Anonym (Ungmö) skrev 2017-11-26 01:33:06 följande:
tänk om själva provtagningen stör livmoderhalsen så att det sätter igång förändringar man försöker förebygga.. om det finns lite forskning om det så känner man sig inte så trygg...min syster säger det gör skit ont och det borde det inte göra..utan risk för att kroppen störs på något sätt
Det är inte så det fungerar.. :) I så fall borde varje stöt eller smäll mot någon av kroppens delar sätta igång cancerceller, men det gör det inte. Du får inte tarmcancer av att du råkat ramla och stöta till magen liksom.
Prata med en bm eller gyn/läkare om du känner dig orolig.
Oftast känner man ingenting när provet tas, men i vissa fall kan det absolut sticka till beroende på var man är i sin cykel.
För egen del så är det inget jag hade vågat chansa med, för jag vet hur fort det kan gå om man väl får tillväxt av den typen av celler.
Uppenbarligen känner du någon typ av obehag av tanken på cellprov, du kanske borde ta upp den frågan istället för att diskutera huruvida provet är nödvändigt eller inte. Förr eller senare kommer du nog behöva göra en gynekologisk undersökning. :) Du får hemskt gärna fråga mig om det är något du undrar.