• K Kalle

    Vilken hushållsassistent/köksmaskin ska jag köpa?

    Jag har kastat mina blickar på Ankarsrum köksmaskin. Är det overkill?

    Jag bakar inte bullar så ofta. Jag vill ha den även till att vispa lösare smet (typ sockerkakssmet) och där man ska blanda sockerlag i marängsmet samtidigt som man vispar, typ marängsmörkräm och när man gör marshmallows och liknande. Är Ankarsrum bra då eller använder man den bara till degar?

  • Svar på tråden Vilken hushållsassistent/köksmaskin ska jag köpa?
  • BossHoss

    Är det en assistent eller en bakmaskin du skall ha till att börja med?

    KITCHENAID är snygga och bra

  • K Kalle
    BossHoss skrev 2017-11-24 12:08:24 följande:

    Är det en assistent eller en bakmaskin du skall ha till att börja med?

    KITCHENAID är snygga och bra


    En väninna till mig som bakar mycket har sagt att den inte är så bra. Hon tänker köpa en Ankarsrum.

    Jag tänker blanda en del degar - har inte gjort det så mycket innan pga att jag inte haft nån hushållsassistent. Jag kommer också att göra exempelvis marängsmörkräm och marshmallows och liknande där man måste ha händerna fria så att man kan hälla i den varma sockerlagen bland äggvitan samtidigt som maskinen vispar. Jag vågar inte vispa med ena handen och hälla i sockerlag med den andra. Dels lir det mer ostadigt med en hand och dels behöver jag hålla i bunken.
  • BossHoss
    K Kalle skrev 2017-11-24 13:24:09 följande:
    En väninna till mig som bakar mycket har sagt att den inte är så bra. Hon tänker köpa en Ankarsrum.

    Jag tänker blanda en del degar - har inte gjort det så mycket innan pga att jag inte haft nån hushållsassistent. Jag kommer också att göra exempelvis marängsmörkräm och marshmallows och liknande där man måste ha händerna fria så att man kan hälla i den varma sockerlagen bland äggvitan samtidigt som maskinen vispar. Jag vågar inte vispa med ena handen och hälla i sockerlag med den andra. Dels lir det mer ostadigt med en hand och dels behöver jag hålla i bunken.
    Finns ju en annledning att de använder kitchenaid i typ alla matlagningsprogram och bakprogram
  • K Kalle
    BossHoss skrev 2017-11-24 13:27:18 följande:
    Finns ju en annledning att de använder kitchenaid i typ alla matlagningsprogram och bakprogram
    Ja. Det beror på att det är den snyggaste maskinen. Men jag vill inte gå efter utseende.
  • BossHoss
    K Kalle skrev 2017-11-24 13:39:01 följande:
    Ja. Det beror på att det är den snyggaste maskinen. Men jag vill inte gå efter utseende.
    Nåja, det är den som vi skall köpa när frugans maskin blir knepigt. Hört massor med bra om dem. OCh de skiljer sig inte så mycket i utseende som de andra aistenterna så att de alltid har dem är nog inte bara för utseendet
  • K Kalle

    Jag har köpt en Kenwood nu. Både mamma och svärmor har sådana och de har hållit i 20-30 år. Den är inte lika snygg som Ankarsrum, men passar nog mina behov bättre.

  • Linda5

    Beror helt på vad man ska ha den till.
    Bosch eller Elektrolux klassiska maskiner är vanesak vad man har börjat använda.

    Ska man använda maskinen till större grejjer ex baka bröd,mala kött  och matlagning i lite större utsträckning så är dom bäst.

    KitchenAid är mycket utseende och lite lagom när man ska baka lite kakor eller scones på söndagsmorgonen.

    Alltså beror det helt på vad du tänker göra med den.

Svar på tråden Vilken hushållsassistent/köksmaskin ska jag köpa?