan leva och får sen betala tillbaka när utbetalningen sker.

    Används mycket sparsamt av kommunerna då juridiken gör att så det går att blåsa kommunen på pengarna.

  • Anonym (Ii)

    Det är olika från kommun till kommun. I de kommuner jag arbetat beviljas det inte. Ts, vad är det som gör att du vill låna från soc?

  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Orka) skrev 2017-11-23 18:45:20 följande:

    Något en normalbegåvad människa fattar.


    Det fattade garanterat personen som skrev inlägget också, men det är så galet störande med folk som skriver sos istället för soc.

    Då är man däremot INTE normalbegåvad.

    Ts min mamma fick hjälp med hyresskulder av soC. Sedan fick hon återbetala varje månad. Vad är det du vill veta?
  • Anonym (mami)

    Vi står o har vräkning knackandes runt hörnet. Vi hamna efter i våras med hyra pga sjukskeivning. Dock ansåg inte sos de vara akut då.. vi skulle fortsätta betala den äldsta o så pågick de..för en månad var vi på möte med hyresvärden o sos. Samma visa där igen. Sos sa betsla bara äldsta. Nu måste ja lösa en till hyra asap. Ja har precis fått jobb men får lön i januari. Har dålig sjukpenning tills dess....när ja prata med dom i tisdags lät.de som om "vi löser de om inget mot återkrav" ja bara vill veta andras erfarenhet, För ja e så nära att bara ta livet av nig. Så trött på denna dryga tortyr..

  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (mami) skrev 2017-11-24 01:02:17 följande:

    Vi står o har vräkning knackandes runt hörnet. Vi hamna efter i våras med hyra pga sjukskeivning. Dock ansåg inte sos de vara akut då.. vi skulle fortsätta betala den äldsta o så pågick de..för en månad var vi på möte med hyresvärden o sos. Samma visa där igen. Sos sa betsla bara äldsta. Nu måste ja lösa en till hyra asap. Ja har precis fått jobb men får lön i januari. Har dålig sjukpenning tills dess....när ja prata med dom i tisdags lät.de som om "vi löser de om inget mot återkrav" ja bara vill veta andras erfarenhet, För ja e så nära att bara ta livet av nig. Så trött på denna dryga tortyr..


    Om ni har gjort allt ni kan och inte fuskat eller slösat så kommer ni få tillfällig hjälp.

    Jag fick hjälp med hyran en gång av soc, detta var några år sedan men jag var oerhört tacksam så jag förstår er oro.

    Jag har aldrig behövt betala igen det men jag fick lova att aldrig hamna i den sitsen igen. Något jag självklart försöker undvika till varje pris.

    Man får bara denna hjälp en gång - händer det igen blir man vräkt.

    Bra att du har jobb, det kommer hjälpa er jättemkt när soc tar beslut.

    Dessutom är det billigare för både soc och er hyresvärd att ni bor kvar.

    Var på soc lite mer så kommer det troligen ordna sig.

    Fortsättningsvis - hyran betalas alltid FÖRST! Mat och annat är lättare att få hjälp med senare om det kniper men hyran SKA betalas i tid - ALLTID
  • Anonym (mami)
    Anonym (Hmmm) skrev 2017-11-24 06:07:33 följande:

    Om ni har gjort allt ni kan och inte fuskat eller slösat så kommer ni få tillfällig hjälp.

    Jag fick hjälp med hyran en gång av soc, detta var några år sedan men jag var oerhört tacksam så jag förstår er oro.

    Jag har aldrig behövt betala igen det men jag fick lova att aldrig hamna i den sitsen igen. Något jag självklart försöker undvika till varje pris.

    Man får bara denna hjälp en gång - händer det igen blir man vräkt.

    Bra att du har jobb, det kommer hjälpa er jättemkt när soc tar beslut.

    Dessutom är det billigare för både soc och er hyresvärd att ni bor kvar.

    Var på soc lite mer så kommer det troligen ordna sig.

    Fortsättningsvis - hyran betalas alltid FÖRST! Mat och annat är lättare att få hjälp med senare om det kniper men hyran SKA betalas i tid - ALLTID


    Åh snällt av dig ! Tack. Min man har haft ett "spelberoende" men är spärrad från allt o försöker sluta sp gott han kan(jag har alla pengar nu) men detta vet sos. Hon soc tanten har stöttat mig rätt mkt i de hela.. vi har haft kontakt sen i våras. Ja förvöntar mig inte denna hjälp mer än en gång ALDRIG mer att jag låter detta ske. Tror ja skulle tigga före att inte betala hyran...
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (mami) skrev 2017-11-24 07:31:46 följande:
    Åh snällt av dig ! Tack. Min man har haft ett "spelberoende" men är spärrad från allt o försöker sluta sp gott han kan(jag har alla pengar nu) men detta vet sos. Hon soc tanten har stöttat mig rätt mkt i de hela.. vi har haft kontakt sen i våras. Ja förvöntar mig inte denna hjälp mer än en gång ALDRIG mer att jag låter detta ske. Tror ja skulle tigga före att inte betala hyran...
    ALLA kan hamna i jobbiga ekonomiska situationer av olika anledningar. Viktigaste är att man lär sig av misstagen och precis som du säger ser till att det aldrig händer igen.

    Du ska veta hur snabb jag är på att betala hyran efter detta, hinner knappt få in lönen på kontot

    Stort lycka till! {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (mami)
    Anonym (Hmmm) skrev 2017-11-24 07:59:55 följande:

    ALLA kan hamna i jobbiga ekonomiska situationer av olika anledningar. Viktigaste är att man lär sig av misstagen och precis som du säger ser till att det aldrig händer igen.

    Du ska veta hur snabb jag är på att betala hyran efter detta, hinner knappt få in lönen på kontot

    Stort lycka till!


    Hehe tack! Ja vill bara börja jobba tjäna ihop till räkningaena så ja slipper ha ont i magen ???? förstår dif!!
Svar på tråden Någon som fått hjälp av sos mot återkrav?