• Myking1

Någon som varit på Filippinerna?

Vi är en familj med två pojkar (8 & 3 år). Vi ska resa till Filippinerna i februari i 17 dagar.

Någon som har varit där med barn? Är det något speciellt som vi ska tänka på?

Man har ju hört en del oroligheter där senaste åren då och då.. nu verkar det vara lugnt men man vet ju aldrig..

tanken med inlägget är att jag kan få lite tips& råd..

Tack på förhand! ??????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-23 20:23
    Frågetecknerna skulle inte vara med.. hehe

• Svar på tråden Någon som varit på Filippinerna?
  • Anonym (K)

Jag och min man var i Filippinerna när äldsta barnet var 8 månader. Vi flög till Manilla, bodde där en natt och flög sedan vidare till Boracay. Där solade vi, badade, lekte i sanden, läste böcker, kitesurfade, åkte på utflykter och åt god mat i 3,5 veckor innan vi flög tillbaka till Manilla en natt och sen hem till Sverige igen. Jag kan verkligen rekommendera Boracay! Men på vissa ställen är det rätt mycket fest.

• Dr Nail

Jag kommer också att resa till Filippinerna snart. Jag tror det är lugnt. Oroligheterna du nämner hände i den södra delen av landet, och det är fortfarande bäst att undvika den, även om det värsta verkar vara över.

Cebu har några av världens bästa stränder, och en hel del historiska objekt. Boracay är Filippinernas Ibiza; kanske inte like familjevänligt.

• Anonym (Bohol)

Boracay är nog fint, men så liiiitet!

Vi var mest på Bohol. Så himla fint och så varma människor. Bra snorkling även nära land.

När åker ni?

• Pirrepilla

Vi reste runt på Filippinerna med en 2-åring och en på 10 månader. Inga problem alls men som all semester kräver det tålamod. Vi packar så lite kläder vi kan men har med både flytvästar och resetält till barnen. Ett litet ihopfällbart resetält med myggnät och uppblåsbar madrass och sovsäck får man för under tusenlappen och det sparar man lätt in på att slippa boka säng till barnet. Boracay som andra nämner är visst jättefint, men lite mycket Kanarieöarna och charter för vår smak. Vill ni åt det mindre chartrade hållet rekommenderar jag Coron. Goda flygförbindelser via Manilla och ingen lång transfer som palawan och El Nido. Undvik dock Coron stad och centrum, inget att se och smutsigt och stökigt. Men runtomkring väntar fantastiska öar.

Svar på tråden Någon som varit på Filippinerna?