• Anonym (ts)

Får arbetsgivare göra såhär?

Hoppas att någon jurist kan svara på detta

1. Får en arbetsgivare ändra titel på en anställning/tjänst? Innehållet i tjänsten är i stort sett samma som innan.

2. Har en arbetsgivare rätt att sänka en anställds lön utan att informera den anställde om det innan, och utan att omförhandla anställningsavtalet?

3. Hur pass stora befogenheter har en arbetsgivare att förändra innehållet i en tjänst?

• Svar på tråden Får arbetsgivare göra såhär?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Ellen)

Klart att en arbetsgivare får göra allt detta. Men inte utan förhandling!

Både när det gäller sänlt8lön och ändrad titel så är det ju behovet som styr. Men det ska förhandlas och går arbetstagaren inte med på tex sänkt lön så blir det fråga om uppsägning pga arbetsbrist om det är ekonomi som ligger bakom. Sen när du är uppsagd kan man erbjuda dig en ny tjänst som du kan tacka ja eller nej till.

• Anonym (ts)
    Anonym (Arbetsrätt) skrev 2017-11-24 18:25:09 följande:

Inte jurist men läst arbetsrätt. Inte 100 % säker på frågorna.

1. Ja jag tror det.

2. Nej.

3. Ganska stora. Det är arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet. Om det helt skiljer sig från beskrivningen på ditt anställningsavtal eller om det normalt inte ingått i din tjänst, är jag mer tveksam.

Prata med ditt fackförbund.

I det här fallet är det titeln på en befattnings / tjänste -beskrivning som har förändrats. Samt innehållet till viss del. Chefen säger att jag dock har kvar samma tjänst som innan. Men är lite orolig för vilka rättigheter de och jag har, eftersom jag kommer vara föräldraledig nästa år och därmed inte ser alla förändringar
  • Anonym (ts)
    Anonym (Ellen) skrev 2017-11-24 18:32:48 följande:

Klart att en arbetsgivare får göra allt detta. Men inte utan förhandling!

Både när det gäller sänlt8lön och ändrad titel så är det ju behovet som styr. Men det ska förhandlas och går arbetstagaren inte med på tex sänkt lön så blir det fråga om uppsägning pga arbetsbrist om det är ekonomi som ligger bakom. Sen när du är uppsagd kan man erbjuda dig en ny tjänst som du kan tacka ja eller nej till.

Ok, och förhandlingen sker alltid med den anställdas närvaro? Aldrig ?över huvudet?? Jag har kvar mina arbetsuppgifter med vissa förändringar, och titeln är annorlunda. Men det har inte pratats om sänkt lön... än.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (ts) skrev 2017-11-24 18:58:59 följande:

Ok, och förhandlingen sker alltid med den anställdas närvaro? Aldrig ?över huvudet?? Jag har kvar mina arbetsuppgifter med vissa förändringar, och titeln är annorlunda. Men det har inte pratats om sänkt lön... än.

Förhandlingen måste inte nödvändigtvis ske med dig närvarande nej. Utan arbetsgivaren förhandlar med sin fackliga motpart. Sen kan du ha en facklig representant med dig vid möten där du informeras om du vill det.

Tänk också på att de arbetsrättsliga lagarna, har många paragrafer där man är skyldig att förhandla med facket. Men vissa är enbart informationsparagrafer och där innebär inte förhandling att man sitter mitt emot varandra vid ett bord. Det är inget som är uppe för diskussion om man tänker innebörden av ordet förhandla. Utan en del paragrafer innebär bara att arbetsgivaren ska informera så man uppfyller helt enkelt sin plikt genom att skicka ett brev där man beskriver vad man har för avsikt att göra
  • Anonym (ts)
    Anonym (Ellen) skrev 2017-11-24 19:24:12 följande:

Förhandlingen måste inte nödvändigtvis ske med dig närvarande nej. Utan arbetsgivaren förhandlar med sin fackliga motpart. Sen kan du ha en facklig representant med dig vid möten där du informeras om du vill det.

Tänk också på att de arbetsrättsliga lagarna, har många paragrafer där man är skyldig att förhandla med facket. Men vissa är enbart informationsparagrafer och där innebär inte förhandling att man sitter mitt emot varandra vid ett bord. Det är inget som är uppe för diskussion om man tänker innebörden av ordet förhandla. Utan en del paragrafer innebär bara att arbetsgivaren ska informera så man uppfyller helt enkelt sin plikt genom att skicka ett brev där man beskriver vad man har för avsikt att göra

Men man blir alltid informerad om lönesänkning och /eller byte av tjänst? Och då har jag möjlighet att tacka nej, vad händer då?

Annan fråga, räknas det som avtalsbrott om man skulle få ny lägre lön utan att bli informerad?
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (ts) skrev 2017-11-24 19:45:03 följande:

Men man blir alltid informerad om lönesänkning och /eller byte av tjänst? Och då har jag möjlighet att tacka nej, vad händer då?

Annan fråga, räknas det som avtalsbrott om man skulle få ny lägre lön utan att bli informerad?

Oh ja, ens befattning och den lön man avtalat är ju bland de grundläggande saker som man skriver avtal om vid anställningens början . Och man får inte sänka någons lön. Om det utgör avtalsbrott och hur det ska hanteras finns kanske att läsa i kollektivavtalet? Annars får man läsa lagen om inte kollektivavtal finns.

Om det handlar om ekonomi och att man inte har råd att ha samma bemanning och vill sänka någons lön så kan det vara grund för uppsägning pga arbetsbrist. Då är ju företaget fritt att erbjuda dig en annan tjänst med en annan lön. Tackar du nej så är du helt enkelt uppsagd och får söka nytt jobb.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Ellen) skrev 2017-11-24 20:08:47 följande:

Oh ja, ens befattning och den lön man avtalat är ju bland de grundläggande saker som man skriver avtal om vid anställningens början . Och man får inte sänka någons lön. Om det utgör avtalsbrott och hur det ska hanteras finns kanske att läsa i kollektivavtalet? Annars får man läsa lagen om inte kollektivavtal finns.

Om det handlar om ekonomi och att man inte har råd att ha samma bemanning och vill sänka någons lön så kan det vara grund för uppsägning pga arbetsbrist. Då är ju företaget fritt att erbjuda dig en annan tjänst med en annan lön. Tackar du nej så är du helt enkelt uppsagd och får söka nytt jobb.

Ok, bra info, men står inte lagen över kollektivavtal? Var i lagboken finns detta att läsa om?
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (ts) skrev 2017-11-24 20:16:56 följande:

Ok, bra info, men står inte lagen över kollektivavtal? Var i lagboken finns detta att läsa om?

Om inte kollektivavtalet säger något så är det lagen som gäller. Kollektivavtal kompletterar lagarna och får aldrig göra så att något blir sämre för den enskilde.

Det torde vara lagen om anställningsskydd (LAS) och medbestämmandelagen (MBL).
  • Anonym (Sara)

Gå med i facket! Snåla inte utan bara gå med. De både svarar på frågor OCH hjälper dig när arbetsgivare gör såhär vilket de inte får. Sänka lönen får man inte göra. Totalt förbjudet.

• Anonym (Sara)

Det verkar dessutom vara ett straff eller diskriminering för att du ska vara föräldraledig. Vad jobbar du med? Stort bolag eller mindre privat? Min uppfattning är att kvinnor går med på att behandlas lite hur som helst av arbetsgivare. Både lönemässigt och annars. Säg ifrån och lova att ta hjälp av facket.

• Anonym (ts)
    Anonym (Sara) skrev 2017-11-24 22:00:59 följande:

Gå med i facket! Snåla inte utan bara gå med. De både svarar på frågor OCH hjälper dig när arbetsgivare gör såhär vilket de inte får. Sänka lönen får man inte göra. Totalt förbjudet.

Tack, det är ett litet företag. Ja, det känns som att man blir behandlad lite sämre än vad ex en man skulle ha blivit. Men är höggravid och mycket jobbiga saker som händer privat. Så orkar inte slåss på jobbet tyvärr.

Min arbetsgivare har inte sänkt lönen-än- men jag ville förhöra mig lite om vilka rättigheter som dom har. Och jag.

Det är alltså att strida mot anställningsavtalet att sänka lönen?
  • Anonym (ts)
    Anonym (Sara) skrev 2017-11-24 22:04:43 följande:

Det verkar dessutom vara ett straff eller diskriminering för att du ska vara föräldraledig. Vad jobbar du med? Stort bolag eller mindre privat? Min uppfattning är att kvinnor går med på att behandlas lite hur som helst av arbetsgivare. Både lönemässigt och annars. Säg ifrån och lova att ta hjälp av facket.

Jobbar som administratör typ och den nya titeln är kundtjänst. Men med samma innehåll i tjänsten, vissa små förändringar.
Svar på tråden Får arbetsgivare göra såhär?