• Anonym (Ungmö)

Någon idé att ta cellprovstagning av livmoderhals om man är oskuld?

Som frågan lyder, är det någon idé för oskulder att ta det där testet för livmoderhalscancer som skickas till många tjejer i Sverige? HPV?
    Förut så stod det att man inte behövde ta det testet om man aldrig haft sex men nu har de tagit bort den texten.
    Information på nätet är otydlig, i en sida står det att chansen är minimal att man kan ha det om man aldrig haft sex, och i andra att det bara är överförbart genom sex.

• Svar på tråden Någon idé att ta cellprovstagning av livmoderhals om man är oskuld?
  • Anonym (B)

Ja, du bör ta det även som oskuld. Även om risken är liten så finns den där. Jag är lesbisk, och jag pratade med barnmorskan som gjorde undersökningen på mig och hon sa att det finns inte tillräckligt med information för oskulder, lesbiska osv. Hon berättade att hon haft en ung tjej (oskuld) med cellförändringar.

• Amidina

Enligt vad jag förstått så kan viruset som ger cellförändringar och vidare cancer komma in i kroppen genom andra slemhinnor också, så det är definitivt värt att gå på sina kontroller. De är en grym livförsäkring!
    Tror det är två tredjedelar av alla svenskar som bär på någon typ av herpesvirus (där hpv ingår), men väldigt många av dem är sk "tysta bärare", dvs de får inga symptom.

• Anonym (Ungmö)

tänk om själva provtagningen stör livmoderhalsen så att det sätter igång förändringar man försöker förebygga.. om det finns lite forskning om det så känner man sig inte så trygg...min syster säger det gör skit ont och det borde det inte göra..utan risk för att kroppen störs på något sätt

• Amidina
    Anonym (Ungmö) skrev 2017-11-26 01:33:06 följande:

tänk om själva provtagningen stör livmoderhalsen så att det sätter igång förändringar man försöker förebygga.. om det finns lite forskning om det så känner man sig inte så trygg...min syster säger det gör skit ont och det borde det inte göra..utan risk för att kroppen störs på något sätt

Det är inte så det fungerar.. :) I så fall borde varje stöt eller smäll mot någon av kroppens delar sätta igång cancerceller, men det gör det inte. Du får inte tarmcancer av att du råkat ramla och stöta till magen liksom.

Prata med en bm eller gyn/läkare om du känner dig orolig.

Oftast känner man ingenting när provet tas, men i vissa fall kan det absolut sticka till beroende på var man är i sin cykel.

För egen del så är det inget jag hade vågat chansa med, för jag vet hur fort det kan gå om man väl får tillväxt av den typen av celler.

Uppenbarligen känner du någon typ av obehag av tanken på cellprov, du kanske borde ta upp den frågan istället för att diskutera huruvida provet är nödvändigt eller inte. Förr eller senare kommer du nog behöva göra en gynekologisk undersökning. :) Du får hemskt gärna fråga mig om det är något du undrar.
Svar på tråden Någon idé att ta cellprovstagning av livmoderhals om man är oskuld?