• EbbaStina

    Nån mer med barn som inte kom in på gymnasiet?

    Min dotter var inte behörig till gymnasiet så nu går hon ett förberedande "program" för att läsa upp betyg. Problemet är att hon har mycket frånvaro och hatar att gå dit. Jag försöker peppa henne och övertala varje dag så hon ska gå, men det är svårt då hon inte känner nån motivation. Nån i liknande situation?

  • Svar på tråden Nån mer med barn som inte kom in på gymnasiet?
  • TrolletsMor
    Det skulle inte fungera att helt enkelt hoppa av och börja jobba och sedan börja plugga igen till höstterminen nästa år? Om hon ändå inte orkar engagera sig nu och inte ens går till utbildningen kommer hon ju ändå förmodligen inte komma in på gymnasiet till hösten ändå tänker jag? Om hon nu kan tänkas vara intresserad av någon sådan lösning? 

    Bara en tanke Skrattande

  • carlssonanna
    EbbaStina skrev 2017-11-23 08:08:41 följande:

    Min dotter var inte behörig till gymnasiet så nu går hon ett förberedande "program" för att läsa upp betyg. Problemet är att hon har mycket frånvaro och hatar att gå dit. Jag försöker peppa henne och övertala varje dag så hon ska gå, men det är svårt då hon inte känner nån motivation. Nån i liknande situation?


    Vad vill hon göra istället? Vad gör hon när hon inte är där?

  • EbbaStina
    TrolletsMor skrev 2017-11-23 10:15:02 följande:

    Det skulle inte fungera att helt enkelt hoppa av och börja jobba och sedan börja plugga igen till höstterminen nästa år? Om hon ändå inte orkar engagera sig nu och inte ens går till utbildningen kommer hon ju ändå förmodligen inte komma in på gymnasiet till hösten ändå tänker jag? Om hon nu kan tänkas vara intresserad av någon sådan lösning? 

    Bara en tanke 


    Men vad för jobb får en 16-åring utan nån arbetslivserfarenhet?
  • EbbaStina
    carlssonanna skrev 2017-11-24 23:10:46 följande:

    Vad vill hon göra istället? Vad gör hon när hon inte är där?


    Hon sover länge och sitter vid datorn...Hon vill helst inte göra något..men det är absolut inget alternativ, det har jag sagt år henne.
  • Kurlie

    Dra ur sladdarna och se till att hon tar sig till skolan. Annars blir det en framtid på McDonalds eller liknande, få henne att inse det och sluta dalta med henne.

  • TrolletsMor
    EbbaStina skrev 2017-11-25 02:07:30 följande:
    Men vad för jobb får en 16-åring utan nån arbetslivserfarenhet?
    Jag tänkte att föräldrarna kanske har lite kontakter, kanske inom handel eller något. Sedan beror det ju på henne själv som det ju gör för vem som helst som söker jobb. En 16 åring får i princip arbeta med vad som helst så länge det inte är för tunga lyft eller farliga kemikalier.

    Men som alltid är det ju enklare om man har kontakter.Jag vet några stycken som har jobbat när de var 16-17 år en struntade i att plugga helt och gick som lärling och jobbar inom byggbranschen. 
  • ninjamamman
    EbbaStina skrev 2017-11-25 02:09:53 följande:

    Hon sover länge och sitter vid datorn...Hon vill helst inte göra något..men det är absolut inget alternativ, det har jag sagt år henne.


    Men herregud. Då får ni väl se till att hon inte har tillgång till datorn efter kl 22 och sparka upp henne på morgonen! Hur jäkla svårt kan det va? Hade jag inte satt lite krav på vår tonåring hade han också legat i sängen halva dagen. Finns inte på kartan att han skulle få bestämma en sån sak. Han ska till skolan, punkt.
  • Vaffödårå

    Ibland kan ungdomar få dispens att gå på folkhögskola istället. Det är en annan typ av miljö och undervisning som kanske kan vända skutan.

    Undersök också möjligheten till praktik i kombination med studier.

    Vissa kommuner har personer som jobbar enbart med hemmasittande ungdomar. Kanske finns en sån där ni bor som kan stötta.

  • carlssonanna
    Kurlie skrev 2017-11-25 06:55:17 följande:

    Dra ur sladdarna och se till att hon tar sig till skolan. Annars blir det en framtid på McDonalds eller liknande, få henne att inse det och sluta dalta med henne.


    Japp stäng av Internet från 21 på vardagar och från 22 ska mobilen liggsa i köket.

    Vi hade det så hos oss en vecka. Efter det har vi inga problem längre.
  • EbbaStina
    carlssonanna skrev 2017-11-26 00:43:35 följande:

    Japp stäng av Internet från 21 på vardagar och från 22 ska mobilen liggsa i köket.

    Vi hade det så hos oss en vecka. Efter det har vi inga problem längre.


    Ja det har vi kört med sen länge men det funkar inte. Tack för rådet "sluta dalta med henne". Det löste verkligen ALLT! (Ironi)
  • sextiotalist
    Kurlie skrev 2017-11-25 06:55:17 följande:

    Dra ur sladdarna och se till att hon tar sig till skolan. Annars blir det en framtid på McDonalds eller liknande, få henne att inse det och sluta dalta med henne.


    Nja, snarare inget arbete alls. McDonalds som många skriver om är ett väldigt hett extraarbete för ungdomar.
  • sextiotalist

    Min syster undervisade dessa barn/ungdomar när hon arbetade på gymnasiet och vissa var väldigt svåra att få med på noterna, men hon försökte (och lyckades rätt ofta) att prata med dom om deras framtidsdrömmar och även små steg som känna hanterbara
    .
    Har ni kollat så hon inte har någon bakomvarande depression eller något annat som gör att hon inte har någon lust.
    Har ni pratat med henne om vad hon vill själv i framtiden, vilka drömmar hon har och hur hon har tänkt sig att ta sig dit.

Svar på tråden Nån mer med barn som inte kom in på gymnasiet?