• louise13

Varför lyssnar ingen när jag säger till?

Hej!

Jag har ett problem och det är att ingen lyssnar på mig när jag säger till.
    I skolan jävlas folk runt och håller för dörrar eller tar ens mobil. Självklart säger jag till, i form av "akta på dig". De lyssnar aldrig utan det är alltid någon annan som får säga till och då lyssnar de.

Hur ska jag säga till så att andra lyssnar och lägger av? Är det kanske så att det låter som om jag tycker det är roligt?

• Svar på tråden Varför lyssnar ingen när jag säger till?
  • Mortiscia80

Det kan finnas olika förklaringar. Antingen tror du inte tillräckligt på dig själv för att någon annan ska ta dig seriöst, eller så genomför du inte dina "hot" (vad du nu än har sagt att du ska göra), de märker alltså att det är skit samma för du gör inget tillbaka, eller så säger du inte till skarpt nog, folk tror t ex att bara för att man är blyg och kanske ler så är det ändå ok, fast det är det ju inte. Du behöver t ex se till att du har direkt ögonkontakt när du säger ifrån och inte le det minsta.

Det här låter som mobbning och du borde prata med din mentor/klasslärare. Även om det inte är grova saker så blir det mobbning när det sker i mönster på det här sättet, det är själva kontinuiteten som gör det. Det är skolans skyldighet att ta tag i detta och få till en förändring!

Ha din mobil i fickan hela tiden, då kan de inte ta den iaf. Om de håller för dörrar får du ta en annan väg. Bästa är iaf att aldrig överreagera, då tycker de att det är underhållande.

Svar på tråden Varför lyssnar ingen när jag säger till?