• Anonym (????)

Hur mycket julklappar är egentligen "normalt"?

Vi har alltid försökt att hålla nere antalet julklappar och födelsedagspresenter men nu har äldsta barnet kommit upp i en sådan ålder att hon har börjat notera att hon verkar få mindre än klasskamraterna. Vi har pratat om att det ju är bättre att få några riktigt bra saker man uppskattar än många grejer som man ändå inte bryr sig om.

Jag har pratat med andra föräldrar som också pratat om att de håller nere antalet och känt att det varit ganska lika, men sedan har det ju framkommit att de barnen får en massa presenter och julklappar från släktingar vilket mina barn inte får.

Våra barn brukar få 3-4 julklappar var + 2-3 som de får tillsammans så totalt sett ca 6-7 julklappar. När de fyller år får det 3 ibland 4 paket.

Utöver det får det en julklapp och en födelsedagspresent var från mormor och morfar + en från farmor och farfar.

Vi håller nere kostnaderna också så det är inte så att de får färre men jättedyra presenter heller. Det är bara det att vi väljer riktigt noga så allting de får är sådant som de verkligen vill ha.  

Att vi håller nere antal och pris är enbart principiella skäl och har ingenting med ekonomi att göra så vi skulle ju kunna ge mycket mer.

Nu när äldsta barnet noterat det här så tänkte vi att det kanske kan vara bra att ge lite fler saker men vad är egentligen normalt? Med hänsyn tagen till att de inte får en hög med klappar från släktingarna utan att det i princip är så att allt de får är det som kommer från oss.

• Svar på tråden Hur mycket julklappar är egentligen "normalt"?
  • BossHoss
    Anonym (????) skrev 2017-11-23 12:57:06 följande:

vad är egentligen normalt? 

Normalt är olika i alla familjer

Normalt är väl att an köper den mängd man har råd med och vill ge (kommer överens om att ge)

Allt är normalt beroende på hur man firar jul
  • Carambolan

I min familj får barnen 3 klappar av oss föräldrar och sedan får de 1-2 paket var av varje person/familj vi firar med. Tyvärr är det fortfarande väldigt få barn i både min och mannens släkt, men många fastrar och mostrar och farbröder som inte fått egna familjer än. Jag har försökt uppmana dem att gå ihop och köpa något större, men det har inte alls gått hem. Alla vill köpa nåt. Kan lätt bli 15-20 paket per barn.

• Anonym (b)

Vi har alltid försökt att hålla nere antalet julklappar och födelsedagspresenter men nu har äldsta barnet kommit upp i en sådan ålder att hon har börjat notera att hon verkar få mindre än klasskamraterna. Vi har pratat om att det ju är bättre att få några riktigt bra saker man uppskattar än många grejer som man ändå inte bryr sig om.

Jag har pratat med andra föräldrar som också pratat om att de håller nere antalet och känt att det varit ganska lika, men sedan har det ju framkommit att de barnen får en massa presenter och julklappar från släktingar vilket mina barn inte får.

Våra barn brukar få 3-4 julklappar var + 2-3 som de får tillsammans så totalt sett ca 6-7 julklappar. När de fyller år får det 3 ibland 4 paket.

Utöver det får det en julklapp och en födelsedagspresent var från mormor och morfar + en från farmor och farfar.

Vi håller nere kostnaderna också så det är inte så att de får färre men jättedyra presenter heller. Det är bara det att vi väljer riktigt noga så allting de får är sådant som de verkligen vill ha.  

Att vi håller nere antal och pris är enbart principiella skäl och har ingenting med ekonomi att göra så vi skulle ju kunna ge mycket mer.

Nu när äldsta barnet noterat det här så tänkte vi att det kanske kan vara bra att ge lite fler saker men vad är egentligen normalt? Med hänsyn tagen till att de inte får en hög med klappar från släktingarna utan att det i princip är så att allt de får är det som kommer från oss.

Jag tycker att det låter som en väldigt dålig idé att ge barnet fler saker för att "det noterat att andra får mer". Det här är väl ett ypperligt tillfälle att börja förklara att det är olika för alla? Och att man aldrig kan få samma som alla andra. Man har olika antal släktingar som kan ge och så vidare. Och att det viktigaste inte är hur många eller dyra julklappar/födelsedagspresenter man får utan huruvida man uppskattar dem man får!
  • Anonym (massor)

Normalt i min familj är så som du beskrivit.

Normalt i min sambos familj är allt som barnet leker med har man mycket utav inte så mycket småkrafs.

I vår familj är det mycket utav allt

• Anonym (figaro)

Kommer det lösa något problem i din dotters känsloliv om du får reda på vad vi andra tycker är normalt?

• Stårschan

Normalt enligt min mamma: 15-20 paket per barn (enbart från henne alltså), med grejer som hon har samlat på hög under året.

Normalt enligt min svärmor: 1 dyr designergrej per barn.

• Anonym (tro)

Något som är normalt finns nog inte. Och i vissa åldrar är nog antalet viktigare än kostnaden.

Mina barn får kanske 6-8 julklappar av oss föräldrar, för ca 1500 kr per barn. Utöver det får de 1-2 klappar av far- och morföräldrarna till ett värde av ca 300 kr från respektive.

Likadant på födelsedagar.

I år kommer en av dem att få höjd veckopeng som en av julklapparna, och den andra kommer att få ett mobilabbonemang med mer surf (dyrare) i julklapp.

Sen får de saker under hela året, som de behöver eller vi vill att de ska få. De fyller år på vintern båda två, så de för en sommarpresent när sommarlovet börjar. Det kan vara nåt gemensamt, som en studsmatta ett år, eller en egen present som en ny cykel, skateboard eller en lägeravgift. Här varierar kostnaden mycket från år till år och beroende på vad de behöver och vill ha.
  • Majan78

Ja, vad som är normalt vet jag inte. Själv älskar jag att ge barnen julklappar, så de får väl kanske 10-12 stycken var. Till ett värde av ca 2000:-/barn... Så jag försöker verkligen plocka ihop småsaker för att det ska bli många paket. Typ pennor i ett paket, ritpapper i ett annat och en liten sax i ett tredje.

Sen får de väl 10 st till sammanlagt av andra släktningar. Men inte heller för någon stor summa.
    Nu börjar den äldsta dock bli stor, 10 år, vilket gör det svårare att köpa småsaker.

• mso

Mina barn (framför allt den yngsta) orkar oftast inte öppna mer än 4-5 paket, sedan tar impulsen att börja leka med allt det nya över, och resten av paketen öppnas med motvilje/av mig/eller dagen efter. 
    Jag har därför dragit ner på antalet paket vi köper åt dem, samt satt gräns på att övriga som kommer och firar jul hos oss inte får ge mer än 1 paket/barn. Oftas är vi ganska många, så de har ofta 10-12 paket vardera ändå, varav ca 3 är från oss föräldrar.
    Vi lägger ungefär 1000kr/barn.

• Anonym (2barnsmamma)

Min äldsta noterar också gärna antal paket. Här blir det också ca 5 paket som är ordentliga. Men utöver det slår jag in allt möjligt som kan tänkas behövas i vardagen för att få upp antalet ;)

Svar på tråden Hur mycket julklappar är egentligen "normalt"?