• Anzil

Jag har blivit lurad! Köpte en dator utan att man kan stoppa in skica - Köpte en...

Hej!

Jag köpte en dator för länge sedan, de rekommenderade mig att köpa den. Men jag behövde en dator som man kunde stoppa i DVD-skivor. Jag hittade en bra dator, som sagt, som de rekommenderade, och menade att jag kan köpa en tillebhör till datorn, som jag kunde stoppa i DVD-Skivan.

Jag frågade säljaren ungefär två gånger, om man behövde ladda ner någonting, eller köpa någon app till datorn, så att den kan hantera en DVD-skiva/spela upp den i videoformat.

Jag fick svaret nej, och sådant finns redan på datorn.

Jag köpte datorn, och använde inte den där extra tillbehören, tills den skulle komma till användning, vilket den gjorde efter ett par månader, liksom nu.

Nu har jag den, och skall stoppa i en DVD-skiva. Fungerar inte alls, och datorn rekomenderar mig ladda ner en app. Jag klickar på rutan, och alla appar som jag behöver kostar pengar.

Besviken och arg. Jag känner mig lurad, och vet inte alls vad jag skall göra nu.

Fråga: Vet ni någon app, som är fullkomlig gratis och lagligt, som jag kan ladda ner.

Fråga två: Är inte detta olagligt ifrån försäljaren som utlovade mig saker som inte ens var sanning.

• Svar på tråden Jag har blivit lurad! Köpte en dator utan att man kan stoppa in skica - Köpte en...
  • gahadas

Du behöver inte ladda ner någonting. Windows media player "kan" spela upp den. Däremot så suger den.

Media Player Classic = bäst

• Nalliwer

Instalera gratisprogrammet vlc som rekomenderas ovan. Klarar att spela upp typ allt och mycket smidigt att använda.

• Kanttant

Säljaren ljög inte, du frågade om man behövde något för att få den externa CD/DVD-spelaren att fungera, men det behövs inte. Att du behöver ett program för att spela upp är en annan sak, det gäller alla datorer oavsett . Windows Media Player brukar (eller brukade? Kanske gammalt nu?) fungera, men klarar inte allt. Rekommederar också VLC som andra här.

• Anzil
    IsDimma skrev 2017-11-25 09:42:46 följande:

Vlc är gratis och spelar dom flesta format

Vart kan jag ladda ner det någonstans, borde inte det finnas med i datorn innan?

Jag får inte igång själva skivan att spela upp. Jag måste ladda ner, och jag kom till app-store och allt kostade pengar.

Tack på förhand!

• John22
    Anzil skrev 2017-11-25 14:38:41 följande:

Vart kan jag ladda ner det någonstans, borde inte det finnas med i datorn innan?

Jag får inte igång själva skivan att spela upp. Jag måste ladda ner, och jag kom till app-store och allt kostade pengar.

Tack på förhand!

Du ska inte vara inne och snurra i appstore överhuvudtaget. Skippa allt vad "appar" heter till PC och satsa på vanliga program som du laddar ned via webbläsare. Här laddar du ned VLC, som är ett av de bästa programmen för videouppspelning www.videolan.org/vlc/index.html Bara att klicka på "Download VLC" och sedan öppna filen du får ner för att installera det.
  • Noname00
    John22 skrev 2017-11-25 14:55:26 följande:
    Du ska inte vara inne och snurra i appstore överhuvudtaget. Skippa allt vad "appar" heter till PC och satsa på vanliga program som du laddar ned via webbläsare. Här laddar du ned VLC, som är ett av de bästa programmen för videouppspelning www.videolan.org/vlc/index.html Bara att klicka på "Download VLC" och sedan öppna filen du får ner för att installera det.
    Framgår det i tråden att det är en pc med windows?
  • Aniiee
    Noname00 skrev 2017-11-25 15:27:42 följande:
    Framgår det i tråden att det är en pc med windows?
    Eftersom det är lika sant till Mac och Linux så är det skitsamma vad ts har..... =P
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Noname00
    Aniiee skrev 2017-11-25 15:33:00 följande:
    Eftersom det är lika sant till Mac och Linux så är det skitsamma vad ts har..... =P
    Förstår inte riktig varför mac och linux är avgörande för frågan om appar eller ej.
  • Aniiee
    Noname00 skrev 2017-11-25 16:13:33 följande:
    Förstår inte riktig varför mac och linux är avgörande för frågan om appar eller ej.
    vilket var exakt vad jag skrev.... typ.....
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anzil
    John22 skrev 2017-11-25 14:55:26 följande:

Men jag har tyvärr lite problem med att ladda ned saker ifrån Internet, jag är så oerhörd rädd att få med mig virus och annat som kan skada datorn.

Jag är inte särskilt data kunnig av mig...

• Nalliwer

Ladda ner från länken jag la i ett tidigare inlägg, det är helt säkert.
    När du laddat ner filen ska du starta  instalationen och svara ja, nästa på alla frågorna.
    Ropa till här om du får problem så är det säkert någon som kan hjälpa dig vidare.

• Noname00
    Anzil skrev 2017-11-26 01:02:43 följande:

Men jag har tyvärr lite problem med att ladda ned saker ifrån Internet, jag är så oerhörd rädd att få med mig virus och annat som kan skada datorn.

Jag är inte särskilt data kunnig av mig...

Vad är det för märke och modell på datorn?
  • Anzil
    Noname00 skrev 2017-11-26 10:25:42 följande:
    Vad är det för märke och modell på datorn?

Jag vet inte?

Spelar det någon roll, desto bättre märke desto bättre skydd?

• Noname00
    Anzil skrev 2017-11-26 12:21:00 följande:

Jag vet inte?

Spelar det någon roll, desto bättre märke desto bättre skydd?

Du får väl installera ett antivirusskydd på datorn om du inte har det, vågar du inte använda den så är det ju ingen mening att ha kvar datorn då kan du ju sälja den på blocket.
Svar på tråden Jag har blivit lurad! Köpte en dator utan att man kan stoppa in skica - Köpte en...