• PinkSugar

    Tips på hundras?

    Min pojkvän och jag går i planer på att till sommaren skaffa en hund men är osäkra på vilken ras vi ska ha.

    Vi kommer vid tillfället bo i en lägenhet på drygt 55 kvadratmeter men har planer på att skaffa hus om drygt två år.

    Vi vill ha både en större hund som klarar längre promenader i skogen samt att ligga och slappa i soffan. Gärna med någon form av vaktinstinkt och som går bra ihop med barn då killen har flera syskonbarn.

    Raser vi tittat på är:

    Newfouland

    Leonberger

    Eurasier

    Collie

    Labrador

    Golven retriever

    Lagotto

    Engelsk springer spaniel

    Båda är uppväxta med hundar men aldrig själva ägt hund

  • Svar på tråden Tips på hundras?
  • Sanna 755

    Flatcoated Retriever!


    En Flattie älskar allt å alla, barn, djur men dock så varnar och markerar om någon kommer in plötsligt eller knackar/plingar på. Men att förvänta sig att dom kan bita någon så kommer de vara en stor besvikelse, en flattie kommer att dränka alla med pussar och intensivt svans svift. Men skulle det vara på allvar dock så är jag inte tveksam att de skulle skydda sina älskade.
    Dom är lydiga, lyhörd, vill alltid vara till lags. Helt enkelt perfekta och inte sönder avlad som lab och golden.

  • tobbe01
    PinkSugar skrev 2017-11-24 18:06:50 följande:

    Min pojkvän och jag går i planer på att till sommaren skaffa en hund men är osäkra på vilken ras vi ska ha.

    Vi kommer vid tillfället bo i en lägenhet på drygt 55 kvadratmeter men har planer på att skaffa hus om drygt två år.

    Vi vill ha både en större hund som klarar längre promenader i skogen samt att ligga och slappa i soffan. Gärna med någon form av vaktinstinkt och som går bra ihop med barn då killen har flera syskonbarn.

    Raser vi tittat på är:

    Newfouland

    Leonberger

    Eurasier

    Collie

    Labrador

    Golven retriever

    Lagotto

    Engelsk springer spaniel

    Båda är uppväxta med hundar men aldrig själva ägt hund


    Har ni provat att låna en hund några dagar av ngn? Vår yngsta dotter och hennes kille får ibland "knoster" och får för sig att de vill ha en hund.......men när de varit hundvakter en helg så är de överens om att vänta. Vi hade en hund och aldrig mer för man blir ju så bunden och jag tyckte ibland att man skulle ut med hunden i princip jämt. Min lilla åsikt bara
  • mkschreder

    Jag tycker ni ska prova att vara hundvakter åt olika raser. Det finns säkert många hundägare där ni bor. Prata med dem och erbjud att vara dagmattar ibland. Ta med hundarna till jobbet och känn efter hur de olika raserna fungerar i er vardag. Sedan blir det lättare för er att bestämma er. Se bara till att ni läser på ordentligt om vad hunden får och inte får äta så att ni inte matar någon annans hund med löksoppa t.ex. 

  • princess cottongrass

    Jag skulle stryka collie från listan. De är oerhört fina om man får en bra. Men de flesta dras med lynnesproblem, ögonsjukdomar och andra tråkiga problem orsakade av hård avel. Jag har själv haft 2 collies. En fick livmoderinflammation och hade ett oerhört skört temperament med mycket rädslor. Den andra blev blind i ung ålder trots ögonlysning ua.

    Vill också slå ett slag för flat coated retrievern, glada hundar som är med på det mesta, men är rätt bra på att slappa också tycker jag. De vill vara med sin familj, det är vad som gör dem allra lyckligast, att få vara nära.

  • Richi3

    Australian shepherd och Collie, korthårig blandning. Det här är en exakt likadan som vi har i familjen. Hon, våran, är snart 14 år "Inte den på bilden!" Men i alla fall så är det en väldigt lätt hund att ha haft med att göra, aktiv med pinnar och sånt hela tiden, de kan också hålla sig länge från både kiss o bajsa om man behöver åka hemifrån och vara borta länge, mat och vatten och rastning då och då, ca 4 gånger på hela dagen är det minsta att gå promenad, däremellan mat 2 gånger per dag.. och lever länge uppenbarligen gör den här rasen också. Kanon att ha med att göra om man har barn t.ex. Vi fick ju just det, och Tillie som hon heter. Hon behövde lite tid att acceptera men gjorde ingenting mot våran Son när han var nyfödd, vi förklarade för henne att det här vart vår valp, sen dröjde det inte länge innan hon kröp upp till vår son när han sov och la sig och vaktade grabben hela natten. Ja den hunden, nu blir man lite sentimental här Sorry. Hoppas du fick lite hjälp här.
    -
    -Ett minus jag kan komma på här, det är att ta valpar på den här typen av hundras, hona, valpar och rubbningar i sinnet, det går inte ihop har jag hört, då kan dom bli lite knäppa.. att hunden blir mamma, likt utvecklar föräldrafostran förmågan ger ilska, som plötsliga utfall och hunden inte längre är sig lik efter de ändringarna eller att kroppen på hunden ger upp långt i förväg, nä det går inte så bra oftast med att vilja ha valpar. Men bara vad jag har hört, har ingen säker källa på det där.. Hör av dig om du har fler frågor eller så. Hej.

Svar på tråden Tips på hundras?